Ima a futballistenhez: Jöjjön el a te labdád, legyen meg a te játékod!
Az UEFA Bajnokok Ligája fináléja előtt, amelyet az FC Bayern és a Chelsea focicsapata fog játszani 2012. május 19-én, a Sat1 tévécsatorna egy olyan reklámtrailerrel rukkolt elő, amelyben a Miatyánkot formálták át. A protestáns egyházak képviselői azonban ebben már egyfajta határátlépést érzékelnek, és tiltakozásukat fejezték ki. Forrás: evangelisch.de, szöveg: evangelikus.hu / Horváth-Bolla Zsuzsanna
Diadalmas zene, a serleg is látható, a háttérben a stadion lelátója, vágás, fekete kép, aztán elkezdődik az imádság: Kedves futballisten! és jönnek a Bayern játékosai piros pólóban, győzelemittasan. Aztán egy hang megszólal:
„Jöjjön el a te labdád, legyen meg a te játékod, góljainkat add meg nekünk ma, és bocsásd meg a mi szabálysértéseinket, ahogyan mi is megbocsátunk a partjelzőknek. És ne vezess minket félre, hanem szabadíts meg az ellenféltől. Mert tied a játék és a győzelem és a Bajnokok Ligája örökkön örökké.”
Így hangzik a reklámspot, amely Máté evangéliuma 6. fejezetének 9–13. verseit írta át.
A filmben pedig a háttérben mintha szerzetesek imádkoznák a szöveget egy katedrálisban, olyan a hanghatás. A végén pedig újabb vágás van, és a következő szöveg: „Most pedig gyerünk, ámen.”
„A Sat1 a legmagasabb hangokat üti meg, amelyek lehetségesek: A Miatyánkot és az orgonazenét” – kommentálta a dolgot Bernhard Felmberg prelátus, az EKD tanácsának sportmunkáért felelős tagja Berlinben. „Ezzel elérték úgymond a mennyei magasságot, így aztán ezt a csapatok közötti párbajt egy nagy adag vallásossággal töltötték meg. A futballnak vannak ugyan vallási vonatkozásai: közösségi érzés a stadionban, a közös reménység és drukk, ráadásul a játékosokat még istenítik is, és mint a vallási énekekkel a templomban, a stadionokban is dicsőítik őket. A futballnak vannak tehát liturgikus elemei is. Luther azt mondta, hogy ahol a mi szívünk, ott van a mi Istenünk. Aztán ha belegondolunk, akkor rá kell jönnünk arra is, hogy a foci mégsem vallás, hiszen nem kínál megváltást” – tette hozzá a felelős.
A Németországi Protestáns Egyház (EKD) Tanácsának elöljárója, Nikolaus Schneider éles kritikával illette a reklámot: „Átélhetjük az aranyborjú körüli táncot: minden a reklámozás, a kommercializálás tárgyává válik, és mindenből árucikk lesz, így a Miatyánkból is. A kereszténység imádságát arra használják itt fel, hogy egy termék hirdetését vallási tartalommal töltsenek meg. Ezzel a reklám megsérti a keresztények érzését és megszegi Isten tiszteletének parancsát is” – kritizált az elöljáró.
Felmberg is „ízléstelennek és mérgesítőnek, valamint feleslegesnek” aposztrofálta a reklámot, de „...nem feltétlenül azért, mert megsérti az egyes emberek vallási érzését, hanem sokkal inkább azért, mert a szöveg visszaél a Miatyánkkal, a kereszténység legismertebb és legszentebb imádságával. Sokak számára ugyanis ez az imádság ad tartást az egzisztenciális helyzetekben. Ezzel teljes mértékig elidegenedít ez a reklám a Miatyánk értelmétől és mély tartalmától” – tette hozzá Felmberg.
Markus Bräuer egyházfőtanácsos is azon a véleményen van, hogy így nem lehet bibliai szövegek esetén eljárni.
Az EKD médiafelelőse látta a reklámot, és azt vallja, hogy a futballistenhez való imádkozásra a kereszténység imádságát felhasználni durva határátlépést jelent.
Bräuer szerint természetesen szó sincs arról, hogy a sportot, a hitet és a reklámot el kellene választani egymástól, hiszen a sportolók és a futballrajongók természetesen imádkozhatnak egy játék kimeneteléért.
„Ismerek olyan játékosokat, akik Istenben bízva imádkoznak egy-egy meccs előtt és minden élethelyzetükben is. De a Sat1 ezúttal messzire ment, a sportban be kell tartani bizonyos játékszabályokat. A fair play elengedhetetlen követelmény. Ebben a reklámban azonban nem tisztelik a szabályokat, megsérti emberek érzéseit, azokét, akik számára az imádság valami szent dolog. A másik embert figyelembe kell venni, és ezt a sport, valamint a reklám oldaláról is elvárnánk a vallással szemben” – mondta Flemberg, aki a protestánsok nevében a Sat1 vezetőségéhez fordult, és arra kérte őket, hogy változtassanak a reklám szövegén.
Felmberg azonban kihasználva a lehetőséget szeretett, volna szólni a játékosokhoz és a futballrajongókhoz is. Kifejtette, hogy nincsen a futballnak istene, ahogyan más sportágaknak sincsen. Csak a Szentháromság egy igaz Isten van, aki kíséri az életünket és aki hat ránk. Így hát ő a maga részéről most sárga lapot ad a Sat1 csatornának.
A bajor tartományi püspök, Heinrich Bedford-Strohm azonban nem nyúlna rögtön sárga lapért. Bár a trailert nem tartja túl jó húzásnak, mégsem érzi azt, hogy vallásában megsértették volna. „Sokkal erősebb vagyok hitemben, mintsem hogy ilyen reklámok megingatnának ebben” – mondta az epd-nek.