Harry Potter és a Félvér Herceg
Harry Potter and the Half-Blood Prince, színes magyarul beszélő angol-amerikai fantasy, 2008.
Publicisztika a filmről:
Fekete csempés árvaház és széteső Millennium-híd – Tűnődések a Harry Potter VI. rész láttán
Részletek a hivatalos magyar nyelvű honlapról:
http://harrypotter.hu.warnerbros.com/site/mainsite/index.html#/home
A történet:
Voldemort visszatértén felbátorodva a halálfalók nagy pusztítást végeznek a muglik és a varázslók világában. Roxfort nem biztonságos hely többé. Harry megsejti, hogy a kastély falai közt lebegő baljós árnyak a végső összecsapás előhírnökei, Dumbledore pedig igyekszik felkészíteni a hatodéves varázslótanoncot a közelgő nagy csatára. Harrynek rá kell vennie az egykori roxforti bájitaltan professzort, Horatius Lumpsluckot, hogy térjen vissza az iskolába – a tanár ugyanis birtokában van egy titoknak, amely megroppanthatja a Sötét Nagyúr védelmét. Dumbledore magasabb fizetést és tágasabb irodát ígér Lumpslucknak, akit azonban ezeknél is jobban vonz a lehetőség, hogy a híres Harry Potter tanára lehet…
A diákok eközben szembekerülnek egy másik küzdőféllel is: állniuk kell saját kamaszkori hormonjaik támadását. Harry Ginny Weasleyhez fűződő barátsága gyöngéd és sürgető vonzalommá alakul, amelynek útjában ott áll Ginny fiúja, Dean Thomas és annak bátyja, Ron. Ront saját szívügyei kötik le, nincs ideje Harryvel foglalkozni: Lavender Brown ugyanis viszonozza érdeklődését. Viszonyuk alakulása, bár nem mutatja, mélyen felzaklatja Hermionét. A gubancos érzelmi szálakat még jobban összekuszálja egy doboz szerelmi bűbájjal fűszerezett csokoládé, amely nem ahhoz kerül, akinek szánták…Van azonban egy varázslótanonc, akit hidegen hagy a romantika. Elméjében sötét tervet forral: ha sikerül valóra váltania, Roxfort a gonosz uralma alá kerül.
Kamaszkor és személyiségfejlődés:
A Harry Potter és a Félvér Herceg Harry és barátai életének új fejezete, amelyben múlt és jövő, jó és gonosz szándék eddig nem látott erővel csap össze egymással. Hogy ki melyik oldalra áll és milyen döntést hoz, súlyosabb következményekkel jár, mint valaha.„A Harry Potter-könyvek központi gondolata – mondja David Heyman producer –, hogy kilétünket és sorsunkat választásaink határozzák meg. Egytől egyig valamennyi filmváltozatot e gondolat jegyében készítettük el, nem volt ez másként a hatodik rész esetében sem. Az ötödik évfolyamos Harry Potter még saját álmaival és démonaival, önnön identitásáért harcolt.
Mostanra eljutott a fejlődés azon fokára, ahonnan saját határainál messzebbre is ellátni, döntéseivel már másokért is felel, és a rajta kívül állók sorsát is befolyásolja.”„Harry történetét mindig is az átmenet szimbólumának tekintettem a gyermekkor ártatlanságából a felnőttkor tudatosságába – mondja a címszereplőt alakító Daniel Radcliffe. – Amikor Harry kisfiúként átkerül a varázslatok világába, az ragyogóan tisztának tűnik számára, amelyben jó és rossz biztonsággal szétválasztható egymástól. Ahogy múlnak az évek, Harrynek rá kell döbbennie, hogy éppúgy, mint gyermekkora világában, ezen az oldalon is vívódásokkal járó, fájdalmas döntéseket kell hoznia azért, hogy jó és rossz elkülönülhessen.”
A varázslóknak ugyanúgy meg kell küzdeniük tinédzserkori problémáikkal, főként pedig a szerelem dilemmáival, mint a mugliknak. Mert, ahogy David Barron producer elmondja, „nem létezik olyan varázsige vagy bájkeverék, amely felmenthetné az embert a felnőtté válás kínokkal teli küzdelmei alól. A szívügyek soha, semmilyen életkorban sem egyszerűek, kamaszkorban azonban kivált gyötrelmesek tudnak lenni. Úgy gondolom, hogy Harry Potter azért vált olyan hallatlanul népszerűvé, mert Rowling és a filmkészítők is a mítoszok erejével ábrázolták a kamaszkort.”
Akárcsak a mitologikus történetek és az archetípusos képekre épülő mesék, a Harry Potter-regények és -filmek megjelenítik a tinédzserkori álmokat és félelmeket, segítséget nyújtva ahhoz, hogy szembenézzünk velük, majd túllépjük őket. Az ismeretlennel kapcsolatos feszültségek, vágyak szimbólumai a félelemérzés levezetésének eszközei: a megtestesített démon, a mumus kinevethető és legyőzhető.
Harry fokozatosan ismeri fel küldetését, és a saga egyes fejezetei fejlődése újabb állomásait képviselik. David Yates direktor a Harry Potter és a Főnix Rendje című filmmel lépett be a Potter-mozik világába. A rendező, aki tévéfilmek készítésével szerzett nevet magának, igazolta azok bizalmát és várakozását, akik korábbi munkái alapján úgy gondolták, hogy nagyjátékfilmes bemutatkozása újdonság és színvonal terén is méltó lesz Rowling művéhez, illetve a széria korábbi négy darabjához. „Még az első felkérésnél is nagyobb kitüntetésnek éreztem, hogy engem bíztak meg a hatodik rész megfilmesítésével, különösen, hogy a hatodik könyv volt a kedvencem – mondja Yates. – A hatodik évben Harry, Ron és Hermione személyisége, kapcsolatai komplexebbekké válnak. Kettesével szedik sorsuk lépcsőit, és ez új távlatokat nyit a történetben. Jó és rossz nem különül el olyan élesen egymástól, mint a korábbi részekben. A sötétség erői testközelbe kerülnek.”Mind a hat regényből Steve Kloves írt forgatókönyvet. „A Harry Potter és a Félvér Herceget az eddigieknél több elbeszélőszálból sodorta össze a szerző – mondja Heyman –, és Steve Kloves nagyszerűen beleszőtte valamennyi szálat a forgatókönyvbe.”