Jeruzsálem
Virágvasárnap még pálmaágakat lenget a tömeg, aztán Nagypénteken a jeruzsálemi zarándokok – Jézushoz hasonlóan – keresztet visznek, miközben végigmennek a Via Dolorosán, a fájdalmak útján. Forrás: National Geographic
Jeruzsálembe ezerhétszáz éve zarándokolnak hívek, hogy megtekintsék a Szent
Várost, Jézus megfeszítésének és feltámadásának
helyszínét.
Háromezer éve áll. Sokan vallják magukénak.
Nagy királyoknak adott otthont: itt élt Dávid király, aki a hagyomány szerint a
Biblia zsoltárainak jelentős részét költötte, itt uralkodott fia, a
bölcsességéről és gazdagságáról ismert Salamon. A babiloni fogság után, a Kr.e.
6. században az elhurcoltak leszármazottai először ide tértek vissza, hogy
újjáépítsék lerombolt civilizációjukat és várják a próféták által megígért
Messiás-király eljövetelét. Jeruzsálem városában tevékenykedett Dávid király
leszármazottja, Jézus, akinek jelentőségét – a Biblia tanúsága szerint is –
saját kortársai Illéséhez vagy Jeremiáséhoz hasonlították.
Jézus ma a világtörténelem legismertebb személyisége – ezt az is bizonyítja,
hogy a világszerte használt időszámítás az ő születését veszi alapul. Halála,
illetve feltámadása pedig a keresztény világ legjelentősebb ünnepévé vált.
„Jézus történelmi létét két évszázadon át megkérdőjelezték, azonban a
történettudomány jelenlegi állásfoglalása a folyamatos keresztény tanítással
összhangban nem hagy semmi kétséget afelől, hogy Jézus – mint a zsidó népből
származó konkrét, történelmi személy – valóban létezett” – állítja Török József
egyháztörténész professzor. A Biblia négy evangélistáján kívül a Kr.u. 1–2.
századi római és zsidó források is egyértelműen alátámasztják Jézus létezését:
Tacitus, ifjabb Plinius és Suetonius mellett a zsidó származású Josephus Flavius
is megemlíti.
Életéről Lukács, a görög orvos – Pál apostol „munkatársa” –
számol be a legrészletesebben. A hagyomány szerint a Jeruzsálemtől néhány
kilométerre lévő Betlehemben született, de Heródes király miatt Józsefnek,
Máriának és a csecsemő fiúnak Egyiptomba kellett menekülnie, majd az uralkodó
halála után a galileai Názáretben telepedtek le. Jézus harmincéves koráig
ácsként dolgozott és csak ezután kezdte meg szolgálatát. Zsinagógákban, a
jeruzsálemi Templomban és olykor a természetben – hegyoldalon vagy tóparton –
gyógyította a betegeket és tanította az embereket Isten dolgaira.
Ám
Jézus tevékenysége és népszerűsége zavarta a vallási vezetőket, akik Júdea római
helytartójánál, a Kr.u. 26–36 között hivatalban lévő Pontius Pilátusnál elérték,
hogy perbe fogják, majd állami segédlettel kivégezzék Jeruzsálem falain kívül, a
Koponya helyén, azaz a Golgotán.
A bibliai iratok alapján Jézust a zsidó
húsvét előtti napon – két köztörvényes bűnöző társaságában – feszítették
keresztre. A tudósok szerint Jézus a sabbat előtt, körülbelül péntek délután
három órakor halhatott meg. Lukács evangéliumának beszámolója szerint
megfeszített testét egy József nevezetű „jó és igaz férfiú” helyezte be egy
sziklába vájt sírboltba, azonban a közelgő ünnep miatt mindenféle végtisztesség
nélkül.
A Biblia szerint az ünnepet követő hajnalban angyalok fogadták a
Jézus sírjához igyekvő asszonyokat, akik különböző illatos balzsamokkal akarták
megkenni a kivégzett galileai rabbi holttestét.
„Mit keresitek a holtak
között az élőt? Nincs itt, hanem feltámadott” – mondták az angyalok a megrémült
asszonyoknak, akik bementek a sírboltba, de nem találták ott Jézus testét. A
népek apostola, azaz Pál szerint az evangélium lényege éppen a húsvéti
eseményekben áll, miszerint „Krisztus meghalt a mi bűneinkért az írások szerint;
és hogy eltemettetett; és hogy feltámadott a harmadik napon az írások szerint”.
Jeruzsálem a húsvéti időszak napjaiban a nemzetek kavalkádjává válik. A
feltámadás ünnepére a keresztény világ minden tájáról érkeznek hívők: oroszok,
szírek, etiópok, olaszok, franciák, koptok, örmények és görögök, de az Egyesült
Államokból, sőt még a Távol-Keletről is utaznak a Szentföldre zarándokok.