Dr. Fabiny Tibor: Hitfogyatkozás - áhítat
Lk 22,31–32 és Lk 18,8 alapján
Textus: Lk 22,31–32 és Lk 18,8
„Simon, Simon, íme a Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát, de én könyörögtem érted, hogy el ne fogyatkozzék a hited: azért, ha majd megtérsz, erősítsd atyádfiait.”
„De mikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”
Ma reggel a hitről szeretnék szólni Nektek.
A hit természetéről, mozgásáról, feszültségéről, harcáról, a szép harcról, a hit drámájáról. Isten igéje segítségével szeretném megosztani veletek azt a keveset, amit ebből a hatalmas kérdésből talán megértettem.
Két szakaszt olvastam fel. Az első Jézusnak Péterrel való beszélgetése közvetlenül az utolsó vacsora után, a Gecsemáné-kertbeli lelki tusa előtt. A nagy hangon fogadkozó Péternek mondja Jézus: „A Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát, de én könyörögtem érted, hogy el ne fogyatkozzék a te hited!” A másik szakasz szintén Lukács evangéliumából való. Egy példázat után teszi fel Jézus a kérdést: „De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”
A két szakaszban közös, hogy Jézus felvillantja annak veszélyét, hogy a hit elfogyatkozhat, szinte észrevétlenül kiapadhat, elszáradhat! Mint a homokórában a lefelé pergő homokszemek, a hit is elillanhat! A hit fogyóeszköz!
Ez a veszély fennállhat a világban és egyéni életünkben is.
A világban: „De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?” Ha a tudósok beszélhetnek napfogyatkozásról és holdfogyatkozásról, akkor a hit titkait boncolgatva mi talán beszélhetünk hitfogyatkozásról. A világ – odakint mindig hitetlen – és ez a természetes.
Az elmúlt negyven évben a modern ateizmus „majdnem diadalában” nem az volt a tragikus, hogy „odakint” tombolt az istentelenség, hanem az, hogy a kinti viharnak idebent is sokan áldozatai lettek. A nagy szorongattatásban legjobbjaink vesztek el. Hitek sorvadtak el, gerincek törtek meg. A külső körülmények ma kedvezőbbek, de a veszély ma is fennáll. Ha az egyház idomul a világhoz, s a világot „klerikalizálni” akarja, akkor önmaga szekularizálódik, identitását fokozatosan elveszíti, elgyengíti, elfogyasztja önmagát. Amikor felenged a nyomás, amikor divattá, vagy amikor karrierlehetőséggé lesz a kereszténység, ugyanolyan veszélybe kerülhetünk, mint a nyomorgattatás idején. És ilyenkor beteljesedik Jézus mondata: „De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?”
II.
De most tegyük félre az elvilágiasodott egyházról szóló víziót, s irányítsuk arra figyelmünket, hogy milyen szerepet játszik a hit egyéni életünkben.
Mi a hit? – kérdezzük először.
Válaszunk: a hit nem természetes dolog, sőt! Bátran mondhatjuk, hogy a hit egyenesen természetellenes! A kereszténységbe, a református, vagy evangélikus egyházba bele lehet születni – a hitbe viszont nem lehet beleszületni!
A Zsidókhoz írt levél szerzője szerint: „A hit pedig a remélt dolgokban való bizodalom, és a nem látható dolgok létéről való meggyőződés.”
Induljunk ki abból, hogy a hit meggyőződés (a görögben: elenchos = bizonyosság, igazolódás). Gondoljunk bele: minden meggyőződést megelőz a gondolkodás, igazságkeresés, egy szellemi-lelki harc. A meggyőződés egy gondolati harc eredménye.
A hit gondolkodásmódunk megváltozása, meta-noia, szemléletünk, életvitelünk 180 fokos fordulata. A hit tehát harc eredménye. Olyan küzdelemé és birkózásé, mint amilyen Jákob tusakodása volt az angyallal.
A hit, a meggyőződés akkor lesz az enyém, ha Jákobbal együtt felismerem: akkor vagyok győztes, ha elfogadom, hogy legyőzettem. Akkor nyerem el identitásomat, ha felismerem, hogy Istené vagyok. Amint John Donne írja: „ha gúzsba nem kötsz, nem leszek szabad/ sem szűz, ha nem megejtve általad!”
A hit azonban egyúttal a meggyőződés után: bizalom (görögül: hypostasis). A hit bizalommal egy irányba fordulás, szent egy-ügyüvé válás. A hit nem más, mint valamin csüngeni, tapadni, lógni. A hit ahhoz az emberhez hasonlít, aki a szántóföldben elrejtett kincset talál, mindenét eladja, és megveszi a földet. „Ahol a ti kincsetek, ott van a ti szívetek” – mondja Jézus (Mt 6,21). Tehát a hit nemcsak az értelemnek, hanem a szívnek és az akaratnak egy irányba történő odafordulása.
III.
Azonban a dolog itt még nem ér véget. A hitnek története, sőt egyenesen drámája van. Amiről eddig szóltam, az csak az első felvonás volt. A hit megszerzésénél csak egy dolog nehezebb: a hitet megtartani. Ez a feszültségteli harc a hit drámájának második felvonása.
Jézus fizikai közelségében a tanítványok fogadkoztak. Péter ezt mondja: „Uram, kész vagyok veled menni, akár a börtönbe, vagy a halálba is.” Jézus azonban tudja: amint a Magvető jó magot vet a földbe, az Ellenség azonnal megjelenik, és konkolyt szór a búza közé.
Hallani olyan divatos tévtanítást, hogy „nincs Sátán”, csak Istenben kell hinni, nem a Sátánban! Jézus pedig világosan beszél arról, hogy ahol ő dolgozik, az Ellenség ott azonnal működésbe kezd!
„A Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát.” – A kép Jób könyvét idézi fel: A Sátán bejáratos volt az Úrhoz, az Úr példaképpen dicséri a feddhetetlen hitű Jóbot, a Sátán szerint viszont mindez csak annak tulajdonítható, hogy Jóbnak mindene megvan. Ezek után a Sátán „kikéri” Jóbot. Az Úr: „Mindenét kezedbe adom, csak ő magára nem vethetsz kezet!”
Félelmetes kép! Az Úr kiszolgáltatja Jóbot a Sátánnak! Jézus szerint Pétert is! Mindnyájunkat kiszolgáltat neki! A Sátán jogot formálhat ránk!! Ennyire elhagy bennünket az Isten? Igen. S ha egyedül szállunk szembe a Sátánnal, akkor természetes, hogy megsemmisülünk és elveszünk. A Biblia nyelvén ez a kárhozat. „Olyanok leszünk, mintha nem lettünk volna.” (Abdiás)
IV.
Ám igénkben ezt olvassuk: „De én könyörögtem érted, hogy el ne fogyatkozzék a te hited.” Nem egyedül harcolunk. Jézus küzd mindannyiunkért. Az erőszaknélküliség fegyverével: az imádsággal. Mi önmagunkban gyengék vagyunk, még saját hitünkre sem építhetünk. Péter is még fogadkozása estéjén megbotlott: háromszor tagadta meg Mesterét. De Krisztus könyörgött a hitéért, s ezért Péter felállhatott. Ha Rá nézünk, tudunk tengeren járni. Ha „rajta csüngünk”, akkor segít, hogy megálljunk a hitben!
De ha tekintetünket levesszük róla, elsüllyedünk és elveszünk. A Bibliában nemcsak a megbotló Dávidokról, Péterekről hallunk, hanem Bálámokról, Júdásokról, a hit nagy hajótöröttjeiről. Akik magasan voltak és mélybe zuhantak. Ma is vannak „hivatalból hívők”, „Bálámok”, akiknek a hite már nem Krisztuson csüng, hanem valami egészen máson.
Vigyázzunk mi is, hogy megtartassunk! A hit feszültségét nehogy elveszítsük! Nehogy unalmas megszokássá váljon a hitünk! Nehogy üres, sztereotip alkalmakká váljanak áhítataink! Nehogy természetessé váljék a hit! A hit nem natura (természet), hanem gratia (kegyelem).
Pál apostol is figyelmeztet, hogy „aki áll, el ne essék” (1Kor 10,12). Az értünk imádkozó Jézuson kell csüngenünk, belé kell kapaszkodnunk, hogy megálljunk, megmaradjunk, megtartassunk a hitben, és el ne vesszünk.
Adja Isten, hogy életünk végén Pál apostollal együtt mi is elmondhassuk: „Ama nemes harcot megharcoltam, a hitet megtartottam, és végezetül eltétetett nékem az élet koronája.” Ámen.
Imádkozzunk!
Urunk Jézusunk!
Köszönjük Neked, hogy Te nemcsak hitünk szerzője, hanem beteljesítője is vagy!
Köszönjük Neked, hogy küzdöttél velünk, amikor szívünket átütötted, és bűnös énünk vad ösztökéje már nem rugódozott tovább ellened.
De még inkább köszönjük, hogy imádságban küzdöttél, és továbbra is küzdesz értünk, hogy a hitben megálljunk, megtartassunk, és el ne vesszünk!
Segíts, hogy a hit szép harcát mindnyájan megharcolhassuk, és futásunkat elvégezhessük.
Ámen.
* Elhangzott a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészkarán, hétkezdő áhítatként, 1995. március 27-én.