Rác Miklós – 2010. 01. 01. – Újév
Ha engedelmesen hallgatsz az Úrnak, Istenednek a szavára, ha megtartod és teljesíted mindazokat a parancsolatokat, amelyeket ma parancsolok neked, akkor a föld minden népe fölé emel téged Istened, az Úr. Rád szállnak mindezek az áldások, és kísérnek téged, ha hallgatsz az Úrnak, Istenednek a szavára. Áldott leszel a városban, és áldott leszel a mezőn. Áldást bocsát az Úr csűreidre és minden vállalkozásodra, és megáld azon a földön, amelyet Istened az Úr ad neked. Az Úr a maga szent népévé emel téged, ahogyan megesküdött neked, ha megtartod Istenednek, az Úrnak a parancsolatait és az ő útjain jársz. (5Móz 28,1-3.8-9.)
Kedves Testvérem, Jézus Krisztusban!
Újév alkalmával mindenkinek dereng egy elképzelése, pont úgy, mint a
költőnek: Valami nagy tüzet kéne rakni. De valahogy nem került rá a sor.
Tehát mindnyájan ilyen híres költők vagyunk. A sötétségből jogtalanul
világosságot játszó órák után azonban ennél pontosabb jövőképpel kell
előállni. Szükséges lenne határozottabban szakítani a hagyománnyal is.
Aki már több igehirdetésemet olvasta tisztában van vele, hogy
meglehetősen szűk látókörben mozognak. Most sem fogom ezt a
megállapítást cáfolni. Talán nem is tudok sokkal többet a világ
dolgairól, nem jártam benne még turistaként sem, legfeljebb ha valamit
olvastam. Célom viszont nem is világmegváltói, csupán Isten munkásságát
próbálom ismertetni, ami szerintem az embernek hasznos, sőt nagy
szükségünk van rá. Újév első napján sem valami érdekes gazdasági
elemzéssel, de Isten szavával, tervével tudok előállni.
Még ez előtt meg lehet kérdezni, hogy varázslást szándékozunk folytatni
az év folyamán, megmaradunk a magunk szokásánál, esetleg már terv is van
hozzá, vagy hajlandóak vagyunk az Isten tervébe beszállni? Fontos
pontokhoz ragaszkodunk, felhasználva közben minden segítséget, Istenét
is, vagy föladjuk a költői, szép elképzelést, személyes irányításunkat,
s a létrejövő kapcsolat áldásával, együtt megyünk tovább? --- Varázslás
alatt azt értem, amikor kipróbált dolgokat, s új ötleteket igyekszik
valaki összehozni az eredmény érdekében. Eddig nem sikerült, de ezután,
miért ne? Egyszer bejöhet.
Istennek az a terve, hogy szent, azaz elkülönített, hozzá tartozó
népként éljünk. Nem kevés tapasztalás után hívja meg erre a népet. Van
mit fölmérni. A választott nép előtt a rabszolgaságból történt
szabadítás története áll. Nekünk ehhez már hozzá jön a próféciák sora,
az azokat megerősítő karácsonnyal -- innen a közelből -- meg mindaz,
amit még tudunk Jézus történetéből. Tehát nem újdonságként robban be,
tájékozatlanok közé Isten terve, sőt nagyon is alátámasztva a valóság
eseményeivel. --- Tervét az a mérlegelés rontja el, mely még próbát sem
akar tenni, egyszerűen visszautasítja, a *követelmények * miatt. Még jó,
hogy van mire hivatkozni. Holott sokkal többről van szó, mint
követelésekről.
Valójában, gondoljuk meg, azonnal a helyekről folyik az eszmecsere. Azt
mondja: 'ide állj!' mert ez a te helyed. A parancsolat mindig "helyre
tesz". S az ember csak pislog, nem akarja érteni, elfogadni. Isten
rendelése rendszeresen képtelenségnek látszik. Csak figyeljük meg,
jászoltól a keresztig, megítélésünk szerint mind lehetetlen hely. Isten
Fia a jászolban, a Názáreti Jézus a kereszten? Botrányos. Nem
elfogadható. De legalábbis nem méltó megoldás. Csakhogy a tény az, hogy
ezek a pontok mind a szükséges, egyetlen megoldást, valamint egyszerre
az eredményt hirdetik. Nem felelnek meg a hagyományos emberi
gondolkodásnak, de magukban hordozzák azt, amivel mennyei Atyánk
segíteni kíván nekünk. Hogy lássuk szeretetét és megértsük, elfogadjuk
ajándéka érvényes eredményét. Mert félti, meg akarja őrizni életünket.
--- Ahogyan meghatározta egyszülött Fia helyét, útját, úgy mutatja meg
minden embernek azt a pontot ahol állnia, s teljesítenie kell. Van hely
mindannyiunknak. Kérdés, elfogadjuk-e?
Gondold meg így is: Azt hirdetjük, hogy Isten terve Jézusban
megvalósult. Lehetséges, hogy mi mégsem akarunk az ő tervében a magunk
helyére állni?
Isten tervében áldás is van. Ezzel kapcsolatban kettőt kell tudni.
Először: Az áldás nem utólag, mintegy jutalomként valósul meg, hanem
kíséri azt, aki a kijelölt úton jár. Ott, ahol Isten akarata érvényesül,
ott áldás is van. Mert nem magányos az úton haladó, hanem Istennel
együtt járó. Ahogyan együtt mennek ketten kapálni. Ahogy a futószalagon
dolgozó társaival egy munkát végez. Egyik munkája a másikéra épülve.
Ezt magyarázza a második: Az áldás nem az ember jó munkájának eredménye,
hanem az Isten ezen felül való munkája. Tudjuk, hogy a rendes munka
akkor is szép, vagy nagy eredménnyel jár, ha nincs köze Isten
akaratához. Építettek már sok szépet, hasznosat ... és atombombát is.
Nem tudatlan az ember. Ám Isten tervében az együtt munkálkodás sokkal
hangsúlyosabb, mint az ember egyéni tevékenysége. --- Mégsem kell azt
gondolni, hogy a kislány szorgalmas kevergetése a sütéshez semmit nem ér
a konyhában.
Az áldás jelenti azt is, hogy az ember nem képes felmérni azt ami lesz,
de részese mégis az eredménynek, ha együtt dolgoznak. Ezzel szembe
szokott menni az a lehetetlen kívánságunk, hogy elégedjen meg Isten
avval, amit mi magunk kevergetünk. Mert nekünk ez kell. De mi lesz akkor
a süteményből, abból, amit csak együtt munkálkodva lehet megcsinálni?
Vagy tényleg nem tudjuk elképzelni, hogy amit Isten mond az van, amit
ígér az megvalósul? Bizony, szűk a mi világunk Isten akaratához képest.
--- Mi viszont bosszankodunk. Az is bosszantó lehet, hogy mi be akarjuk
tervezni az új évet, s akkor jön valaki, aki valami "többről" beszél. Mi
pedig a teljesség helyett csak részvételt kapunk.
Az igében mindig elől van, mégis a végére hagytam a "döntést hozó"
mozzanatot. De nem is áll meg, hogy döntésünk előbbre kerülhetne, mint
Isten terve, s a csatlakozásra szóló felhívás. Valamint tudja is ő
nagyon jól, hogy nem elég a tervet megmutatni. Útmutatásra van szükség
hozzá. Csak ha ismerjük a tervet és van hozzá "térkép", útbaigazítás,
akkor kezdhetünk munkához.
Az útbaigazításra nézve fel kell idéznünk az ismert parancsolatokat,
amint a felhívásban is ez szerepel, mégpedig most az eredeti szöveg nem
közismert értelmére is rámutatva. Ez egy nyelvtani furcsaság, amit nem
feltétlenül szerencsés egyoldalúan értelmezni, mert a lejegyzés több
lehetőséget tartalmaz. Megszoktuk: ne ölj, ne lopj, és a többi. Az
írásban azonban ez is benne van, így is értendő: nem fogsz ölni, nem
fogsz lopni. Ezt tehát nem csináljuk, de még marad bőven, amit viszont
csinálni lehet! Mégis igen nehezünkre esik "a parancsolat", megcsinálni
azt, amit "a tervezővel együtt" megtehetünk. Inkább megy a sopánkodás, a
duzzogás, akár a "ne" miatt, akár a "tedd" miatt. Szinte mindegy
melyikért, csak ellentmondunk. Ezt a mindenképpen való ellenállást nem
lehet igazolni. A tervnek így nem jogos ellentmondani. Mennyei Atyánk
azonban ismer bennünket, s jól tuja milyen sokszor kell elmondania
útbaigazítását. Nem is restelli. Ma ismétel.
A régi parancsolatokra való utalás azonban nem egészen igazságos.
Érvényesek, de velük nem lehet megoldani a kérdést. Nem lehet azt
gondolni, hogy recept van a kezünkben, aminek felhasználása meghozza az
eredményt. Vagy mondhatjuk így is: a parancsolatok nem zsetonok, amiket
végül áldásra lehet váltani. Így biztosan nem hoz eredményt az
igyekezet. Ezt el ne felejtsük. Hasonlít ez, a lejárt idejű pénzekhez.
Nem kapható értük semmi.
Olvasni pedig ezt olvassuk: "amelyeket ma parancsolok neked". Ez nem
régi szöveghez kapcsol bennünket, sőt, tulajdonképpen egyáltalán nem is
szöveghez, hanem "a személyhez". Ahhoz, aki megszólítja az embert és nem
elküldi valamely úton, hanem vele megy. Útközben tanácsolja. Tehát nem
küld el -- sőt nem ereszt el -- bennünket mennyei Atyánk, hogy
csináljunk ezt meg azt, legyen így meg úgy, hanem ajánlja, hogy velünk
jön. Nem is csak kísér, hanem parancsolatai révén együtt fogunk
munkálkodni. Mert az engedelmesség, a vele együtt haladás az ő áldásával
jár. Vagyis megtetézi általunk el sem képzelhető többlettel a munka
eredményét. Akarsz-e vele járni?
Közben majdnem el is felejtettem, hogy honnan indultam. Mennyei Atyánk
szent népévé akar tenni bennünket. Vele élő, az ellene valóktól
megvédett néppé. Örömének részesévé. Örökké élővé. A leggazdagabbá:
egyetlen közösséggé kíván tenni bennünket, eltörölve mindent, ami
elválaszt egymástól. --- Egy kicsit lehetetlen ebbe belegondolni. Még
sok az, aki, ami hozzám tartozik, és hihetetlenül sokan vannak mások,
akik nem tartoznak hozzám. Hogyan érthetném, hogy mindenki együtt vele?
Ő azonban hív ebbe a gazdagságba, ő meg akarja tenni, s kér téged is,
hogy tett azt, amit mond. Itt az új év. Kezdheted.
Folytathatod is. Ne tartson vissza rossz tapasztalás, vagy jó számolás.
Ezek múló "értékek", szólítani pedig az Örökkévaló szólít.
Ámen.