Pápaválasztás a Facebookon?

Létrehozás: 2009. január 14., 15:58 Legutolsó módosítás: 2009. január 14., 15:59

Róma - Internetes közösségi oldalakon versenyeznek egymással a politikusok Olaszországban. A nyerő a friss Facebook-oldallal előrukkolt Silvio Berlusconi, aki rövid idő alatt 50 ezer barátot gyűjtött. Oldalt nyitottak a maffia vezetői, érsekek, sőt a pápa is. Egyesek szerint a következő szentatyát már a Facebookon kellene választani. Forrás: Népszabadság

Pápaválasztás a Facebookon?

Pápa a Facebookon

Amióta Barack Obama internetes kampánnyal nyerte meg az amerikai választásokat, a madridi kormányfô, Zapatero webtévét indított és az olasz politikusok is felfedezték a világháló kínálta lehetôségeket, sôt az olasz bíborosok szintén a Facebook ismeretségi hálózat tagjai. A legtöbb barátja azonban annak a Silvio Berlusconinak van, aki még számítógépezni sem tud.

A római kormánytagok között utolsóként nyitott oldalt a Facebookon a miniszterelnök Berlusconi azután, hogy rajongói „Silvio, gyere fel a hálózatra!” – közösségi jelszóval hívták őt. Így Berlusconi, aki saját bevallása szerint még be sem tudja kapcsolni a számítógépet, beadta a derekát.

Profin kidolgozott személyes oldalán máris neki van a legtöbb barátja: több mint 57 ezren jelentkeztek be hozzá, legutóbb boldog új évet kívánva -- vagy éppen válogatott kifejezésekkel a pokolba küldve őt. A lelkesedés jól esett Berlusconinak már csak azért is, mert ellenzéki vetélytársa, az Obama példájára már saját webtévén politizáló Walter Veltroni csak az ötödik a Facebook-on 17 678 rajongóval.

A Facebookon szereplő olasz politikusok népszerűségi listáját az év végén állították össze: Berlusconi után a második (26 ezerrel) a közigazgatási és innovációs miniszter, Renato Brunetta, akihez akkor jelentkeztek be tömegesen, amikor kampány indított a lusta közalkalmazottak ellen, és bejelentette, hogy 65 évre kívánja emelni a nők nyugdíjkorhatárát. Azonnal pro- és kontra csoportok alakultak Brunetta nevében.

25 ezren tartoznak Umberto Bossi ismeretségi köréhez, kizárólag az Északi Liga pártjának zöldingesei. A Facebookot az egyház is felfedezte már: az olasz bíborosok között a legnagyobb sikert nápoly érseke, Crescenzio Sepe aratta ötezer baráttal, aki közül kétezerrel karácsony előtt vacsorán találkozott.

Rajongói klubja van az egykori milánói érseknek, Carlo Maria Martininek (azok, akik életükben Martini bíborosnak legalább egy művét elolvasták) és Jean Poupard bíborosnak, a kultúra pápai tanácsa volt elnökének (mindazok, akik azt kívánják, hogy Poupard biboros továbbra is szerepet játszon a katolikus egyházban). Facebookon versenyzik egymással az elhunyt II. János Pál (tucatnyi rajongói klubbal) és XVI. Benedek (csupán három rajongói csoporttal). Éppen ezért az olasz sajtó máris felvetette, hogy a következő pápaválasztó konklávét a Sixtus – kápolna helyett  egyenesen a nemzetközi hálózaton rendezzék meg.

Facebokon nyitnak oldalakat a maffia keresztapái is. Miközben letiltották a gyermeküket szoptató meztelen mellû édesanyák fényképeit, az életfogytiglani büntetését magánzárkában töltő maffiavezér Totò Riina és utódja Bernardo Provenzano fotója is az ismeretségi hálózaton maradhatott, sôt a keresztapáknak jelentős rajongótábora van. Toto Riina oldalához eddig több mint 4600-an csatlakoztak, a Provenzano fan club pedig 653 tagot számlál, Provenzano szentté avatását 208-an sürgetik, igaz Provenzano rajongói csoportjának kitörlését 2.482-en.

A Corleone csoporthoz 3.580 – an tartoznak.  Az olasz maffiaellenes hatóságok szerint egyértelmű, hogy a Cosa Nostra marketingfogásáról van szó, a bűnszervezet interneten igyekszik reklámozni önmagát. Az ügyészség a maffia-oldalak elsötétítését kezdeményzte, eddig eredménytelenül.

A Facebookon egyébként külön kategóriája van az ismert embereknek, közéleti személyiségeknek. Az ő kapcsolataik nem a mezei felhasználók közötti barátságok másai, hanem rajongóik, támogatóik vannak. Ezeket a kapcsolatokat nem kell megerősíteni. Így lehet Berlusconinak sok tízezer támogatója. Összehasonlításul: a brit komikus, Mr. Bean vagy az amerikai úszó, Michael Phelps egyaránt több mint másfélmillió rajongóval áll a dobogó második és harmadik fokán. A legnépszerűbb figura pedig nem más, mint Homer Simpson. A rajzfilmfigura.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben