A vallások ellen kampányolnának Németországban is
Berlin – Ezúttal Németország három nagyvárosában, Kölnben, Berlinben és Münchenben akarják az ateisták nemzetközi kampányukat folytatni. Forrás: kitekinto.hu
„Valószínűleg nincs Isten” Ilyen és hasonló mondatokkal akarják teleplakátolni Németország említett három városának buszait azok a meggyőződéses ateisták, akik hangot szeretnének adni azon meggyőződésüknek, hogy a vallásos hit nélküli élet is teljes.
Philipp Möller és hat társa azt a Nagy-Britanniából induló ateista kampányt szeretné Németországban is meghonosítani, amely ott sok ezer ember felháborodását kiváltotta.
Noha az ateistáknak megvan a kampányindításhoz szükséges 19500 eurós kerete, úgy tűnik, kezdeményezésük előre nem sejtett akadályokba ütközik, ugyanis mindhárom célvárosban problémák vannak a kampány elindításával.
Berlini nem
Berlinben ugyanis nem engedik, hogy a buszokon ateista propagandaszövegeket helyezzenek el – olvasható a buskampagne.de oldalon.
A Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) szóvivője, Petra Reetz a német Der Spiegelnek nyilatkozva megerősítette: nem engedélyeznek vallási vagy világnézeti hirdetéseket a berlini közlekedési eszközökön. A döntés előzménye az, hogy január közepén a berlini metroaluljárókban olyan plakátokat helyeztek el, amelyeken az állt, hogy a hittant kötelező tárggyá kellene tenni. A plakát hatalmas felháborodást váltott ki az utasokból.
Ezért a BVG úgy döntött, többé nem engedélyeznek világnézeti kérdésekkel foglalkozó plakátokat, hirdetéseket a BVG területére és járműveire – mondta el Petra Reetz.
Kölnben nem aktuális, Münchenben kivárnak
Kölnben más a helyzet: az ottani közlekedési vállalatnak azonban a városi levéltár összeomlása miatt most kisebb gondja is nagyobb annál, mint hogy az ateista kampánnyal foglalkozzon. Joachim Berger, a kölni közlekedési vállalat szóvivője azt nyilatkozta: a tragédia miatt jelenleg nem aktuális a kérdés Kölnben. Azt is hozzátette, hogy a világnézeti kérdésekkel foglalkozó kampányanyagok egyedi mérlegelést kívánnak, azonban nem zárják ki az ilyen típusú hirdetéseket.
Münchenben még nem született döntés azzal kapcsolatban, hogy engedélyezik-e az ateista kampány elindítását a bajor fővárosban, ahol eddig nem volt a közeledési eszközökön világnézeti kampány. A kampányt szervező Philipp Möller sajnálatosnak nevezte, hogy amit más orzságokban sikerült minden akadály nélkül elérni, az Németországban gátakba ütközik, azonban hozzátette, nem adják fel a küzdelmet.
Ateista buszkampányok világszerte
A nemzetközi ateista kampány eredeti ötlete tavaly nyáron pattant ki Ariane Sherine angol írónó fejéből, aki a Guardian hasábjain fejezte ki nemtetszését azzal kapcsolatban, hogy a Jesus Said nevű keresztény szervezet elhelyezhette a plakátját buszokon.
Ezért adakozásra hívta fel a figyelmet, hogy egy „észérveken alapuló, racionális kampányt” indítson el. A kampány meglehetősen sikeres volt, és a vártnál is gyorsabban gyűlt össze az indításhoz szükséges pénzösszeg.
Az ateizmus terjesztését Richard Dawkins, a híres brit etológus is támogatja anyagilag, valamint a Melegek és Leszbikusok Humanista Társasága nevű szervezet is beszállt a finanszírozásba. A brit sikeren felbuzdulva nem sokkal később Washingtonban is megjelent az ateista kampány a buszokon. „Miért hinnél Istenben? Egyszerűen légy jó, az isten szerelmére!” felirattal. Ausztráliában és Tasmániában is próbálkoztak hasonló akcióval, de ott nem engedélyezték a plakátok elhelyezését.
2009. február 4-én Olaszországban debütált a kampány Genovában, azonban az eredeti kampányszövget időközben módosítani kellett; Spanyolországban 2009. január 12-én olvashattak először a barcelonai városlakók ateista kampányszöveget a buszokon. Az akció nagy felháborodást váltott ki katolikus körökben, több városban is szerveztek ellentüntetést a hívő katolikusok.
Finnországban március 16-án kezdtek hasonló kampány szervezésébe, Helsinki és Tampere célvárosokkal. Kanadában több helyen is szervezés alatt van a kampány. Az ateisták tehát nem adják fel azon céljukat, hogy a vallásos hit nélküli élet értékeit a lehető leghatékonyabb és legfeltűnőbb módon népszerűsítsék. További világnézeti harcok várhatók...