Vend evangélikusok nyomában – Szlovéniából érkezett vendégek a Evangélikus Országos Levéltárban
Budapest – 2010. április 8-án szlovéniai vendégek érkeztek az Evangélikus Országos Levéltárban, a Muravidékről (Vendvidékről). Céljuk az volt, hogy a Vendvidékre vonatkozó evangélikus egyháztörténeti forrásokról, gyülekezetek történetéről tájékozódjanak, fénymásolatokat készítsenek. Most Bodóhegy (Bodonc), de az egész Vendvidék dokumentációját készítik: egyházlátogatási jegyzőkönyveket másoltattak a dunántúli egyházkerület anyagából, az itteni lelkészek életrajzi adatait gyűjtötték a dunántúli ordinációs kötetből. Hogy kik is a vendek, akiknek történetét kutatják? – erre az érdekes kérdésre keresünk most mi is választ. Szöveg: Czenthe Miklós
A hozzánk érkező vendégek hárman voltak, két teológus és egy muzeológus: Mitja Andrejek, Budapesten tanuló evangélikus teológus (Szentbibori születésű, a domonkosfai gyülekezethez tartozik), Simon Sever bodóhegyi evangélikus lelkész (a pozsonyi és lipcsei teológiára járt); Franc Kuzmic muzeológus (a muraszombati Muravidéki Múzeumtól).
Sinom Sever érdeklődésünkre elmondta, hogy a bodóhegyi gyülekezetnek inkább csak a 19. század végétől vannak iratai, így számukra az ez előtti adatok nagyon fontosak, gyülekezetük története megírása szempontjából. Kaptak tehát az új gyűjteményi tájékoztató füzetből, hogy ennek segítségével rendezhessék irataikat.
Korábban is járt nálunk muravidéki kutató: az 1970-es években Franc
Sebjanic, tudós kutató, aki már meghalt. Könyve: „A pannóniai szlovének protestáns mozgalma” 1979-ben jelent meg Muraszombaton (54 o.). 1976-ban Muraszombatban jelent meg Stefan Kuzmicról egy munkája (F.S.: Stefan Küzmic in njegovo delo).
A most ide látogató Franc Kuzmics is már járt itt az 1980-as években, akkor a könyvtárban keresett adatokat: Dalmatin szerző könyvénél állapította meg, hogy horvátként tartják számon, holott ők szlovénnak tartják. Kuzmic úr nagyon tájékozott, a Vas megyei és Zala megyei levéltárral szoros, kollegiális viszonyban vannak, egy közös kiadványuk is van, kétkötetes. Látogatásakor a soproni, győri és nemescsói iskolai névsorok érdekelték volna. Érdeklődött továbbá a győri katolikus püspökség anyagai iránt – de ezek a kérdések még vizsgálandóak.
A vend/szlovén kérdés
A területről
Ha a régi Magyarország területét megnézzük, a terület egy része Vas, a másik Zala vármegye része volt a történelemben (tehát a szűkebb értelemben vett történelmi Magyarország területe,nem a mindig is önállóságát őrző Horvátországé. A régi Magyarországnak egy olyan elszakított területéről van szó, amelyről szinte teljesen elfeledkeztünk. (Prekmurje – Muravidék szlovén, és nem ugyanaz, mint a Horvátországhoz tartozó Muraköz! Itt is keveredés lehet.)
Kardos János (1801-1875) evangélikus lelkész a kiegyezés után magyarbarát elmélete szerint a vendszlovének nyelve nem azonos a krajnai szlovénokéval. Követői is hangsúlyozták a vend öntudatot.
A Károlyi-kormány 1918. december 12-én kinevezte Obál Béla (1882-1951) eperjesi evangélikus teológiai tanárt a vend/szlovén nép érdekeinek képviseletére Muraszombatra.
Mikola Sándor híres fasori matematika-fizika tanár az ország egyik
legnívósabb iskolájában oktatott, tanítványa volt a Nobel-díjas Neumann János és Wigner Jenő). Ő 1897-től tanított a Fasorban, 1928-1935-ig a Fasor volt igazgatója. Kevesebb szó esik vend kötődéséről. Pedig 1871-ben Péterhegyen (Gornji Petrovci) született, Vas vármegyében, 1920-22-ben Trianon idején, sokat tett azért, hogy a vendek Magyarországnál maradjanak. 1920-22-ig szerkesztette a Domovina folyóiratot, magyar-vend szótárat adott ki, 1924-ben „A vendség múltja és jelene” című tanulmányát (46 l.) jelentette meg. 1941-ben visszatért szülőföldjére, ahol politikai okból 1945-ben egy táborba hurcolták, 1945. október elsején halt meg Nagykanizsán, ahol sírja van. A Vendvidék Magyarországhoz tartozásáért való álláspontja miatt neve ma még nem teljesen elfogadott Szlovéniában, Franc Kuzmic muzeológus szülőfalujában, Péterhegyen egy helyi lapban akart róla anyagot megjelentetni, de nem járultak hozzá (az anyag végül Ausztriában jelent meg).
Mikor a Muravidék rövid időre (1941-45), a II.világháború idején újra Magyarországhoz került, ezt hivatalos jugoszláv részről mint „okkupációs rezsimet” emlegették. Az akkor volt diákok annakidején tanultak magyar nyelvet az iskolában, ők ma már 80 évesek, kihalófélben vannak. A magyar nyelvismeret így elég gyenge lábakon áll azon a vidéken.
A muravidéki „vend” önálló nyelv vagy a szlovén nyelv egy dialektusa: a magyarok az előbbit, a jugoszláv időkben az utóbbit hangsúlyozták. De kerültek Trianonban a magyar határon innen is szlovének: ezek a Szentgotthárd környéki, attól délre levő községeket jelentik. A magyarországi vend kisebbséget egy idő után már illett inkább szlovénnek nevezni. Ma újra nagyobb hangsúlyt kap a vend nyelvjárás és hagyomány ápolása.
1992-ben a kétvölgyi polgármester megalakította a Vend Szövetséget, azonban ez nem volt hosszú életű. Helyette a Magyarországi Szlovénok Szövetsége működik. Zsiga Tibor ügyvéd 1996-ban megjelent könyve (Muravidéktől a Trianonig, Lendva 1996) nagy felzúdulást keltett öntudatos szlovén körökben. A témáról azóta konferenciát tartottak, kiadványt jelentettek meg. A Magyarországon lakó szlovének asszimilációja erőteljesen halad.
Az evangélikus vendek adatai
A 16.századtól a mainál jóval több evangélikus gyülekezet létezett. Számukat az erőszakos ellenreformáció nagyon lecsökkentette. Így
alakult ki a Muravidéken is az a katolikus többség, amely a Nyugat-Dunántúlon nálunk is jellemző. A győri római katolikus püspök megbízásából 1697-98-ban Kazó István vasvári apát Vasvármegyei helyiségek vizitációja közben az evangélikus gyülekezetekbe is eljutott: ebből kiderül, hogy a vend lakosság nagy része lelkészek és tanítók nélkül is kitart a protestantizmus mellett. 1732-ben valóságos kis hadjáratban, katonaság segítségével, erőszakkal foglalták el a még mindig működő három muravidéki evangélikus gyülekezet templomát, betörték kapujukat, börtönbe vetették a péterhegyi evangélikus lelkészt (Güssingen és Pozsony foglya volt).
Ezt követően a távoli artikuláris helyekre kellett járniuk a protestánsoknak hitük gyakorlására, a Vas megyei Nemescsóra és a somogyi Surdra. A kőszegi német evangélikusok segítettek a muravidéki szlovén hitsorsosaiknak, hogy hitüket megtarthassák.
Magasabb iskolákba Sopronba és Pozsonyba az evangélikus líceumokba jártak. Ez időszak nyomainak kutatása kiemelt feladat lenne, bármiféle nyom, adat fontos lehet.
A 18. században Somogy, a Dráva vidékén számos falut szlovén
evangélikusokkal telepítettek be (Sand, Surd, Liszó, Porrog, Iharosberény, Vése). Itt tovább virágozhatott a vend nyelv és az
evangélikus hagyomány, ennek megszemélyesülése Stefan Kuzmics, akit a szlovének igen tisztelnek.
Személyiségek
1715-ben Temlin Ferenc megjelentette a vallásosság alapjai című munkáját, továbbá lefordította vendre Luther kiskátéját,1725-ben szlovén ABC-t adott ki. A szlovén Sever Mihály Pozsonyban iskolázott Bél Mátyásnál, majd Nemescsón adott ki szlovén katekizmust név nélkül. A legnevesebb Stefan Kuzmic (1723-1779) surdi lelkész (korábban nemescsói tanító), aki szlovénra fordította az Újszövetséget (1771-ben jelent meg).
A türelmi rendeletet követően, a 18. század végétől a Vendvidéken négy anyagyülekezet éledt fel: Bodóhegy, Hodos, tudott megszilárdulni, amelyhez a későbbi fejlődés során még néhány járult.
Egyházigazgatásilag a Vendvidék kezdetben a Vasi-Felső, majd a Vasi
Közép egyházmegye keretében élt. 1912/13-ban a Vasi-Közép Evangélikus Egyházmegye gyülekezetei között a következő vend gyülekezetek találhatóak: Alsómorác (Tótmorác), Battyánd (Pucinc), Bodóhegy, Domonkosfa, Muraszombat, Őrihodos, Péterhegy, Tótkeresztúr, tehát nyolc anyaegyház. Szépen fejlődtek tehát a kezdeti négyből. Ehhez járul a kemenesaljai egyházmegyéhez tartozó Alsólendva gyülekezet, amelynek kiterjedt szórványvidéke volt.
A Muravidék első egyházlátogatási jegyzőkönyve 1794-ből van, aztán
következnek az 1798-as, 1802-es, majd 1813-as jegyzőkönyvek. Ezek még jórészt latin nyelvűek, bár az egyik esperesi már magyar. Egyre bőségesebb adatokat tudunk meg belőlük. Például azt, hogy Bodóhegy anyagyülekezethez számos környékbeli filia és szórvány csatlakozott, vélhetően a katolikusok között evangélikusnak megmaradók maradékai. Az utolsó magyar püspöki egyházlátogatást 1942-ben Kapi Béla püspök végezte, az erről fennmaradt jegyzőkönyvek összekötve egy egész kis kötetet tesznek ki. Gyülekezettörténeti és a Vendvidék evangélikus történeti összefoglalóik nagyon értékesek és tájékoztatóak.
Jelenleg a szlovéniai evangélikusok kis egyház (15-20 ezer fős
lehet), püspökük egy falusi lelkész, innen irányítja az egész egyházat, melynek súlypontja éppen a Muravidék (Prekmurje), Laibachban és Mariborban van még gyülekezet. Saját teológiájuk nincs: Pozsonyba, Bécsbe vagy Budapestre járnak lelkészképzésre.
Magyar nyelvűség: három gyülekezetben beszélnek magyarul (is): Hodos, Domonkosfa, Alsólendva. Körülbelül ezer főre tehető a magyarnyelvű evangélikusok száma (összesen nyolcezer magyar van Szlovéniában). Talán egy-két idős evangélikus lelkész lehet, mint a 80 éves Skalic Gusztáv (és … Lajcsi bácsi, rajtuk kívül már nemigen beszélnek magyarul a lelkészek).
Mikola tényleg nem pozitív személy
Mint az többször mondtam, hogy Muravidék, tehát nem Muraköz, amely Horvátországban van. Kérem ezúton is, hogy javítsák a cikket, mert ez pontosan olyan, mintha Magyarország fővárosának Bukarestet tartanák.