Willem Dafoe utolsó megkísértése
A dantei pokolban, Bosch ölelkező emberszörnyetegeivel benépesített erdőben sokkoló testi- lelki mazochizmussal adott életet Willem Dafoe Lars Von Trier Antikrisztusának. Az ördög ügyvédje szerepébe bújt dán provokátor-rendező sátáni mélységbe taszítja színészeit, a Willem Dafoe és Charlotte Gainsbourg alakította házaspárt. A pszichodrámának induló horrorba torkolló rémmesét az érdes arcú, választásaiban eddig sem a bátortalanságáról híres amerikai színész az Antikrisztus cannes-i bemutatóján álomnak nevezte. A közös munkáról az alábbiakat mesélte: "Imádom Lars társaságát, a humorát. Forrás: Népszabadság / Szentgyörgyi Rita
Előszeretettel állítja magáról, hogy nem egészen őrült, csak neurotikus. A belső démonaival harcol, ami érezhető volt a forgatáson is. Keveset beszéltünk, mert a jelenetek többsége fizikai és érzelmi szempontból nehéz volt. Ez az egyik legigényesebb szerep, amit valaha is játszottam. Szeretek erős személyiségű rendezőkkel dolgozni, a segítségükre lenni filmterveik megvalósításában." A nőt, mint a természet sátáni megnyilvánulását megtestesítő lényt vad képi erőszakkal, már-már ember gyűlölő módon interpretáló film sokszor elviselhetetlen brutalitása, kínzó szexualitása ellen tiltakozókat Dafoe igyekezett meggyőzni az ellenkezőjéről: "Megértem, hogy az emberek miért gondolják brutálisnak, de ők értelmezik a történetet ahelyett, hogy magáról a történetről beszélnének. Ez a film érdekes, újszerű dolgokat mond el a férfi-nő kapcsolatról a fikció keretén belül. A nő egy lelkileg kiszolgáltatott megszállott, a férfi arrogáns, piszok alak. Lars a nővel azonosítja magát. Amilyen kegyetlen önmagával, olyan kegyetlenül bánik a szereplőivel is. Közelebbről ismerem őt, nagyon ironikus, szarkasztikus, de azért nagy szíve van. Komolyan foglalkoztatja őt a férfiak és a nők közötti feszültség, akárcsak engem. Minderről nem beszélni, és úgy tenni, mintha egy nagy boldog család volnánk, amelyben nem létezik félelem a nő és a férfi között, merő hazugság volna. Lars a legszebb filmjét alkotta meg az Antikrisztussal, az életét teszi mérlegre benne."
Dafoe a Manderlay-val, a rendező szenvedés-trilógiájának középső darabjával lépett Trier világába. "Megkértem valakit, aki velem dolgozik, hogy hívja fel Larsot és érdeklődje meg tőle, min dolgozik éppen. Másnap felhívott. Elmesélte, hogy van egy filmterve. Elküldte a forgatókönyvet, amire azonnal igent mondtam. Fantasztikusnak találtam a sztorit. Tudtam, amikor elvállaltuk, hogy provokációnak tartják majd a részemről éppúgy, mint Charlotte részéről. Soha roszszabbat egy jó értelemben vett provokációnál!"
A nemek háborúját strindbergi pszichodrámaként indító Antikrisztus különös kegyetlenséggel tálalja a testi kínzásokat. Dafoe egy nyolcgyerekes ápolónő és sebészorvos hetedik szülötteként soha nem irtózott az emberi test sötét oldalától. William J. Dafoe néven látta meg a napvilágot a wisconsinbeli Appletonban. Még az iskolai évek alatt változtatta meg a keresztnevét Willemre. A Milwaukee Egyetemen diplomázott drámairodalomból. Húszévesen egy milwaukee-i kísérleti színtársulathoz csatlakozott. Egy New York-i utazása során ismerte meg későbbi első feleségét, Elizabeth LeCompte-ot, akivel megalapította a Wooster Group társulatot. 1980-ban Michael Cimino filmkolosszusával, A mennyország kapujával kezdődött a mozikarrierje. Már ott felfedezhette a közönség nyugtalan, enervált arcát, kidolgozott fizikumát, amelyet gyakran gonosz szerepekben kamatoztatott. A The Loveless-ben motorkerékpáros bandavezért alakított, az Élni és meghalni Los Angelesben című krimiben hamis pénzzel kereskedett. Oliver Stone A szakaszának Elias őrmestere hozta meg számára az első igazi áttörést és bizonyos hírnevet Hollywoodban az első Oscar-díj-jelölése mellett. Ennek köszönhetően a legváltozatosabb szerepek várták, köztük a Lángoló Mississippi FBI-ügynöke, a Született július 4-én vietnami veteránja. A jellemszínészek színpadi kidolgozottságával gyakran formált meg labilis idegzetű, komor, misztikus figurákat, sötét lelkű gonoszokat.
Martin Scorsese a filmtörténet egyik legellentmondásosabb alkotásával, a Krisztus utolsó megkísértésével találta meg. A sátánnal folytatott küzdelemben elvérző Krisztusát heves támadások érték mind a szakma, mind az egyház részéről. Wim Wenderstől (Távol és mégis közel) David Lynchig (Veszett a világ), Anthony Minghellától (Az angol beteg) Abel Ferraráig (New Rose Hotel) a független filmesek kedvelt arca lett. Uli Edel A tanú teste című erotikus drámájában Madonnával került testközeli kísértésbe. A detektívszerepek éppúgy megtalálták a Testvérbosszúban, az Amerikai Psychóban. Második Oscar-jelölését a legjobb epizódszereplő kategóriában A szakasz után A vámpír árnyékával érdemelte ki. Macchiavellisztikus külsőt öltött a Pókember-filmek Norman Osborne, alias Zöld Koboldjaként. Pszichózisos oldalát mutatta meg Robert Rodriguez westernjében, a Volt egyszer egy Mexikóban. Spike Lee A belső emberben egy New York-i rohambrigád kapitányaként vetette akcióba.
Jelenlegi élettársa, az olasz színésznő-rendező Giada Colagrande az Érzelmek sűrűjében színészeként és forgatókönyvírójaként is számot tartott férje közreműködésére.
A színészi választásaiban egyre eklektikusabb Dafoe-tól a művészfilmek szerelmesei nem veszik jó néven, amikor a "popcorn" mozihoz adja a nevét. Ilyen szempontból sokan örülhetnek Lars Von Trier tabudöngető ördögi színjátékának, az Antikrisztusnak.
Testvérbosszú - Június 3., szerda