Ifj. dr. Fabiny Tibor: Ki a lelki ember?
Textus: 1Kor 2,6–16. Elhangzott az Evangélikus Értelmiségi Műhely összejövetelén, 1999. szeptember 29-én.
„A tökéletesek között azonban mi is bölcsességet szólunk, de nem e világnak, sem e világ múlandó fejedelmeinek bölcsességét, hanem Isten titkos bölcsességét szóljuk, azt az elrejtett bölcsességet, amelyet az Isten öröktől fogva elrendelt a mi dicsőségünkre. Ezt e világ fejedelmei közül senki sem ismerte fel, mert ha felismerték volna, a dicsőség Urát nem feszítették volna meg. Hanem hirdetjük, amint meg van írva: »Amit szem nem látott, fül nem hallott, és ember szíve meg sem sejtett,« azt készítette el Isten az őt szeretőknek. Nekünk pedig kinyilatkoztatta Isten a Lélek által; mert a Lélek mindent megvizsgál, még Isten mélységeit is. Mert ki ismerheti meg az emberek közül azt, ami az emberben van? Egyedül az emberi lélek, amely benne lakik. Ugyanígy azt sem ismerheti senki, ami Istenben van, csak Isten Lelke. Mi pedig nem a világ lelkét kaptuk, hanem az Istenből való Lelket, hogy megismerjük mindazt, amit Isten ajándékozott nekünk. Ezeket hirdetjük is, de nem emberi bölcsességből tanult szavakkal, hanem a Lélektől jött tanítással, a lelki dolgokat a lelki embereknek magyarázva. A nem lelki ember pedig nem fogadja el az Isten Lelkének dolgait, mert ezeket bolondságnak tekinti, sőt megismerni sem képes, mert csak lelki módon lehet azokat megítélni. A lelki ember azonban mindent megítél, de őt senki sem ítéli meg. Mert ki ismerte meg úgy az Őr gondolatát, hogy őt kioktathatná? Bennünk pedig a Krisztus értelme van.”
„Aki a világot meg akarja változtatni, annak a szívében kell azt elkezdeni.” Diákként került kezembe ez a Loyolai Szent Ignácnak tulajdonított mondat. Az idézetet kitettem az íróasztalomra, mert középiskolás tinédzserként úgy éreztem, hogy ez az egy mondat alapjaiban rengeti meg az egész félelmetes rendszert, az iskolában naponként belénk fecskendezett világmegváltó marxista ideológiát. Ugyanilyen erővel hasított belém, amikor itt a Deák téri szerdai ifjúsági órákon meghallottam Jézus szavát: „Mit ér az embernek, ha az egész világot megnyeri, de a saját lelkében kárt vall?” Valóban: változhat a világ, de mit ér, ha nem változik benne az ember, az emberi lélek?
Az előadásban a „lelki rendszerváltozás” szükségességéről hallottunk. Ám a lelki rendszerváltásra csak a lelki ember képes. De ki is a lelki ember? Ennek megértéséhez Pál apostolhoz fordulunk. Három kérdésre keressük a választ:
1. Mit is jelent a „lelki ember” Pál apostol szerint? – Ezzel részletesen foglalkozunk.
2. Milyen a „lelki ember” és az „értelmiségi ember” viszonya?
3. Miért van szükség az egyházban is „lelki rendszerváltozásra”? – Az utóbbi két kérdést röviden tárgyaljuk.
1. Kicsoda a „lelki ember”?
Pál apostol a Korinthusbeliekhez írt első levelében először arról szól, hogy a Jézus Krisztus kereszthaláláról szóló tanítás botrány a jelt kereső zsidóságnak és bolondság a bölcsességet kereső görögöknek. A „nem lelki ember” nem érti meg a cselekvő Isten hatalmas erejét, művét, humorát, azt, hogy „a világ bolondjait választotta ki, hogy megszégyenítse a bölcseket, a világ szemében erőtleneket, hogy megszégyenítse az erőseket” (1,27). Isten legnagyobb tette kétségtelenül a kereszt, hogy egyszülött fiát adta értünk áldozatul. A világ szemében ez kétségtelenül bolondság. De „Isten bolondsága bölcsebb az emberek bölcsességénél” (2,25), s ezért mi is „Krisztusért bolondok” vagyunk (4,10) – írja Pál. A „nem lelki ember” nem érti meg, hogy Isten ítélete alatt szerető kegyelme, bolondsága alatt bölcsessége rejtőzik.
A világ és Isten értékrendje diametrális ellentétben áll egymással: ami a világ szemében nagy, az Istennek kicsi, ami a világ szerint erőtlenség – az Istennek erő. A világ szerinti gondolkodás kétségtelenül sok értékes dolog felismerésére és teremtésére képes: várost – birodalmat – civilizációt képes építeni, csak éppen a lényeget nem látja: Isten furcsa és csodálatos cselekvését a teremtett, a megromlott világban.
Jézus Krisztus kereszthalála értelmetlen epizód a világ bölcsei, fejedelmei számára. „Ők” nem látják, de nekünk „adatott” valami – mondja Pál apostol. „Nekünk kinyilatkoztatta Isten a Lélek által.” (2,10) Az evilági gondolkodás a Szentlélek érintettsége nélküli gondolkodás. De akik Jézus Krisztusban hisznek, azok megkapták az ígért Vigasztalót, a Szentlelket.
Isten a Lélek által részesíti az embert ajándékaiban: a Lélek által olyan tudást, látást kap az ember, amilyet a világ nem képes adni. Ez a benső értelem nyugalmat, világosságot, örömöt okoz. Ez nem száraz, „steril” értelem, mert kisugárzása, íze, illata van. Dániel prófétánál ezt olvassuk: „Az okosok fényleni fognak, mint a fénylő égbolt, és akik sokakat igazságra vezettek, mint a csillagok” (Dán 12,3). „Az igazak fénylenek az Atya országában, mint a nap.” (Mt 13,43)
Valamit a Szentlélek titkáról is megsejtet velünk Pál apostol: „Mert a Lélek mindent megvizsgál, még Isten mélységeit is” (2,10). Első hallásra furcsának, nehéznek tűnik itt az ige. Valószínűleg többről van itt szó annál, amit Paul Tillich mond, hogy az „Isten: mélység”. Az eredeti görög kifejezés („errenao”) azt jelenti: keresni, kutatni, fürkészni, felderíteni. Az angol fordítás is így hangzik: „The Spirit searches all things.” Nem az ember fürkészi ki Istent, hanem az Isten lelke fürkészi ki az embert. Arról van szó, hogy a Szentlélek hatalmas erő: keres, kutat, behatol mindenhova – nem ismer határokat, még az Isten mélységeibe is eljut.
„A szél fú, ahova akar” – mondja az evangélium. Valaki egyszer így fogalmazott: ezért a Lélekért mi nem tehetünk semmit, de ellene annál többet! Mi emberek ugyanis tökéletes technikát, mechanizmust fejlesztünk ki magunkban, hogy elhárítsuk Isten Szentlelkét. Pedig imádságban kérhetjük a Szentháromság harmadik személyét – különösen most, egy új tanév elején: „Veni Sancte Spiritus!” De ne valami emberi élményen keresztül kérjük Őt, amint azt a karizmatikusok teszik, hanem úgy, ahogy ő adja magát nekünk: az ő igéjén keresztül. Így nem „lelki kalandorok”, hanem „normális keresztények” leszünk!
A Szentlélek János apostol szerint az „igazság Lelke”. Ez a lélek, akárcsak az elektromos áram, láthatatlan, de ereje, munkája megtapasztalható. Mindenhová eljut, behatol egy sajátos áttetsző „transzparens” erő.
Az igazság lelke ugyanakkor: kinyilatkoztató erő is. Megnyitja a „zárt”, Istennel szemben védekező, rejtőzködő embert. Kinyilatkoztatja igazságát és leleplezi az embert. Apokalipszis = kinyilatkoztatás, alétheia = igazság. Fedetlenség. Akit megérintett, megajándékozott a Szentlélek önmagával az maga is áttetszővé, transzparenssé válik.
A Lélek szétosztja a maga ajándékait: „a lelki dolgokat a lelki embereknek magyarázza” (2,13). Az emberi lelkek a Lélekből, majd egymásból részesednek, s így egymásba hatolnak (interpenetráció), s ezáltal épül fel Krisztus teste, az egyház, a communio sanctorum (a szentek közössége).
Pál apostol nem az emberi lélekről, a pszichéről, hanem a pneumáról szól (ami szellemet jelent). A pneuma az ember lényének az az oldala, ahol könnyen érvényesül a gonosz befolyása (Mt 12,43; 1Kor 12,11), de Isten hatása is. Minden ember rendelkezik „pneumával”, de csak akkor lesz „pneumatikus”, ha Isten lelkének hatása alá kerül. (Cserháti Sándor) Egy lelkész valójában nem „pszichológus, hanem „pneumatológus”.
Pál apostol szembe állítja az „ember lelkét” az „Isten lelkével”. „Ami az emberben van, azt az emberi lélek ismerheti meg, de ami Istenben van, azt az Istennek lelke.” (2,11) Ez a keresztény ismeretelmélet! Az emberi lélek, ha megismer valamit, akkor „birtokba veszi” azt, ám az isteni lélek ezzel „birtokba veszi” és „továbbadja” azt. A keresztény ember nem tarthatja meg magának azt, amit kapott – ugyanakkor a keresztény ember mégis mint sajátját adja tovább azt, amit mástól kapott.
A keresztény hit nem ismeri a plágiumot! A puritánok mondták egykor a másoktól kölcsönzött gondolataikról: „Ha egyetértek vele, akkor az enyém!” Vagyis ami az enyém, az a Gazdámé és a Tied is lehet. Nincs copyright! Egy feltétel van: add tovább a jó hírt, s nem szegényebb, hanem gazdagabb leszel, ha a kincset, az evangéliumot továbbadod!
A lelki ember a Lélektől jött tanítással hirdeti a Lélektől kapott ajándékot. S aki a Lélekre fogékony, az kilép önmaga eredendő zártságából és hajlandó lesz megnyílni másoknak is. S aki megnyílik, annak a Lélek is megnyilatkozik!
A „nem lelki” ember – Károlinál „érzéki”, az angol fordításban „natural” (természetes) ember, az eredetiben „pszichikosz”. Ez a pszichikosz áll szemben a pneumatikosszal. Az emberi – pszichikosz anthroposz – lélek nem tudja befogadni Isten „pneumáját”, mert „bolondságnak” tartja és képtelen megismerni azt. A „lelki ember” (a pneumatikhosz anthroposz) azonban mindent megítél, de őt senki sem ítéli meg. (15. vers) Mi ez? Keresztény felsőbbrendűség? Hübrisz? A lelki ember, azaz az Isten pneumájában, Szentlelkében részesedett ember lát valamit, amit az „érzéki ember” (nem lelki ember) nem lát. Ha ugyanis részesülünk az isteni Lélekben, gyökeresen megváltozik, átalakul a látásmódunk. Sőt: elmondhatjuk, hogy „kinyíltak szemeim, vak voltam és látok!” De először megkeményített szívünket kell puhítani, megnyitni, hogy behatoljon oda Istennek Szentlelke. S ha abban részesülünk – látást kapunk.
„Mindenkit megítél, de őt senki sem ítéli meg.” (15. vers) Az Isten Szentlelkét befogadott ember „érti” a többit, a másikat, de a másik, a többi nem érti őt. Furcsa szerzetnek, bolondnak tartják. De ez, kedves Testvéreim, nem keresztény felsőbbrendűség, hanem a Lélek ajándéka, ami az enyém, de mégsem tarthatok meg magamnak, azonnal tovább kell adnom. Akkor kerülök bele az isteni áramkörbe, ha ego-mat feladom, és én is áttetszővé, transzparenssé leszek. Ilyenkor – mondja Pál apostol: „élek többé nem én, hanem él bennem a Krisztus”.
A Lélek által megajándékozott ember nem saját értelmét ajándékozza tovább, hanem a Krisztus értelmét: „bennünk a Krisztus értelme van”. Átjárt, áthatott minket, értelmünket a Krisztus értelme, és az igehirdetés „bolondságában” adjuk azt tovább! Nem „hübrisz” ez, hanem szeretet és alázat. Annak az örömhírnek az átadása, hogy megragadott engem a Krisztus, s annak a kívánása, hogy Téged is ragadjon magával ez az isteni Lélek és erő!
Befejezésképpen még a másik két – immár rövid – gondolat.
Bár Isten valóban a világ bolondjait, az értelmetleneket, a kisemmizetteket választotta ki, hogy megszégyenítse az értelmeseket, a bölcseket – ez az örömhír azonban nem maradhat idegen az értelmiség számára sem. Az örömhír mindenkihez szól. Az orvos Lukács kifejezetten az intelligenseknek írta az evangéliumot.
De ki is az igazi értelmiségi? Nem egyszerűen egy társadalom elitje, aki diplomával, vagy diplomákkal rendelkezik. Ha így gondolkodnánk, akkor ismét csak szakadékot támasztanánk a zárt, szűk „elit” és a „nép” között. Pál apostol azonban éppen e pártoskodástól, szakadástól óvja a korinthusiakat.
Egyszer az óbudai felnőtt fiatalok bibliaóráján egy tanárnő így szólt: „Mi ugye értelmiségiek vagyunk?” Tekintetem a körünkbe járó szemét lesütő fizikai dolgozókra esett. Ekkor jött a gondolat: „Mindenki értelmiségi, aki az élet értelméről gondolkodik.”
Az értelmiségi – a szellemi ember – az, aki bátran gondolkodik és akit előítéletek és korlátok nem kötnek. Az Eötvös Collegium bejáratánál állítólag egykor ki volt írva: „Szabadon szolgál a szellem.” A szellem, az értelmiségi szabad, de egyúttal szolgál is. Luther mondata jut eszünkbe, az, amit A keresztény ember szabadságáról írt: „A keresztény ember szabad ura mindenkinek, és nincs alávetve senkinek. A keresztény ember készséges szolgája mindenkinek, és alá van vetve mindenkinek.”
Az értelmiségi, a szellemi ember nagyon közel áll a pneumathikosz anthroposzhoz. Nem ugyanaz, csak nagyon közel áll hozzá. Nem véletlen, hogy a pneuma eredetileg „szellemet” jelent. Az értelmiségi/szellemi emberre és a pneumatikus szellemi emberre egyaránt a nyitottság a jellemző.
A szellemi ember, az értelmiségi azonban csak akkor lesz pneumathikosz anthroposzhoz, ha értelmét a Krisztus járja át. A szellem „forma” csupán, de a Krisztus értelme tölti meg azt. Ilyen volt Pál apostol, a par excellence értelmiségi, aki Krisztusért bolondulva tudott zsidóknak zsidóvá, görögöknek göröggé, a rómaiaknak rómaivá válni.
Nemcsak Shakespeare drámáira, a Hamletre, a Lear királyra, hanem keresztény hitünkre is igaz: a „bolond” az egyedül értelmes – a bolond az „értelmiségi” ember.
3. Miért van szükség az egyházban is „lelki rendszerváltásra”?
Lelki emberek születésére, „lelki rendszerváltásra” nem csak a világnak, hanem az egyháznak is szüksége van. Az egyház ugyanis távolról sem csak a felülről született, lelki emberek közössége. Mennyire továbbél az egyházban is – előadónk szavával – a hatalom régi gyakorlásának módszere: kis csoport uralkodik a többség felett! Újonnan születni, megtérni, a hitben felfrissülni, megreformálódni nemcsak az egyénnek és egyszer kell, hanem a közösségnek, az egyháznak is – folyamatosan. Ecclesia semper reformanda est.
A lelki ember elnyert státuszából könnyű visszaesni, és újra megkeményedni. Az egyház népe is kemény nyakú nép, amely az Isten ígéretéről elfeledkezve újra és újra hajlamos arra, hogy táncra perdüljön az aranyborjú körül. Ezért az egyháznak is megtérésre, lelki újjászületésre, lelki rendszerváltozásra van szüksége.
Ma amikor a keresztény egyház szinte az egyik pillanatról a másikra üldözött vallásból az állam által kegyelt, anyagilag és erkölcsileg is támogatott intézménnyé válik, amikor az egykor hátrányos megkülönböztetés most társadalmi előnnyé válik, akkor: nem vész-e el, nem sorvad-e el a kereszt botránya és bolondsága?
Örüljünk a visszanyert szabadságunknak, de féljünk, ha nincs már tétje keresztény hitünknek vagy egyháztagságunknak. Mert hit ott van, ahol ellenállás is van. A sem forró, sem hideg, elvilágiasodott, elpuhult kereszténységet kiköpi szájából az Úr.
Adja Isten, hogy Szentlelke segítségével megértsük, hogy mit jelent lelki embernek lenni egyéni életünkben és egyházunkban egyaránt! Ámen!
Imádkozzunk!
Szentháromság: Atya, Fiú, Szentlélek, egy igaz Isten!
Köszönjük mennyei szent Atyánk, hogy teremtettél és fenntartasz minket. Köszönjük Szent Fiú, hogy kereszthalálod árán megváltottál minket! Drága Szentlélek! Jöjj közénk, járj át és alakítsál át minket, hogy lelki emberekként kirajzolódjék rajtunk a Krisztus, s így építhessük együtt a Te országodat,
Ámen.