A reformáció ünnepe: Mit szögeznénk ki ma 95 tételként?
Idén 493 éve, hogy Luther Márton Ágoston-rendi szerzetes kiszögezte 95 tételét a wittenbergi templom kapujára. A kora egyházának visszásságaiban csalódott Luther ezzel a lépésével útjára indította a reformációt. Vajon ha ma kellene ily módon megreformálni az Egyházat, egyházunkat, illetve az egyházakat, mit írnánk a tételek sorába? Szöveg: Horváth-Bolla Zsuzsanna
A reformáció hitelveit ezek a latin kifejezések adják vissza: Sola scriptura (csak az írás által), Sola gratia (csak a kegyelem által), Solus Christus (néha Solo Christo – egyedül Jézus vagy egyesül Jézus által), Sola fide (csak a hit által) – vagyis hogy az üdvösség a Szentírás által leírt módon, az Isten végtelen kegyelmébe és Jézus Krisztusba vetett hit által érhető el. Ezért tehát egyedül Istené a dicsőség (Soli Deo gloria). Mi, protestánsok büszkék vagyunk arra, hogy a reformáció hitelveit, ezt az öt rendkívül fontos alapelvet, híven követjük.
A reformáció azonban nem csak protestáns felekezetek létrejöttét, de a római katolikus egyház megújulását is maga után vonta. Mára – több évszázadnyi harcos szembenállás után – a római katolikus egyház és a protestáns felekezetek az ökumené szellemében, illetőleg az 1999. október 31-én római katolikus és evangélikus (lutheránus) részről aláírt, a megigazolásról szóló nyilatkozat alapján, testvérként tekintenek egymásra – sőt mi több, igazi harcostársakká is váltak a világ keresztényellenes ideológiáival, elsősorban a kommunizmussal és a neoliberalizmussal szemben. Az ökumené szellemében minden kereszténynek tehát van ünnepelnivalója október 31-én, hiszen a reformáció által újra középpontba került evangéliumi igék fénye minden hívő életét egyformán beragyogják.
De mint minden korban, korunkban is vannak hibák és olyan dolgok, amelyekre mi, hívő emberek sem vagyunk büszkék, ha az Egyház, az egyházak mai állapotára tekintünk. Önök szerint melyek lennének azok a pontok, amelyeket ma, 95 tételként, az egyházak megújulásának jegyében, mindenképpen a középpontba kellene helyezni?
A hozzászólásokban várjuk építő jellegű javaslataikat.
A szerkesztő
*****
A reformáció ünnepéhez kapcoslódó korábbi anyagaink gyűjteményét itt találják meg:
http://www.evangelikus.hu/temak/reformacio-unnepe
95 tétel
Ugyanakkor sosem volt olyan aktuális - talán még Luther korában sem - a 95 tétel, mint manapság. Nem kell azon változtatni semmit, hiszen a Római egyház semmit sem vont vissza 600 év óta a tanításaiból, így semmi féle valós megújuláson nem is ment keresztül (hacsak nem a kommunikáció megújulásában).
Erről bizonyságot tesz a Római Katolikus egyház ma érvényben lévő katekizmusa:
A Sola Scriptura elvet nem fogadta el mind máig Róma, hiszen teológiájukban a "szent hagyomány", és az Atyák tanításai ugyanolyan (ha nem nagyobb) tekintélyt hordoznak, mint a Szentírásé. Amikor pedig szemben állnak egymással, akkor mindig a Szentírás húzza a rövidebbet. (lásd. Káté 100§; 891§)
A Sola Gratia megint csak kiszorul a Római egyházból, hiszen a kegyelmet náluk a "hét szentség" közvetíti, ráadásul minden kegyelem forrása a katolikus egyház. (lásd. Káté 819§; 1084§, 1129§; 1131§)
Solus Christus mindmáig nem létezik Rómában, hiszen Mária társmegváltói státusza semmit sem változott, sőt, II. János Pál még megerősítette, és továbbfejlesztette e tant. Ez mellett az üdvösség teljessége a Katolikus Egyház univerzális segítségének közvetítésével szerezhető meg, s nem egyedül Krisztus által. (lásd. Káté 846§)
A Sola Fide Róma tanításaiban megint csak hiányzik, hiszen náluk az nem kizárólagosan Krisztusra, ill. váltságművére irányul, hanem a már említett hét szentség, ill. a jó cselekedetek is szükségesek az üdvösséghez.
Ezek után vajon lehet e Róma szerint azt mondani Soli Deo Glória? Természetesen nem. Hiszen mellé kell még tenni: Máriának, szenteknek, Egyháznak, stb. stb. stb.
Ezzel együtt, fel a fejjel! Kövessük Krisztust! Hirdessük az Evangéliumot! Kerüljük az elvtelen ökumenizmust (csak azt támogassuk, amely visszatérít a 95 tételhez hasonlóan az öt Sola-hoz), ugyanakkor munkáljuk a valódi, Biblikus egységet.
Járjunk szeretetben minden embertársunkkal, rámutatva az igazságra és a hamisságra, hogy felelős és hiteles emberekké válhassunk!
Lényeges dolgokban egység, a többiben szabadság.