A középpont újrafelfedezése – Gondolatok az idei imahét után
Id. dr. Hafenscher Károly nyugalmazott evangélikus lelkész írását közöljük, aki a MEE ökumenikus tanácsadója. Címünk XVI. Benedek pápa egyik könyvének címe, amit Joseph Ratzingerként írt 1997-ben, és magyarul 2008-ban jelent meg a Szent István Társulatnál. Kelt: Pál forduló napján, január 25-én, mert hatással van mai véleményalkotásomra.
1. A sok Joseph Ratzinger – XVI. Benedek pápa által és róla írt könyv ismerete segítséget jelent az eligazodásban, Róma ökumenikus gondolatainak megértésében. A közép újrafelfedezése időben és tartalomban sok mindent megértet a központi római véleményről és magatartásról. Időben a központ a múlt és jövő között a jelen pozíciója. A múltról a római pápa egy liturgiai könyvében úgy nyilatkozik, hogy a keresztények a múlt értékelésében gyakran olyan helyzetbe kerülnek, mint az ősi templomok lefestett freskói renoválása alkalmával. A lemeszelt vagy lefestett réteget le kell bontani, hogy az eredeti értéket megtaláljuk. Ilyen a jelenben élő kereszténység múlt értékelése. Ugyanakkor a jelenről a jövőbe is kell vizionálni, hiszen nem állhatunk meg az egyháztörténelem hosszú útján a mai napon. Az idő Ura a jövőben is egyedül biztos útitársunk lehet. Tartalmilag a legtöbb, amit mondhatunk az egész kereszténység helyzetével kapcsolatban, hogy a sokszínű, sokfelé szakadt egyház csak úgy jelenthet egységet, hogy Jézus Krisztus áll a középpontban, és közös hitünk Reá irányul, különbségeink ellenére is egy központunk van és lehet a jövőben is, felekezetekre szakítottságunk ellenére is.
2. 2010 évforduló az ökumené életében. Száz éve indult az egységmozgalom Edinburgh-ban, és azóta jelentős állomásokon ment át. Edinburgh-ban John Mott látása szerint 1910-et és a 20. század előttük álló idejét a „keresztény misszió döntő órájának” tartotta. Ma olvasva a kötetet (Victor János fordításában) naivnak és idejétmúltnak hat. Tulajdonképpen a missziót az európai és amerikai kereszténység exportjának tartja, és meg van győződve arról, hogy az évszázad végére a misszió az egész emberiség krisztianizálódását jelenti. Mondanivalóját úgy értjük helyesen, ha minden napot, minden évet a misszió döntő órájának tartunk. Ez a protestáns kezdeményezés egy alapvető tapasztalatból indult ki: szükség van az egységre, mert hitelét veszti a kereszténység, ha Távol Keleten vagy Afrikában egymással vitában álló felekezetekként jelentkezik. Tulajdonképpen Róma nem vette túlságosan komolyan 1910-ben az induló egységmozgalmat… 1925-re is gondolunk, a stockholmi találkozásra Söderblom Nathan kezdeményezésére, ahol a protestantizmus, az anglikanizmus és az ortodoxia egy része is jelentősen volt képviselve. Ahogy Söderblom mondta: a Pál apostol-féle keresztények (protestantizmus) és János apostol leszármazottai (ortodoxia) már jelen vannak, csak Péter hiányzik (római katolicizmus). „Csak nem ment el Péter halászni ismét, ahogy a feltámadás után történt” (Jn 21,3)… 1948-ra is, az Egyházak Világtanácsa megalakulására is emlékezünk, 1961-re, a New Delhiben tartott világgyűlésre, amikor a Nemzetközi Missziói Tanács csatlakozott az EVT-hez, majd 1962-65, a II. Vatikáni Zsinat szinte forradalmat jelentő eseménye mutatta meg, hogy az egységmozgalom Rómát is érdekli. Ez már 1968-ban megmutatkozott, az EVT uppsalai világgyűlésén. Elindultak a felekezetközi dialógusok, anélkül, hogy Róma a Világtanácsba tagként kapcsolódott volna. 1999-ben megszületett az első recepciót jelentő, Közös Nyilatkoztat Róma és a Lutheránus Világszövetség között. A Közös Nyilatkozat hitünk jelentős tartalmában, a megigazulásban már többé nem tekinti a tárgyaló feleket csak vitapartnernek, hanem bizonyos mértékig konszenzusra jutott testvéreknek. Az utolsó évtizedben is sok tárgyalás, gyűlés, konzultáció történt, de lényegében az ökumené eredeti célja nem valósult meg. Ma úgy látom, hogy a 20. század legnagyobb egyházi eseményének tartott mozgalom nem érte el célját, és sok kétség támadt felőle, hogy érdemes-e folytatni a fáradságos egyeztető tárgyalásokat, magas szinten és helyi szinten egyaránt.
3. 2010 új perspektívát is jelenthet. Folytatni az ökumené tevékenységét, úgy látszik, hogy másképpen kell a 21. században. Érdemes hallgatni arra, amit az imahét résztvevői nyilatkoztak, vagy amit a sajtó hozott nyilvánosságra. A vélemények között, ami híveinkben él, néhányat hadd említsek, amint az hozzám is eljutott: – Az imahéten több a szónoklat, mint az imádság. – Egy-egy felekezetből több a papi elem jelenléte, mint az egyszerű hívek serege. – Rutinná vált a januári közös imahét, ami még a 60-as – 70-es években csodának számított („bezzeg, amikor bátorságot kellett vennünk a részvételhez, akkor nem éreztük természetesnek ezt az isteni csodát”). – Hosszú a hét, az imanyolcad hete. Dolgozó emberek nyolc napon keresztül nem tudnak részt venni az alkalmakon, így mindig ugyanazok vannak jelen, főleg nyugdíjas korúak. Mintha a kereszténység csak az öregekre szabott közösség volna… – Volt, aki megjegyezte, hogy az előkészítő füzet távol van a mi életünktől, magyar viszonyainktól. Hangvétele idegen, legfeljebb a textus ismerős. – Pozitív visszhangként értékelem, hogy szomszédos gyülekezetek meglátogathatják egymást. Volt evangélikus, aki most járt először katolikus templomban, és katolikus, aki reformátusokkal először imádkozott együtt. – Néhányan arról panaszkodtak, hogy valamikor több baptista, metodista, sőt pünkösdista és ádventista testvér is jelen volt, ma inkább a történelmi egyházak képviselői gyűltek össze. Egyik hívünk azt mondta, hogy a vendéglátó gyülekezetek jobban tennék, ha saját istentiszteleti rendjüket használnák, hogy a többi felekezetből jövők megismerhessék a testvéregyházat. – Nyilván sok más vélemény is elhangzott: papi ruhák és fejfedő (birétum) különbözősége, stólák sokszínűsége inkább a különbségre, mint az egységre mutatott. Mások a közös énekek hiányát vagy más hangzását tartották idegennek. – A sajtó inkább a kuriózumot mutatta be, mint a lényeget. Az egyházi újságok sem kivételek ez alól, akár az Evangélikus Életre vagy az Új ember utolsó két számára (jan. 17, jan. 24.) gondolunk. Néha ellentétes vélemény is jelentkezik. Hol az „összeköt, nem szétválaszt” jelszó érvényesült, hol pedig a „meglévő nehézségek” hangsúlyozása alapvető. A színes képek nem tompították ezt a tapintatlan bemutatkozást.
4. 2010 számomra egy korszak lezárását és egyben új kezdetet is jelölhet. Ebben tartom jelentősnek XVI. Benedek pápa szavait és viselkedését. A II. Vatikáni Zsinat Ökumenikus Dekrétumától a világvallások felé fordul (Nostra Aetate), dialógusra bíztat, hiszen a hatalmas római világegyház is csupán egy részét képviseli az emberiségnek, sokmilliós ill. milliárdos vallásokról meg nem feledkezhetünk. Tudom, hogy vannak evangélikus részről is más vélemények és más elvárások. Az EKD Tanácsának elnöknője Margot Käßmann püspöknő tagadja a gyakran emlegetett elhidegülést, és reményét fejezi ki, hogy a müncheni Ökumenikus Kirchentag eloszlatja majd rossz érzésünket. Bár bevallja, hogy Münchenben még nem lesz közös úrvacsora, „de legalább közös asztalhoz fogunk ülni és tárgyalni fogunk”. A jelenlévő Karl Heinz Wiesemann speyeri katolikus püspök azt hangsúlyozta, hogy a régi ellentétes vélemények után különösen etikai kérdésekben (genetika, eutanázia, szexuális morál stb.) közösen nyilatkozhatnának az egyházak.
Véleményem szerint az a különös helyzet állt elő: a római pápa a 21. század helyzetét úgy mérte fel, hogy nem szabad a kereszténység felekezeti különbségeit túlhangsúlyozni. Amit eddig elértünk, az jelentős a felekezetek ökumenikus mozgalmában, de ma jelentősebb az, hogy kívülről pl. a monoteista vallások részéről hogyan néznek ránk (zsidóság, iszlám), hiszen számukra a kereszténység felekezetei árnyalati különbségei jelentéktelenek. Ebben a tükörben minden keresztény keresztény. Pozitíve azt jelenti, hogy valóban egy népként kell párbeszédbe bocsátkoznunk a világvallásokkal, megtartva identitásunkat, amit Jézus elénk szabott, mert Ő az Út, az Igazság és az Élet. Út, nem kötéltánc, hanem keskeny út, nem céltalan vándorlás, hanem a megérkezés reménységének bizonyossága. Ő az Igazság a valóság értelmében és nem a bírói igazság keretében. Tőle a valóságot nem félteni kell, hanem megtanulni. Ő az Élet, egy halálra orientált civilizációban is, a bővölködő, értelmes, segítőkész Élet. Ha az abortusz, az öngyilkosság, a kegyetlenség természetesnek tartása környezetünk véleménye, úgy Jézusnál igazi emberi életünk lehet. Talán ősi hitvallásunk első mondatát kell hangsúlyoznunk: Credo in unum Deum, vagyis a monoteisták hitvallása ez. Talán nem véletlen a pápa római látogatása az ottani zsinagógában és nyitottsága a félelmetesnek mutatkozó Iszlám felé. Pápaságának enciklikái és megnyilatkozásai a felismert speciális keresztény szeretetet hirdetik (agapé), szeretetet az igazságban és igazságot a szeretetben, és ez az alapállás segíthet a világvallásokkal várható dialógusokban is.
„Ez már nem ugyanaz az ökumené” – hallom egyik hívünktől, panaszként. Inkább így fogalmazhatnék: az ökumené kitágítása ez az egész emberiség figyelembe vételével. Nem vagyok próféta, de fantáziát látok abban, amit a Közép újrafelfedezésében kifejezésre juttatott a tudós, ismeretekben példátlanul gazdag, kegyességében gyakorló római egyházfő. Sven Silén, az egykori vaesteraasi püspök, a svéd egyház hivatalos küldöttje a II. Vatikáni Zsinaton jelentésében 1969-ben azt hangsúlyozta, hogy még a reformáció népének is lehet tanulnia a rómaiaktól, anélkül, hogy identitását feladná. Nem tartom véletlennek, hogy mind római katolikus, mind protestáns körökben különböző nyelveken hatalmas irodalom jelent meg XVI. Benedekről és XVI. Benedektől. Számomra két római katolikus hiteles teológus, Walter Kasper és Heinz Schütte bemutatása vezetett Ratzinger – tudós professzorhoz és a mai XVI. Benedek pápához.
Ajánlott irodalom:
J. Ratzinger: A mustármag reménye. 1979
Joseph Ratzinger – XVI. Benedek pápa: A közép újrafelfedezése. 2008
Joseph Ratzinger – XVI. Benedek: A názáreti Jézus. 2007
Joseph Ratzinger: A föld sója. 2005
Joseph Ratzinger: Új éneket az Úrnak. 2007
Joseph Ratzinger: Benedek Európája a kultúrák válságában. 2005
Joseph Ratzinger: A liturgia szelleme. 2002.
Joseph Ratzinger: Életutam. XVI. Benedek pápa önéletírása. 2005
H. Hopping – J.-H. Tück (szerk.): A hit megütköztető igazsága. Joseph Ratzinger teológiájának körvonalai. 2007
Walter Kasper:: A hit szívverése. Egy életút tapasztalatai. 2009
Heinz Schütte: Kirche im ökumenischen Verstaendnis. 1981
Hafenscher Károly (id.): Paradigmaváltás az ökumenében. Theológiai Szemle 2009/1
Balázs Zoltán: Az evangéliumi bölcsesség ereje. Vigília 2010/1
XVI. Benedek pápa: A II. Vatikáni Zsinat helyes értelmezéséről. Sapientiana, 2009/2
Joseph Ratzinger: Szabadság és felszabadítás. Mérleg 1987/3
Egy "még" nem nyugdíjas hívő!:)
Hálát adunk Istennek azért az igei világosságért, amelyet elődeinknek adott, és teljes meggyőződéssel azonosítjuk magunkat a reformátori alapokon álló hitvallásokkal.
Jelen helyzetünkben mégis szükségesnek tartjuk az alábbiak hangsúlyozását:
* Hisszük, hogy a teljes Írás Istentől ihletett, és Isten a Bibliában tökéletesen és hibátlanul jelentette ki magát számunkra.
(2 Tim 3,16; 2 Pt 1,19-21)
Az Írás Isten beszéde, amely számunkra a legfőbb tekintély.
(1 Thessz 2,13)
Valljuk, hogy Isten Igéje megítél és helyreigazít minket. Az embert senki és semmi nem jogosítja fel arra, hogy Isten beszédét megkérdőjelezze és felülbírálja.
(2 Tim 3,16-17; Zsid 4,12; 1 Móz 3,1; Rm 9,20)
Valljuk, hogy a Szentírás Isten egységes alkotása, amelynek íœzenete egymás ellen ki nem játszható és semmiféle tudományos eszközzel fel nem bontható.
(2 Pt 3,16; Jn 10,35)
Valljuk, hogy a Szentírás tökéletesen tartalmazza mindazt, ami az üdvösségre szükséges, ezért a Biblián kívül egyébkijelentésre nincs szükség.
(Zsid 1,1)
* A Heidelbergi Káté 54. kérdésére adott felelettel és Luther Nagykátéjának az Apostoli Hitvallás III. hitcikkéhez fűzött magyarázatával egyetértésben valljuk az Egyház titkát, hangsúlyozva azt, hogy Jézus Krisztus Egyházába csakis az üdvösség személyes átvételével, az újjászületés-megtérés által lehet bejutni.
(Jn 1,12; Jn 3,1-8; Mt 3,2; Lk 13,3)
Valljuk, hogy a hitre jutás Isten Igéje és Szentlelke által történik, és minden Krisztusba beoltott ember a Szentlélek ajándékában részesült, hitre jutásakor a Szentlélek elpecsételte, a Szentlélek temploma lett, és ugyanakkor Krisztus testének igazi tagjává vált.
(1 Pt 1,23; Tit 3,5; Jn 3,3-8; Csel 2,38; Ef 1,13; 1 Kor 6,19; 12,13)
A fentiek alapján nem értünk egyet azokkal, akik azt hirdetik, hogy a keresztség által adja Isten automatikusan az istenfiúságot és az üdvösséget. Továbbá nem értünk egyet azzal a tanítással, amely a megtérés utáni "lélekkeresztség" szükségességét hirdeti. Ezért elhatároljuk magunkat az ún. karizmatikus ill. rajongó mozgalmak tanításától.
* Hisszük és valljuk, hogy minden Krisztusba beoltott engedelmes élet lelki gyümölcsöket terem és Isten dicsőségét munkálja. Valljuk a megszentelődő élet fontosságát és azt, hogy a megszentelődés egész életünkön át tart. Isten munkálja megszentelődésünket, de mi felelősek vagyunk érte.
(1 Kor 6,20; Jn 15,8; Gal 5,22; Mt 7,17; 1 Thessz 4,3; Fil 3,2-15; Fil 2,13)
* Elismerjük, és szomorúan valljuk, hogy Isten gyermekei sokszor taníthatatlanok, mert önfejűek, engedetlenek és fegyelmezetlenek. Ezért kívánjuk, hogy életünk egész területén, mind egyéni, mind gyülekezeti életünkben Isten Igéje és akarata igazítson útba, vezessen és állítson helyre minket. Hisszük és valljuk, hogy Isten Igéjének fegyelmező és helyreállító hatalma van. Ezért igényeljük és elfogadjuk Isten Igéjének intését, szükségesnek tartjuk a gyülekezeti fegyelem komolyan vételét és gyakorlását.
(Zsid 4,2; Tit 2,11-12; Csel 5,3,4,9; Zsolt 119,34; Zsid 12,5-11)
Hisszük a Szentírás szavaival, hogy Jézus Krisztus az idők végén visszajön minden szem számára látható módon. Az ő hatalma vet majd véget a gonoszság és istentelenség minden tombolásának.
(Jel 1,7; Dán 2,44)
Napjaink egyre fokozódó feszültségében és megoldatlanságaiban őt várjuk, aki teljes váltságot hoz nekünk, új eget és új földet teremt, amelyben igazság lakozik.
(Fil 3,20; Rm 8,23; 2 Thessz 1,7-10; 2 Pt 3,13)
Krisztus gyülekezetével együtt kiáltjuk: Jövel Uram Jézus!
(Jel 22,20)
Ámen.
Budapest, 1989. május 1.