Rác Miklós – 2009. 12. 31. – Óév este
Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle kapok reménységet. Csak ő az én kősziklám és szabadítóm, erős váram, nem ingadozom. Istennél van segítségem és dicsőségem, erős sziklám és oltalmam az Isten. Bízzatok benne mindenkor, ti népek, öntsétek ki előtte szíveteket, Isten a mi oltalmunk! Csak pára az ember élete, hazug látszat a halandóké. Ha mérlegre kerülnek, a páránál is könnyebb mindegyik. Ne bízzatok zsarolt javakban, rablott holmival ne kérkedjetek! Ha gyarapszik is vagyonotok, ne bizakodjatok el! Szólott egyszer az Isten, és ezt a két dolgot értettem meg: Istennél van az erő, nálad van, Uram, a szeretet. Te megfizetsz mindenkinek tettei szerint. (Zsolt 62,6-13.)
Kedves Testvérem, Jézus Krisztusban!
Életfolytatásunk valamihez, vagy valakihez mért cselekedetek sora.
Hétköznapok. Az ünnepeket az adja, hogy valaki jelentőset cselekedett,
amiért megemlékeznek róla embertársai. Nem a cselekedet, hanem a személy
van ekkor a középpontban. Ami megtörtént megtörtént, használjuk úgy,
ahogy lehet. Elfogyasztjuk. A cselekvő személyt azonban tiszteljük
cselekedetéért és megpróbáljuk hozzá igazítani is magunkat. Tanulunk
tőle. Ez keresztyén vonatkozásban Isten cselekedetét, és Istenhez
igazodást jelen. Minden ünnepünk Jézus személyéhez, cselekedetéhez
kapcsolódik.
Szilveszter nem ünnep, még a világban is csak szokás. Az ilyenkor
tartott istentisztelet nálunk minden esetre mintája annak az
elcsendesedésnek, ami mindenki életében jó volna, ha naponként
megtörténne. Ritkán van így. A kialakult helyzet azt mutatja, hogy
szinte kötelez a dátum, ilyenkor valami jó hangulatra össze kell jönni,
mert lejárt egy év. De lejár minden nap is. Nyilván nem a gondok
félredobása az ésszerű, hanem a komoly számvetés. A tegnap, a ma és a
holnap nem lehet annyira mindegy, hogy ne is törődjünk vele. A
szórakozókat nem nézzük le, a szórakozást nem vetjük meg, de a felelős
számadást nem tekintjük elhagyhatónak.
Bizony, van naponként, sokszor nem is kevés, ami kérdés, ami kísért, ami
zaklat, ami más mint a már ismert. Sőt van örvendeztető, meg szükséges,
meg jó. Mindezekkel többször is végig lehet járni számtalan tanácsolt
segítséget, ahol a legkülönfélébb kifejezésekkel kapcsolódnak össze a
tények, tanácsok, melyek közül az "azonban" nem is számít
bizonytalanságra utalónak. Az ember pedig tovább tépelődik. Sajnos a
legtöbb ügyet le sem lehet zárni azonnal, de a lezártak is képesek újra
felbomlani. A hivatalban, a barát előtt, vagy csak magunkban, de talán
ez a legrosszabb. Mégis jobb, mint a megnyugtatás, amiről kiderül, hogy
nem volt semmi alapja. A meggondolatlan félretolást el kellene
felejteni. Hanem amikor el tud indulni az ember, és jó eredményt ér el,
akkor is támadhat újabb gond, legalább a még jobb eredmény kívánása.
Miért mondja a zsoltáros, hogy "csak Istennél csendesül el a lelkem"? Ez
hihetetlen. Viszont igaz!
A teremtett ember csak Teremtőjétől kaphat igaz segítséget. Ő töltheti
el újból reménységgel. Ő a szilárd pont, a kőszikla, a szabadító, az
erős vár. Előtte érdemes kiönteni a szíveket, ő a megoldás, az igazi
oltalmazó. Arról van szó, hogy mindennel hozzá kell fordulni, és csak
azt kell elfogadni, mert az van rendben, ami tőle való. A bajt, és a
semmi bajt, a hiányt és az eredményt is vizsgálni kell, vigyázni kell.
Nem arról van szó, hogy ami világi az már maga a kárhozat, hanem arról
az ismeretről, annak tudásáról, hogy csak az szolgálja javunkat, ami az
ő kezéből való. Kezéből még a rossz is javunkra lehet.
Csak a benne való bizalom eredményez valóban nyugalmat. Ahol ez
hiányzik, ha rendben lévőnek látszik is a helyzet, végül majd mégis
keserűen látja tévedését a vele nem számoló. Eléje kell vinni minden
napot, minden évet, minden órát, minden percet. Jó, hogy ezt
megtehetjük. Meg is tesszük, muzsikáljon bár egészen mást körülöttünk a
világ. Ne feledjük el megtenni!
Törődni avval tudunk amit látunk, amit észreveszünk. Gyakran mondjuk,
hogy "tele van a hócipőm", de ez sajnos egyáltalán nem azt jelenti, hogy
mindent láttunk, s pláne nem, hogy jól, a valóságnak megfelelően
láttunk. Általában közelebbről látunk jobban, de sokszor távolságra van
szükség ahhoz, hogy helyesebben lássunk. Az arányok tekintetében
például. Mert ami közelről mindennél fontosabbnak tűnik, az távolabbról
csak része az egésznek, amiért is egészen megváltozik a helyzet
hangulata. Sok beteg szinte megnyugszik a kórházban, amikor látja
mennyien, milyen nyomorultul vannak.
Talán túlzónak találjuk a zsoltár ide vágó képét: "Csak pára az emberek
élete ... páránál is könnyebb mindegyik." Pedig nagyon is érvényes ez.
Nézhetjük a tartalmát, de a tartamát, a hosszát is. Egyszerre össze is
lehet hasonlítani a vigadozás szokásával. Bizonyára van mit elmondani
életünk értékére vonatkozóan. Ennek során pedig mindenki tudja, hogy
igazán érték az, amit élete során valakinek át tud adni az ember. Csak
magamnak, ez nem érték. A harmat is csak a zöld levélen, ott érték, ahol
valami hasznosítja. A legnagyobb bál pedig nem ér semmit, ha én magam
nem tudom ott jól érezni magamat. Életünk hossza? Addig kell, amíg
használni tudunk. Ha kihullik a szerszám a kézből, ugyan miért tovább?
Lényege szerint ez is a közösség és az egyén között dönti el a kérdést.
Az ember egyénenként is, ismétlődően jut arra a tévedésre, hogy
"szerezni" kell. A több biztosít jobbat. Ezen a módon gondolja kezében
tartani az életet. Az életszínvonal emelkedésével valóban együtt jár a
felső korhatár kitolódása is. Ennek a sikernek értéke azonban könnyedén
illan el, amire nézve kapunk olykor emlékeztetőt. Például csak az
áramszolgáltatásnak kell kimaradni egy időre. Nem kell feltétlenül
semminek tartani magunkat. Nem kell lebecsülni értékeinket. Azt azonban
nem felejthetjük, hogy életünk Isten előtt folyó élet. Ez az egyetlen
érvényesülő biztosíték az életünkre. Ha ez "kimarad", ha ennek hátat
fordítunk nincs tovább lehetőség. A zsoltár nem vitatkozik különféle
érvekkel. Az Isten előtt álló ember nyilatkozik benne az élet
lehetőségéről. Ezt a kérdést nem tudja az ember hatalmában lévőnek. Az
Istenhez kapcsolódást pedig indokolhatja a világ közösségeinek egyre
gyakoribb felbomlása is. Valamint! Amikor az egyház nem egyház, bomlik.
A szekták erre hivatkoznak is, a védekezés pedig kétes értékű. Komoly
kérdés tehát, hogy életünket Isten előtt folyó életként éljük-e?
Azt mondhatjuk, hogy a zsoltár írójának két dolog van a szeme előtt
egyszerre. Az egyik az üldözött volta, a másik Istennel való kapcsolata.
Üldözik, igaztalanul vádolják, meg akarják ölni kétszínű emberek. Ebben
a helyzetben áll Isten elé és vallja, hogy nála megnyugszik "pára
élete". Olyan ismeretre jutott vele kapcsolatban, aminek ez az eredménye.
Azt mondja: "két dolgot értettem meg". Igen tanulságos ennek
megfigyelése. "Istennél van az erő", mondja, s ez nem meglepő. A
folytatásképpen mondja ezután, hogy "nálad van, Uram, a szeretet".
Bizonyára úgy gondolja, hogy a szeretet útján fogja élvezni ő maga is
Isten erejének eredményét. De amint leírja közlését az ennél az egyszerű
számításnál gazdagabb tartalmú. Ezt a két közlés összevetéséből vehetjük
észre. Az erőről csak azt írja: "Istennél van", viszont a szeretetről
azt, hogy: "nálad van, Uram". Amikor tehát a szeretetre "sor kerül",
akkor nem a hideg távolság szerint nyilatkozik, hanem az összetartozás
melegsége szerint, ami igen nagy különbség. Különösen ha meggondoljuk,
hogy életveszélyben lévő ember nyilatkozik, feltétel nélkül erről a
kapcsolatról. Sorsát úgy gondolja meg, mint aki ebben a kapcsolatban él.
Istent keresik az emberek. A bajban, kényszerhelyzetben, végső
menedékként, miután már mindent megpróbáltak és semmi más kilátás
nincsen. Ennek a zsoltárírónak azonban nem valahol a sor végén van az
Isten, miután már minden kötél szakadt. Együtt vannak, együtt élnek.
Nincs kétsége Isten szeretete felől. Sőt, ez még mindig biztonságot
jelent neki. "Istennél van segítségem és dicsőségem." Ezért hangzik
biztatása: "Bízzatok benne mindenkor, ti népek, öntsétek ki előtte
szíveteket, Isten a mi oltalmunk!"
Egy esztendő sok eseménye után, mintegy számadás idején, talán lehet
látni és el lehet fogadni az arányokat, a nagy mindenfélében az ember
pára életét. Aminek Isten előtt mégis jelentősége van, ami szeretetét
élvezi. A bomló világban erőforrás vele közösségben élni.
Ámen.