Napi csendesség – 2009. 06. 15-21.

— Felvéve: , ,
Létrehozás: 2009. június 15., 12:00 Legutolsó módosítás: 2009. június 15., 12:01

Lehoczky Endre gyűjteményéből.

Június 15.
EGYET KÉREK AZ ÚRTÓL

"Egyet kérek az Úrtól... hogy lakhassam az Ő házában... hogy nézhessem az Úr
szépségét." Zsoltár 27,4

Ha nekünk most kérni lehetne, vajon mi lenne az az egy kérés? Istennél
mindig egy kérés van. Salamonnak mondta az Úr: "Kérj, amit akarsz." Egyet
kért, és jól kért. Jó, ha az embernek egy ügye és egy kérése van. A
zsoltáros egyet kért: "hogy lakhassam", de rögtön utána, hogy "nézhessem és
gyönyörködhessem". Egy állapot ez, hogy lakhassam. Reggel bizony sokszor
rövid az Úr előtt való állásunk. Jó volna csak ennyit kérni: Uram, hadd
maradhassak Nálad tovább, mint eddig. A 23. zsoltár mondja: "Életemnek
minden idejében." Lehet ez, hogy életem minden idejében jönni-menni,
beszélgetni, dolgozni, és Vele kapcsolatban maradni? Az Úrral való kapcsolat
az Édenben a bűn miatt szakadt meg. A Vele való kapcsolat védettséget
jelent. Elrejt a bajok, szenvedések, bűnök elől. Amikor valaki
megtapasztalta a bűnbocsánat örömét, akkor érti meg, mit jelent ez:
"eltakar". "Bizony, elrejt engem az Ő hajlékába a veszedelem napján." Nem
látja Isten a bűneimet, mert Krisztus vére eltakar. "Az Ő sátorában
örömáldozatokkal áldozom, éneklek és zengedezek az Úrnak." Milyen jó dolog
az, ha egy védett sátorban vagyok, ami Isten szeretete. Ott lehet
zengedezni, énekelni. Később elmondja a zsoltár: "Az én orcámat keressétek!
A Te orcádat keresem, óh Uram!" Keressük-e mi Isten ránk néző orcáját? Mikor
nézted utoljára a szenvedő Krisztus-arcot? Hadd legyen valóság életedben az
egyetlen kérés második fele: "Hogy nézhessem az Úrnak szépségét, és
gyönyörködhessem az Ő templomában."

Június 16.
GAZDAG ÉS LÁZÁR

"Volt pedig egy gazdag ember... És volt egy Lázár nevű koldus." Lukács
16,1a, 2a (Lk 16,19-31)

A gazdag és Lázár történetében az igerész két teljes életrajzot ír le.
Általában olyan életrajzokat olvasunk, amik a halálig tartanak. Ebben a
részben három vers a földről tudósít, kilenc pedig az az-után valókról. A
gazdagnak minden sikerült, semmi rosszat nem mond róla a Biblia. Vigadozott,
bíborba, patyolatba öltözött. Lázárnak nem volt senkije, éhes, beteg,
fekélyekkel teli ember volt. Az Ige a két végletet tárja elénk, a
legrosszabbat és a legjobbat, ami létezik. Ha megkérdeznének, melyik életet
választanád, mit felelnél? Tudod-e, hogy mennyivel értékesebb az
örökkévalóság? A függöny lemegy, mind a két ember meghal. Vajon mi van a
függöny mögött? Meghalt a koldus, és meghalt a gazdag is. Amire mi azt
mondjuk, hogy elaludt, arra a Biblia azt mondja, hogy felébredt. A gazdag
felnyitotta szemeit valahol, amiről itt, a földön azt hitte, hogy nincs. A
bűnesetnél az első emberről azt mondja a Biblia: "És megnyilatkoztak
mindkettőjüknek szemei" (1Móz 3,7). Tulajdonképpen bezáródtak szemeik, nem
látták már a kerten átmenő Istent, csak szavát hallották. De magukat
mezítelennek látták, és megszületett az átkos "én". Amikor odaérsz, hogy
felnyitod szemeid, látod, hogy minden valóság, mégpedig örökké valóság! A
gazdag a pokolban kínokban lévén látja az üdvözülteket. A kínban lát, érez,
emlékezik. Mondja, hogy van öt testvérem. Azt szeretné, ha a halottak közül
elmenne valaki a testvéreihez. De nincs lehetőség! A távolság
áthidalhatatlan. Ma még van egy híd, egy szál kereszt. Ma még átmehetsz
rajta! Ha véget ér az életed, ez a híd nincs többé számodra.

Június 17.
HALLGASSÁTOK AZOKAT

"Monda néki Ábrahám: Van Mózesük és prófétáik; hallgassák azokat." Lukács
16, 29

A gazdagban feltámadt a felelősség a családjáért. A kárhozatban emlékezik az
egész otthoni helyzetére. Sajnos, akkor ébredt fel a felelőssége, amikor már
átment az életből a látásba. Amikor már minden késő volt. Kár, hogy az
embernek csak testi felelőssége van az övéivel szemben. A gyereknek mindene
meglegyen, jó állása, jó házassága. A nyugdíj után is ezért dolgozunk vadul.
A gazdag már látta, hogy az egész vagyon nem ér semmit. Halálod pillanatában
egy percet nem vehetsz a pénzeden. Vajon ha lehetne, mit üzennének a
halottak? Talán úgy lennél, mint a gazdag: "Nem úgy, Atyám, Ábrahám!" Azt
gondoljuk, mi tudjuk jobban, mit kellene tenni. Vegyük nagyon komolyan: a
pokolból nincs üzenet! A gazdag azt hitte, ha a halottak közül megy vissza
testvéreihez valaki, megtérnek. Az Ige világosan megmondja: "Ha Mózesre és a
prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki a halottak közül
feltámad." Egyetlen valaki van, ki a halálból feltámadt, aki a pokolból
visszajött. Imádkozzuk: "Szálla alá poklokra, harmadnapon halottaiból
feltámadt." A halálból feltámadt, poklot és Ördögöt legyőző Jézus volt.
Jézus megsemmisítő csapást mért a Sátánra. Ha igazán az "Övé vagy", ha
életedet odaadtad már a győztes Jézusnak, akkor számodra megsemmisíttetett
az Ördög. Jézus a kereszten átszögezett kezekkel, lábakkal a kígyó fejére
taposott. Csinálhatsz bármit, nem lesz üdvösséged, míg szívedet nem moshatta
meg a Bárány vére. Nem adatott más név, amellyel megtartatunk, csak
egyetlen: Jézus neve. Más nem segíthet, csak a feltámadott, győztes Jézus.

Június 18.
A NAGY KÖZBEVETÉS

"És mindenekfelett, mi köztünk és ti közöttetek nagy közbevetés van, úgy
hogy akik akarnának innét ti hozzátok általmenni, nem mehetnek, sem azok
onnét hozzánk át nem jöhetnek." Lukács l6, 28

Az Ige még nem az üdvösségről és kárhozatról beszél, hanem az Ábrahám
kebeléről és a pokolról. Egyik sem hely, hanem állapot. Valaki kérdezte: hol
fér el annyi ember az üdvösségben és kárhozatban? Olyan, mintha azt
kérdeznénk: a boldogságban hogy fér el annyi ember? A boldogság sem hely,
hanem állapot, ott mindenki elfér. Az elkeseredésben hogy fér el annyi
ember? Mennyi ember van benne, még te is elfértél ott. Nekünk a
gondolataink, fogalmaink egészen mások. Azt gondoljuk, a föld és a nap
fölött van Isten országa. Erre mondták az űrhajósok, ott voltunk, nincs ott
semmi. Ha azt mondja az Ige, hogy fent, az állapotot jelent, nem teret.
Ülhetsz ugyanazon a széken, és majdnem elrepülsz a boldogságtól, vagy
lehetsz mélyen benne az elkeseredésben. A hitoktatás sok mindent
anyagszerűen magyaráz. Gyerekkoromban azt hittem, mélyen le kell ásni, ott
van egy nagy tűz, az a pokol. A csillagok fölött pedig a mennyország
található. Isten országa nem hely, hanem szeretet, öröm. Egy lépés, és benne
lehetsz abban a boldogságban, amire vágytál. "Mert az Isten országa nem
evés, nem ivás, hanem igazság, békesség és Szentlélek által való öröm" (Rm
14,17). Jézus vére és áldozata által leszek igazzá. Ezt követi a békesség és
az öröm. Egy olyan egészen új állapot, amit eddig el sem tudtál képzelni,
hogy létezik. Erre mondja az Ige, hogy köztünk és köztük nagy közbevetés
van. Óriási szakadék, amin nem lehet átjutni. Talán többekben felmerül a
kérdés, hogy jutok én oda?!

Június 19.
A GAZDAG LÁT

"És a pokolban felemelé az ő szemeit, és látá Ábrahámot távol, és Lázárt
annak kebelében." Lukács 16,23

Az Ige helyszerűen beszél a két állapotról, az egyik Ábrahám kebele, ahová a
koldus jutott. A másik pedig a gyötrelem helye, a pokol. Ábrahám kebele a
hit állapota. Lázár már földi életében is ebben volt. A halállal nem sok
változik, csak az az élet, amiben addig volt az ember, kiteljesedik,
tartóssá lesz. A másik állapotra azt mondja az Ige: gyötrettetik. Hányan
mondják, hogy az életem egy kis pokol. Két terület van, két állapot, ez a
világ és Isten világa. Ábrahám kebele a hitbeli állapot. Lázár már előbb is
ebben volt, most végleg odakerült. A gazdag és Lázár amikor meghaltak,
becsukták a szemüket, és ott nyitották fel. Valóság lett, ami eddig is volt,
csak most már változhatatlan valóság. Sok ember azt hiszi, hogy egy marék
gyógyszerrel kijuthat a pokolból, és örökre belemenekül. A halál nem kiút,
hanem be út valahová. Az Ördög hazugsága az, ha eldobod az életed, minden jó
lesz. A kettő között nincs hely, csak egy nagy közbevetés. Olyan nincs, hogy
egyik lábammal itt vagyok, a másikkal ott. Amikor az életből átkerültél a
halál állapotába, akkor már nincs átjutás. Azt mondja az Ige a gazdagnak:
"Akik akarnának innét ti hozzátok általmenni, nem mehetnek, sem azok onnét
hozzánk át nem jöhetnek." Földi életünk az az időszak, amikor át lehet menni
egyikből a másikba. A kegyelemnek ez az időszaka a halállal lejár. "És ha
valaki nem találtatott beírva az élet könyvében, a tűznek tavába vettetik"
(Jel 20,15). A nagy közbevetésen egyetlen híd visz át a sötétség hatalmából
Isten országába: a kereszt. Menj hát át Jézus haláláért az örök életre.

Június 20.
KÉT ÉLETRAJZ

"Meghalt a koldus, és viteték az angyaloktól... meghalt pedig a gazdag is,
és eltemetteték." Lukács 16,22

A Bibliában ez az egyetlen értesítés arról, ami a halál után következik.
Sokan mondják: ez csak példázat, nem így van. Ha a Biblia azt mondja, hogy
volt egy gazdag ember, akkor biztos, hogy volt. Jézus szájában nem
találtatott álnokság (1Pt 2,22). Jézus azért mondta el, mi van a halál után,
hogy idejében gondoljunk rá, higgyünk és lépjünk. Két teljes életrajz, nem
csak egy pici rész, amit a földön élünk, hanem az örök rész. Meghalt a
koldus, és... Az "és" összeköt egy történéssel, ami következik. Mindkét
embernél ott van az "és". Lázárnál: "és viteték", a gazdagnál: "és
eltemetteték". Mindkettőnél más következik. Lázárról még azt sem mondja az
Ige, hogy volt temetése. A gazdagnak nyilván díszes temetése volt, sok
koszorú, gyönyörű beszéd. Még hangzott fölötte, amikor ő már régen
kinyitotta szemét a pokolban. A temetésen a teste, a ruhája volt, amiből
kiköltözött a lélek. Kérdés: miközben a földi sátorházat temetik, hol van a
halott?! Lázárról olvassuk, hogy "vigasztaltatik". A hit világában van,
békesség, öröm volt a része. A gazdagról biztosan elmondták, milyen jó ember
volt, mennyi mindent tett. Megdöbbentő arra gondolni: hol van ő? "Tágas az a
kapu, és széles az az út, amely a veszedelemre visz" (Mt 7,13). A gazdag a
széles úton járt, veszedelemre jutott. Ne ámítsd magad, hogy a keskeny úton
járok, gyermekkoromtól olvasom az Igét, imádkozom. Lehet, a gazdag is
vallásos ember volt, mégis a pokolban találta magát. A valóság kiderül!
Legyen hang-súlyossá számodra: átléptél-e már a szoros kapun?!

Június 21.
MINDENKI MEGTÉR

"És ő kiáltván, monda: Atyám, Ábrahám! Könyörülj rajtam, és bocsásd el
Lázárt, hogy mártsa az ő ujjának hegyét a vízbe, hogy hűsítse meg az én
nyelvemet; mert gyötrettetem e lángban." Lukács 16,24

A gazdag egy szabályos megtérést élt át. Imádkozik! Nem tudjuk, addig
imádkozott-e? Könyörög, kegyelmet kér. Mondtad-e már az Úrnak, hogy
könyörülj rajtam? Nem testi bajaidban, sorsod eseményei közben, hanem a
lelked dolgában kértél-e már kegyelmet? Kegyelmet akkor kérek, amikor végem
van. A gazdag imájában kegyelmet kért. Ábrahámnak mondja: én már nem tudok,
de küldd el Lázárt, tegyen bizonyságot az enyéimnek. A megtérés komoly
feltétele a mentő szeretet a másik ember felé. A gazdag a pokolban ráébredt:
van öt testvérem! Komoly kérdése, hogy mi lesz velük. Ők is ide jutnak? Aki
elfogadta Jézust, abban ég a bizonyságtevő, mentő szeretet, mindenkinek
mondani, hogy el ne vesszenek, hogy a gyötrelem helyére ne jussanak. A
kérdés, megtérsz-e, amikor még nem látsz, amikor még úgy néz ki, hogy minden
bolondság, nincs is kárhozat. Az üdvösség döntő mondata: "Higgy az Úr Jézus
Krisztusban, és üdvözülsz" (Acs 16,31). A Biblia azt mondja: a hit, ha
cselekedetei nincsenek, halott hit. A gazdagnak is késő, hiába kér
kegyelmet, hiába szeretne bizonyságot tétetni. Lehet, egyszer a te szád is
Úrnak vallja majd Krisztust - csak éppen későn. Mindennek rendelt ideje van.
Ha az Úr szerint megtérésednek most van az ideje, el ne mulaszd! Most még a
hit időszakában élünk, nem jött még el a látás ideje. A benned lévő vágy
hadd vigyen oda a kereszthez, a bűnbocsánathoz, az új élethez. Minden emberi
szív Jézust keresi. A tied is!

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben