Színházi előadást megzavaró tüntetőket vettek őrizetbe Párizsban
Párizs - Mintegy húsz keresztény fundamentalistát előállított szerda este a rendőrség Párizsban, miután behatoltak a Théatre de la Ville épületébe az esti előadás alatt, és bűzbombákat dobáltak szét, miközben azt skandálták, hogy "Elég volt a keresztényfóbiából!". A francia katolikus egyház elítélte a zavarkeltők napok óta folyó akcióit. Forrás: MTI
A tüntetők az egy héttel ezelőtti bemutató óta minden este megpróbálják megzavarni Romeo Castellucci legújabb darabjának előadását az egyik legjelentősebb francia színházban. A premier egyórás késéssel kezdődött múlt csütörtökön a színház előtti tüntetések miatt, majd néhány percig félbeszakadt, miután a fundamentalisták feljutottak a színpadra és ott tiltakoztak addig, amíg a rendőrök a színház vezetésének kérésére el nem távolították őket onnan. Azóta esténként a színház épülete előtt tüntettek és inzultálták az előadásra érkező nézőket. Kedden este mintegy harminc szélsőséges összetűzésbe keveredett a rendőrökkel, akik nem engedték be őket az épületbe, miközben a többi tiltakozó imákat mormolva és énekelve békésen tüntetett az utcán.
A francia püspökök szóvivője közleményben ítélte el "az előadások alatti erőszakot", hangsúlyozva hogy "a "franciaországi katolikus egyház nem fundamentalista és nem maradi".
A Le Figaro című napilap értesülése szerint az elmúlt egy hétben összesen kétszáz személyt állított elő a rendőrség a színház előtt, közülük 15 ellen indult eljárás a szólásszabadság akadályozásának gyanújával, amely egy év börtönbüntetéssel és 15 ezer eurós pénzbírsággal sújtható, de erőszak estén három év elzárást és 45 ezer eurós büntetést is jelenthet.
Igazságügyi források szerint az akciók az interneten szerveződtek. Az "elég erőszakos" rendbontók négy katolikus fundamentalista csoport, az InstitutCivitas, az Action francaise, az Action jeunesse és a Renouveau francais tagjai, többségük 16 és 35 év közötti férfi, és hasonló akciók miatt volt már dolga a rendőrséggel.
A Magyarországon is jól ismert olasz rendező, Romeo Castellucci mágikus, költői látomást idéző kétszereplős előadása Antonello de Messine egy hatalmas Krisztus-portréja előtt játszódik, s egy apa és fia történetét dolgozza fel, akik együtt élik meg az idős ember leépülését. Az inkontinenciában szenvedő, sorsán kesergő apát fia kénytelen tisztába tenni, eleinte szeretettel és türelemmel, majd egyre nagyobb tehetetlenséggel és dühvel. A folyton változó, majd végül széteső Krisztus-arc előtt játszódó nagyon is realista jelentek sok nézőben zavart keltenek, többen ki is mennek az előadásról.
"Metaforáról van szó. Az ürülék az emberi mártíromságot jelenti. Tudom, hogy ez nem könnyű. Ez egy nehéz előadás, összetett képet ad Krisztusról" - mondta Castellucci a France Info hírrádióban. A szerző-rendező a botrány hatására maga magyarázta el darabja jelentését a francia tömegtájékoztatási eszközökben. Eszerint az apa inkontinenciája az én elvesztését jelenteni. A színpadon történő ürítés a görög kenosis (megsemmisülés, önkiüresítés) metaforája, azaz az öregember isteni lététől megszabadulva nyer emberi dimenziót, szó szerinti értelemben. Ez az a pillanat, amikor Krisztus emberi testet öltve magára, meghal a kereszten. A keresztre feszítéssel Isten "leereszkedett" az emberi nyomorúság szintjére, nálunk is nagyobb mértékben éli meg a szenvedést, különösen a testi gyötrelmeket - hangsúlyozta a rendező.