Kovács Imre: „Látod ezt az asszonyt?(Lk 7,36-50)
„Ki tiszta szívű? Aki nem szennyezi be a szívét sem a rosszal, amelyet elkövet, sem a jóval, amelyet megtesz." (D. Bonhoeffer) - (megjelent: Ev. Élet 1992. nov. 29 és (2. rész) 1993. jan. 10.)
Az írott mondattá nemesült gondolat kettős természetű: provokatív és védtelen egyszerre. Provokál, mert minden valódi gondolat új oldalát villantja fel a körülöttünk és bennünk élő végtelenül összetett, kimeríthetetlen és egészében felfoghatatlan valóságnak. Ezzel felkavarja a leülepedésre hajlamos poshadó állóvizet. Ez az állóvíz pedig nem más, mint jól bevált előítéleteink, amelyek segítségével kezelhetővé akarjuk gyúrni a Valóságot, rendelkezni akarunk felette, ahelyett, hogy levett saruval állnánk meg előtte, valahogy úgy, ahogyan egy goromba ember tette egykor az emlékezetes csipkebokor előtt.
De minden valódi gondolat, amely tömör mondattá nemesedik, védtelen is. Provokál, de nincs hatalma az általa keltett gondolatokon: értelmezéseken és félreértelmezéseken. Mint a tóba dobott kő: felkavar, de nem ura az általa keltett hullámoknak.
S túl ezen: minden szép gondolatban van valami a csendből. A logikailag zárt, tökéletes ívű okfejtés mindig komikus kissé. A valóság, bármennyire közelítjük, egy kicsit mindig odébb van; valahol a szó és a csend között. Innen van az, hogy minden igaz és szép gondolat a szó és a csend gyermeke. Egy ponton túl elhallgat, nem mondja tovább, teret ad a folytatásnak, tiszteli szabadságodat, várja válaszodat...
Ilyen számomra Bonhoeffer gondolata. Hogy mivel provokál, az világos. Azt mondja: a jó, amit megtesztek, beszennyezhet benneteket. Úgy tudtuk, hogy a jó csak jó lehet, csak emelhet, csak tisztíthat. S most valaki azt mondja: a jó be is szennyezhet. Figyelmeztet, hogy naiv vagy; meghatódsz saját jóindulatodtól, és nem látod: nem lehetsz úgy önmagád, hogy ezáltal ne sérts másokat… Nem számolsz azzal, hogy kiűzettél a paradicsomból, s az Édentől keletre nincsenek többé tiszta ízek.
Érdemes eltűnődni azon is, hogy miért provokál ez a gondolat, hiszen az evangéliumok farizeusai óta védettebbek lehetnénk jótetteink piszkításai ellen. De nem vagyunk azok, s ez mutatja, hogy nemcsak az evangélium örök, hanem a bennünk élő farizeus is az. Vagy így is lehet mondani: tán éppen azért örök az evangélium, mert örök bennünk a farizeus, örök bennünk a vámszedő, Péter, János, Tamás és a többiek...
Miért piszkíthat be a jó, amit megteszünk? Mielőtt kimondanánk az ismerős választ - mert önelégültté, önigazságunkban ítélkezővé lehetünk általa -, álljunk meg egy kicsit a válaszadás előtt. Mert mintha túlságosan hamar söpörnénk le a farizeust, a nyárspolgárt. Megszoktuk már, hogy a farizeus csúnya ember, s nem gondolkodunk el az igazságán.
Mert a farizeusnak igaza van: a bűn, amitől határozottan és keményen elhatárolja magát, nem kisded játék, ártatlan botlás, amit ejnye-bejnye illet. Nem. A bűn pusztít. Életeket tesz tönkre, emberi kapcsolatokat zúz össze. Ki tudja, hány házasságot tett tönkre Mária Magdaléna, az örömlány, mielőtt könnyeivel megmosta, hajával megtörölte Jézus lábát. Ki tudja, hány anya, hány feleség szenvedett tőle, élte át a mellőzöttség, a megaláztatás kínjait. Nem tudjuk, hallgat róla az evangélium.
Farizeus-ellenes hevületünkben egyoldalúvá válunk. Szimpátiánk eleve Magdalénáé, ezért bagatellizáljuk a bűnét, ezzel akaratlanul Jézus irgalmát is.
A rossz lekicsinylése legtöbbször abból adódik, hogy érezzük tehetetlenségünket, gyengeségünket vele szemben. Nincs időnk, erőnk, hogy kibogozzuk azt a gordiuszinál nagyobb csomót, amit a bűn gubancolt össze. Mosolygunk inkább mindenkire, hogy ne kelljen sírnunk egyetlen eggyel. Sokszor úgy vagyunk a világban, mint az államfők a látogatáson: ragyogunk, integetünk - és távol vagyunk mindentől.
A farizeus tudatában van a rossz pusztító erejének, ezért nagyra tartja a Törvényt, ami megmutatja a rosszat, és megmutatja az utat. S ebben neki van igaza. Igazát el kell ismernünk ahhoz, hogy tragédiáját megláthassuk.
Mert a farizeus tragikus alak. Kerüli a rosszat, teszi a jót, s a jó, amit megtesz, tönkreteszi őt. Olyanná lesz, mint gombostűre szúrt bogár az üveglap alatt: szép és idegen. Élvezi, ha bámulják, s közben elveszíti kapcsolatát az eleven, lüktető, drámai élettel. Kétféle ember létezik csupán számára: fehér, aki olyan, mint ő, s feketék a többiek, az elveszendők. Önnön ragyogásától megtört szemeivel nem látja meg az árnyalatokat, jónak és rossznak keveredését önmagában és a másikban.
Tiszta, tehát nincs szüksége irgalomra. Igaz, ezért nincs szüksége igazságra - a magáén kívül. Mivel nincs szüksége irgalomra, irgalmazni se tud. Mivel nincs szüksége igazságra - tanulni se akar.
Akinek szívét az általa megtett jó beszennyezte - és vajon melyikünkén nem ejtett foltot a jóság -, annak érinthetetlen lesz a bűntől szenvedő. Kihal belőle a megrendülés képessége, képtelen arra, hogy részvétet erezzen a bűnös iránt. A farizeusnak igaza van, amikor azt mondja: a bűnös vét a köz ellen, de nem veszi észre, hogy a bűn mindig öncsonkítás is. Rombol, de nemcsak kifelé, hanem befelé is. Mert bűneink miatt sokkal kevesebb valósul meg belőlünk abból, amivé lehetnénk.
Jézus egyszerűnek tűnő kérdése: „Látod ezt az asszonyt?", így válik mélyebb jelentés hordozójává. Mert Simon nem látja az asszonyt. Az örömlányt látja, a szenvedőt nem.
Röviden: a megtett jó azért szennyezheti be szívünket, mert Nárcissussá lehetünk általa: a szép ifjú megpillantván magát a forrásvíz tükrében, beleszeretett önmagába, s belehalt önszerelmébe.
2.
Hogy a rossz beszennyezi szívünket, ezt tudjuk. Nemcsak tudjuk, látjuk is. Elég megnézni az arcokat egy piacnapon: a negyven, ötven év fölöttiek arcát, s látjuk a bűneink okozta eróziót pórusainkon. Iván Mestrovics, a pásztorfiúból lett világhírű horvát szobrász mondta egyszer: „Mindenki az arcára írja legbensőbb önmagát." (Persze a pusztuló arcok szemlélése tiltott cselekedet; hasonlóan ahhoz, ahogyan az emberi szenvedés oka feletti szokásos és fennkölt töprengéseinkben is van valami tisztátalan; mert bár lehetetlen nekünk a rosszon nem töprengeni, azt mégis mindnyájan érezzük, hogy a rosszon nem tűnődni kellene, hanem segíteni...)
A különös az, hogy a rossz általi beszennyeződés hasonlít a jóság piszkításához. Ahogyan a megtett jó gőgösen zárttá tehet, úgy zárhat be önmagunkba a rossz is. Különösen akkor, ha kíméletlenül szembesítenek bűnünkkel, ha a kívülálló fölényével leplezik le bennünk a rosszat, és mi kétségbeesünk önmagunk felett. Ez a kétségbeesés lehet ugyan üdvös, de még inkább pusztító. Mert a bűntudat is szülhet gőgöt. A megvetettség érzése által táplált elkeseredett dac, ami így beszél: „ha rossz vagyok, hát legyek rossz egészen", éppoly gőgössé tehet a rosszban, mint az önmagunkért való jóság a jóban. A különbség talán csak annyi, hogy a rossz gőgje, legyen bármilyen kemény és irgalmatlan, sohasem lesz olyan jéghideg, mint a jóságé. Mindig marad az alján egy csöppnyi sírás.
Ezért tanácsolja Simoné Weil, hogy a bűn gőgje ellen a legjobb ellenszer, ha fellapozzuk régi iskolásfüzeteinket. S a nevetséges kis hibák, amelyekre ott bukkanunk, talán megóvnak minket attól, hogy a rossz sötét glóriáját képzeljük a fejünk köré. Ha megtanulunk mosolyogni magunkon, ez annak a jele, hogy nem tartunk olyan végtelenül sokat önmagunkról: sem a bennünk lévő jóról nem hisszük, hogy az egyedül igaz, sem a bennünk lévő rosszról nem gondoljuk, hogy megbocsáthatatlan.
Az, aki megtanul önmagának irgalmazni, a legjobb úton van ahhoz, hogy másnak is irgalmazni tudjon. Ezért van, hogy az önmagunk fölötti tartós kétségbeesés tisztátalan.
Jó és rossz kibogozhatatlanul együtt van mindannyiunkban. Felnőtt az, aki tudja ezt, szemben a gyerek naivitásával. De az a naivitás, ami a gyermekben ártatlanság és bennünket tisztító egyszerűség, az a felnőttben zavaró infantilizmus. A felnőtt nemcsak tudja jó és rossz együttesét önmagában és a világban, hanem el is tudja hordozni azt. Ez az elemi feltétele annak, hogy a maga körében egy kicsit jobbítani tudjon azon, ami rábízatott.
Mária Magdalénát bűne alázatossá, ezért nyitottá tette. Simon farizeust jósága bezárta önmagába. Ezért Magdalénát megérinthette az Ország, míg a tiszteletre méltó Simon nem tudott bemenni abba.
Karácsony táján hagyjuk abba a Bonhoeffer-gondolat feletti tűnődést egy másik Bonhoeffer gondolattal. Egy olyan idézettel, amely számomra talán a legszebben fogalmazza meg a Karácsony üzenetét:
„Az Emberré lett az Isten világ iránt való szeretetének megindokolhatatlan titka. Isten szereti az embert, Isten szereti a világot. Nem egy ideális embert, hanem az embert, úgy, ahogyan van. Nem egy ideális világot, hanem a valóságos világot. Az, ami számunkra megvetésre méltó a maga istenellenességében, amitől mi fájdalommal és ellenséges érzülettel visszahúzódunk, az az Isten számára az ő megindokolhatatlan szeretetének az alapja..."