A rész és az egész – Karácsonyról elmélkedve
Werner Heisenberg atomfizikáról írott könyve ezt a címet viseli: „A rész és az egész”. A Szentírás karácsonyi elbeszélése egyértelműen az egészet akarja átfogni. Az angyali szózat így hangzott: „hirdetek nektek nagy örömöt, amely az egész nép öröme lesz”, mire a pásztorok ezt mondták egymásnak: „menjünk el egészen Betlehemig”. Elhangzott: Magyar Rádió, Vasárnapi Újság, Lélektől lélekig, 2009. 12. 20. Szöveg: dr. Fabiny Tamás
A karácsonyi történet egészre törekvésével szemben világunkban annyi minden csak rész szerint való. Kosztolányi Dezső így ír Kétségbeesés című versében:
Ezer darabra törtelek, te tág
Elbírhatatlanul zavart világ.
Jobb is nekem nem nézni az egészbe,
Beléfogózni egy-egy csonka részbe.
Karácsony totális igényével szemben a modern ember megelégszik a résszel. Tudósok a makro- és mikrobiológia területén a részecskéket kutatják. Egyre csak specializálódnak a szakmák. Nem látni a fától az erdőt. A modern tudományok a régi latin mondással jellemezhetők: „Ex omnibus aliquid, ex toto nihil.” Mindenből valamit, az egészből semmit.
Tartok tőle, hogy legtöbb ember így készük karácsonyra. Minél több ajándékot akar venni – és a legnagyobb ajándékról, Jézusról megfeledkezik. Lót-fut – ahelyett, hogy megállapodna. Ki akar kapcsolódni – ahelyett, hogy bekapcsolódna, tudniillik az ünnep áramkörébe.
Az igazi karácsony megelőlegez valamit a teljesség csodájából. A Biblia festői módon ábrázolja Jézus születését: a részeknek csodálatos egységgé rendeződését tárja elénk.
Ezért lehet esélyünk, hogy 2009 karácsonyán, minden ellentétes hatással szemben az egész élményét éljük át, nem pedig csak a részecskéket próbáljuk egymás mellé illeszteni, mint egy végtelen puzzle darabkáit.
Lukács evangélista karácsonyi tudósítása pásztorokról és bölcsekről szól. A pásztorok ezt mondják: „menjünk el egészen Betlehemig”, és a bölcsek is legyőznek minden akadályt, és megtalálják a kis Jézust a jászolban. A pásztorok és a bölcsek eljutottak egészen Betlehemig. A rész helyett az egészet látták.
Egy valaki nem jutott el a betlehemi istállóig: Heródes, a megtorló hatalom képviselője. Mert ő nem az egészet, hanem a részt kereste. Féltékenysége, önigazsága, kamarilla-politikája miatt nem juthatott el Betlehembe. Ő nem személyesen akart meggyőződni Jézusról, hanem kémkedésre akarta rávenni a napkeleti bölcseket, Bosszút forralt Jézus ellen, akiben riválist látott. Személyesen nem is ment el Betlehembe, hanem öldöklő katonáit, a csecsemőket lekaszabolni kész pribékjeit küldte el oda...
Heródes, a percember, a részecskék királya azonban bukásra van ítélve. Megszégyenül. Vele szemben a pásztorok és a bölcsek hordozzák a reményt. Bárcsak minél többen lennének ők, pásztorok és bölcsek. Vagy ahogy Jókai Anna üzeni egy elbeszélésben a 21. század emberének: "a pásztorlelkületű bölcseké lesz a jövendő!"
Ezért hát ne elégedjünk meg a résszel, hanem menjünk el egészen Betlehemig!