Weltler Sándor – 2009. április 13, Húsvét II. ünnepén – Jn 11,17-32

Létrehozás: 2009. április 14., 17:27 Legutolsó módosítás: 2009. április 14., 17:29

Hiszel te az Emberfiában? – Tegnap beismertük, hogy a legfőbb kérdéseket illetően nem tudjuk megadni a helyes választ. Az élet és halál, továbbá Jézus kilétének és elmenetelének a kérdését illetően teljesen tanácstalanok vagyunk. Ma arról kell szólnunk, hogy az első felelők, akik ugyan rendelkeznek már némi "tudással", milyen gyengén, esetlenül felelnek, még akkor is, ha a jószívű tanár, Jézus meg is dicséri őket.

Mert aki "csak" annyit tud mondani Jézusról, mint Péter Mt 16,16 szerint, vagy Márta Jn 11,27 szerint, vagy aki Jn 20,31 után befejezettnek gondolja a negyedik evangélista tudósítását, a 21. fejezetet csak toldaléknak tartja, annak a felelete legföljebbis csak elégséges lehet, korántsem jó vagy jeles. A sokak által sokszor hangoztatott (egyébként igaz) vallástétel, hogy "Jézus a Krisztus az Isten Fia" sokat elmond Jézusról, de nem eleget. Éppen a legfontosabbat nem tudja még elmondani, aki nem teszi hozzá: Jézus az Emberfia. Hiszel a Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában? Helyes. Eddig rendben is van. Hogy a testvéred sírjánál megállj, hogy testvéred (ha az Isten is úgy akarja) ma támadjon fel, s ne az utolsó napon, ahhoz elegendő Jézusban, mint a Krisztusban és Isten Fiában hinni. Elegendő, hogy Isten erre az alapra építse föl az egyházát. Elegendő, mert halottaknak elég, ha az Isten Fia hangját hallják, mert akik meghallották, élni fognak (Jn 5.25). Elegendő, mert sziklaalap, amelyre Jézus egyházát építi. (Mt 16,16) Figyelem: nem Péter, hanem Jézus az építője! És elegendő még arra is, hogy az emberek higgyenek Jézusban, és ebben a hitben életük legyen őbenne. (Jn 20,31) Aki viszont ennél többet szeretne Jézusról tudni, s róla megvallani, annak föl kell tenni János evangéliuma alapján a legnehezebb kérdést: "Hiszel te az Emberfiában?"

Mielőtt elmondanánk, hogy ki az Emberfia, mielőtt ennek alapján válaszolnánk a kérdésre, érdemes föllapozni az idézett igehelyeket. Hamar be fogjuk látni, hogy Jézus személyének kérdését illetően nem elég annyit mondanunk, hogy ő a Krisztus, az Isten Fia. Annál is inkább, mert maga Jézus sem elégedett meg azokkal a feleletekkel, amelyek ennyit tudtak mondani róla. Mert az Isten Fia szavára előjöhetnek a halottak, de Jézusnak hatalma van arra, hogy ítéletet is tartson, mivel Emberfia. (Jn 5,27) Péter vallástétele után Jézus kettőt tesz: megtiltja a tanítványainak, hogy Péter vallástételét a világ előtt is hangoztassák, továbbá ekkor jelenti be először, hogy neki szenvednie kell, ami ellen Péter tiltakozik a leghevesebben. Jogos, hogy Jézus ezért "sátánnak" nevezi őt. (Akik a mai napig Péter utódainak tartják magukat, lehet, hogy ők valóban a Péter utódai, de hogy legalább annyira a sátáné is, számomra soha nem volt kérdéses! Egyébként Luther számára sem!) Tetszik, nem tetszik nekünk, Jézus gyakran prédikált arról is, hogy az Emberfiának sokat kell szenvednie. Márta vallástételére Jézus semmit nem válaszol. Föltámasztja Lázárt, de a főpapok és a farizeusok már kiadták a parancsot, hogy ha valaki megtudja, hol van, jelentse be, hogy elfoghassák. (Jn 11,57) S a 20. fejezettel nem ért véget János evangéliuma, következik a 21!  Mert nem elég Jézusban hinni, utána is kell menni, őt kell követni, s akkor meglátjátok a megnyílt eget és az Isten angyalait, amit felszállnak, és leszállnak az Emberfiára. (Jn 1,51) Jézus követése azt jelenti, hogy elébe megyünk, utána megyünk, és azt is, hogy másoknak is szólunk. Jn 11,20 = Jn 1,37 - Jézushoz menni , Jézus után menni.  Jn 11,28 = Jn 1,42 - másoknak is szólni.

Kicsoda az Emberfia? Az evangéliumok (leegyszerűsítve) általában kétfélét mondanak róla. Egyrészt az a személy, akinek hatalma van. Akinek van hatalma bűnöket megbocsátani, betegeket meggyógyítani, halottakat feltámasztani, aki még a szombatnak is ura. Aki eljön majd hatalommal és nagy dicsőséggel - az utolsó napon. Az Emberfia azonban az is, aki szolgál, aki megalázza magát, akinek sokat kell szenvednie, akinek Mózes érckígyójához hasonlóan föl kell emeltetnie, aki nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, s adja életét váltságul sokakért. Akit éppen ezért gyűlöl a világ, s akinek a követése éppen ezért minden korban veszélyes. Valljuk be őszintén: sokkal könnyebb az Emberfiát kegyes lélekkel várni, mint nyilvánosan követni. Nem véletlen, hogy a leckének ezt a részét nagyon nehezen tanulták meg az első tanítványok, különösen Péter.

  Lehet Jézusnak szemrehányást tenni: Uram, ha itt lettél volna. Ezért Jézus nem haragszik a barátaira. Mártának és Máriának meg sem fordult a fejében, hogy testvérük súlyos betegségével esetleg ők is odamehettek volna Jézushoz. Jézus is mondhatná nekik: ha értem jöttök, nem halt volna meg a testvéretek! A könnyes szemrehányássokkal tehát itt semmire nem megyünk! Húsvét van. Jézus feltámadt. Végre ki kellene már jönnünk a zárt ajtók mögül, még a halottainkat is hagyni, hadd temessék el őket a halottak. Mi pedig menjünk oda Jézushoz, és kövessük őt bátran - egészen a keresztig! Kérdés: "hiszel te az Emberfiában?" (Jn 9,35)   

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben