A felszabadítási teológia ma is élő valóság
Genf – A berlini fal húsz évvel ezelőtti leomlása óta sok kritikusa temette a felszabadítási teológiát. Legtöbben azért, mert úgy vélték: ez a megbukott szovjet rendszerű szocializmus apológiája, védelme akart lenni. Úgy tűnik, sokan elhamarkodottan állították ki a halotti bizonyítványt… Forrás: oikoumene.ch, ENI.ch, reformatus.hu
Az úgynevezett felszabadítási teológia az 1960-as években bontakozott ki Latin-Amerikában, keresztyén bázisközösségekben. Ez a mozgalom az egyházban, elsősorban a római katolikusban elindította a laikusok pásztori tevékenységét, a politikai, szociális és gazdasági élet területén pedig jelentős reformokat kezdeményezett. A felszabadítási teológia túléléséről, sőt megújuló hatásáról írt érdekes cikket nemrég Dr. Walter Altmann lelkész, a Brazíliai Evangélikus Egyház, és az Egyházak Világtanácsa Központi Bizottságának elnöke. Ennek a teológiai irányzatnak a középpontjában az együttérzés áll, mégpedig a világ szegényeivel, s erőteljesen támogatta, s ma is ezt teszi, a szegénység felszámolásáért kezdeményezett lépéseket. Kiváltképpen az igazságosságért folytatott küzdelmet tartja elsőrendű feladatának, amit Jézus élete és tanítása inspirál. Jézus Krisztus, a Szabadító vezeti azt a küzdelmet, amit ez a teológiai irányzat a szegényekért, a társadalmi rendszerekben rejlő igazságtalanság és diszkrimináció ellen folytat. A felszabadítási teológia elnevezést egyszerre adta a múlt század 60-as éveinek ébredő mozgalmának a római katolikus lelkész, Gustavo Gutiérrez Peruban, és a presbiteriánus teológus, Rubem Alves Brazíliában. A felszabadítási teológusok nem csak a szegényekkel és a szegénység problémájával foglalkoztak, hanem a bennszülött népesség jogaival, aztán a rasszizmussal és az ökológiai problémákkal is. Ma a különböző kultúrák együttélése által felvetett kérdések és a hatalom kísértéseinek problémavilága foglalkoztatja őket. Több latina-amerikai elnök, mint például Lula da Silva Brazíliában, Morales Bolíviában, Correa Ecuadorban, Ortega Nicaraguában Lugo Paraguayban szoros kapcsolatot tartott fenn keresztyén bázisközösségekkel és a felszabadítási teológia vezető képviselőivel. „Ma ez a mozgalom kifejezetten élő és hatékony a civiltársadalmi mozgalmakban és a keresztyén bázisközösségekben” – írja Dr. Walter Altmann brazil evangélikus teológus, az EVT egyik vezető egyházi személyisége.