Honvédelmi oktatás a debreceni katolikus gimnáziumban

Létrehozás: 2011. szeptember 02., 09:29 Legutolsó módosítás: 2011. szeptember 02., 09:33

Debrecen – Együttműködési megállapodást írt alá Bosák Nándor megyéspüspök a Debrecen–Nyíregyházi Egyházmegye képviseletében és Pogány Béláné, az egyházmegye fenntartása alatt álló debreceni Szent József Gimnázium és Kollégium igazgatója a Magyar Honvédség 5. Bocskai István Lövészdandár képviselőjével, Lippai Péter ezredessel augusztus 31-én az oktatási intézmény tanévnyitó ünnepségén, miszerint az egyházmegyei gimnáziumban 2011-12-es tanévtől megkezdődik a honvédelmi alapismeretek tantárgy oktatása. Forrás: Magyar Kurír / Kovács Ágnes

A Honvédelmi Minisztérium által is jóváhagyott programot a megállapodást aláíró felek kiemelt együttműködési területként kezelik, amelynek oktatóit és szemléltető tárgyi eszközeit a minisztérium támogatásával és szakmai irányításával a dandár, az oktatás helyszínét a Szent József Gimnázium és Kollégium biztosítja.

A képzés a Honvédelmi Minisztérium által gondozott, szakmai anyagra kidolgozott kerettantervre épül. Az intézményben a honvédelmi alapismeretek képzése tanórán kívüli foglalkozás, szakkör, erőnléti oktatás biztosításával, valamint a felsőbb osztályokban a „katonai alapismeretek” mint választható közismereti érettségi vizsgatárgy bevezetésével valósul majd meg. Az iskola, amennyiben a képzés iránt megfelelő számú érdeklődő mutatkozik, a honvédelmi alapismeretekre épülő szakképzés bevezetését is tervezi a 2012-13-as tanévtől.

Az együttműködési megállapodásban az is szerepel, hogy az egyházmegye, a lövészdandár és családjai részére a folyamatos lelki gondozás, előadások, vallási rendezvények, szentmisék látogatása céljából, liturgikus helyszínként biztosítja a debreceni Megtestesülés-templomot. Az ez irányú lelkipásztori szolgálatot Törös Ádám lelkipásztor, a Szent József Gimnázium lelki vezetője végzi majd.

Pogány Béláné igazgató tanévnyitó beszédében a megállapodáshoz kapcsoltan az Újszövetségben olvasható római százados példáját emelte ki, akinek hitvallása a szent liturgia egyik kulcsmondatában is visszatér: „Uram, nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak egy szóval mondd, és meggyógyul az én szolgám!” Az a katona, aki a rend és fegyelem világában, az élet mindenkori veszélyeztetettségének és a kikerülhetetlen halálnak tudatában él, a legfontosabbat értette meg: Isten mindenekfelettiségét. Mindennapi életünkben talán nem mindig könnyű dönteni, mi az, ami Isten felé visz, s mi az, ami eltérít tőle, azonban épp az alapos lelki felkészülés kell, hogy kiegészítse a testi erőnlétet, hogy a legváratlanabb, legnehezebb helyzetekben is mindig e magasabb szempont álljon előttünk – emelte ki az intézmény vezetője.

Lippai Péter ezredes köszönő gondolataiban elmondta, nem toborzásról van szó. A honvédelem többet jelent, mint katonának lenni; ebben az egész társadalom érintett. Azzal a céllal kötötték a megállapodást, hogy tiszta képet tudjanak adni a fiataloknak arról, hogy mit vár el tőlük az ország, ha olyan esetre kerülne a sor, amikor a honvédelem tényleges tevékenységet jelent. Ennek csak egy része a katonaság, de ehhez hozzátartozik az is, hogy segítsünk egymásnak. 2004 őszén felfüggesztésre került a sorkatonai szolgálat, azóta megfigyelhető, hogy a társadalom és a honvédség kapcsolata fellazult. Korábban az apák és fiúk katonai szolgálata által szinte minden család érintve volt a honvédelemben. Ez a kötelék megszűnt, a társadalomnak hamis képe alakult ki a honvédségről, annak feladatairól. Ennek a programnak az is célja, hogy helyére tegye ezeket a téves képzeteket.

Bosák Nándor püspök az előtte elhangzó gondolatokhoz hozzátette: mind a katolikus iskola és mind a honvédelmi nevelés programjaként szerepel, hogy olyan embereket neveljen és készítsen fel, akik szükség esetén segíteni tudnak embertársaiknak. Az egymás iránt érzett felelősségtudatot mindenkiben fejleszteni kell, akár a nemzeten, de családjainkon belül is. A honvédelmi nevelés célja egybeesik azzal a katolikus nevelési szándékkal, hogy egészséges, tiszta gondolkodású, embertársaink felé nyitott, segítőkész embereket neveljünk. A gyermekről felelőséggel gondolkodó iskolának és szülőnek az a célja, hogy olyan embert neveljen, aki meg tud állni a saját lábán, és értékes, mások javára is hasznos, gazdagító életet tud élni.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben