Orbán: nem lehet öt napnyi munkából megélni
Létrehozás:
2011. június 01., 22:38
Legutolsó módosítás:
2011. június 03., 08:16
A vasárnap is vásárlók csaknem 60 százaléka nem ért egyet azzal, hogy a boltok zárva tartsanak a hét utolsó napján. A TNS Hoffmann piackutató és tanácsadó cég reprezentatív felméréséből kiderül: mintegy 650-850.000 ember ellenzi, hogy a boltok bezárjanak vasárnapra – adta hírül az MTI. Forrás: MTI, mindennapi.hu
Nincs egyetértés
Harrach Péter két KDNP-s párttársával együtt még tavaly decemberben nyújtotta be a Parlamentnek "A munkavállalók szabad vasárnapjának biztosításához szükséges egyes törvények módosításáról" szóló törvényjavaslatot, amelynek célja, hogy a vasárnap ismét valódi általános pihenőnap legyen, és csak azok dolgozzanak e napon, akiknek a munkájára ténylegesen alapvető társadalmi szükséglet van.
A javaslat benyújtása óta számos vita övezte a kérdést, Orbán Viktor miniszterelnök kedden azt mondta: "Amint meg lehet majd élni heti önnapnyi munkából, akkor én is azok közé tartozom majd, akik támogatni fogják a vasárnapi zárva tartást. Addig azonban úgy érzem, erre nincsen lehetőségünk."
1,9 millió család vásárol vasárnap
A TNS Hoffmann kutatási eredményeiből kiderül: a magyarok 48 százaléka, 1,9 millió család vásárol vasárnap, és alkalmanként átlagosan 12.500-15.000 forintot költ ezen alkalmakkor.
Budapesten és a megyeszékhelyeken a megkérdezettek fele, míg a vidéki városokban és a falvakban élők negyven százaléka látogatja az üzleteket vasárnap.
A életkor szerinti megoszlást vizsgálva kiderül: a legnagyobb arányban – 65 százalékuk – a 18-35 év közötti korosztály jár vásárolni vasárnap is, de a 36-55 év közöttiek 54 százaléka szintén jár az üzletekbe a hét utolsó napján. A vásárlói szokásokra vonatkozóan az is elmondható, hogy általában a család több tagja együtt jár a boltokba, s a vasárnapi vásárlók 45 százaléka több mint egy órát tölt az üzletekben.
Kell a gazdaságnak
"Az eredményekből az látszik, hogy a vasárnapi vásárlás stabil és meghatározó eleme a magyar fogyasztói magatartásnak" - idézi a közlemény Jüttner Ádámot, a TNS Hoffmann stratégiai tervezési igazgatóját.
Az is kiderült a felmérésből, hogy a vásárlással töltött idő, valamint a vásárlásban részt vevő családtagok száma és az elköltött összeg között határozott korreláció mutatkozik: ha többen együtt mennek vásárolni, az elköltött összeg csaknem duplázódik. Ha az üzletek vasárnap zárva tartanának, a vasárnap is vásárlók zöme szombaton és hétköznap menne az üzletekbe. Ekkor azonban vélhetően mind a rendelkezésre álló idő, mind a vásárlásban résztvevő családtagok száma kevesebb lenne.
A kutatás eredményeiből az valószínűsíthető, hogy az említett hatások miatt a kiskereskedelmi láncok jelentős bevételtől esnének el – olvasható a közleményben. A vasárnap egyedül vásárlók 53 százaléka, a többedmagukkal vásárlóknak 61 százaléka, közülük pedig a gyermekeikkel együtt vásárlóknak pedig 67 százaléka nem ért egyet a boltok vasárnapi zárva tartásáról szóló törvényjavaslattal – derül ki a felmérésből.
A családjukkal vásárlók közül a boltok vasárnapi zárva tartását leginkább az 55 év felettiek ellenzik, míg a javaslattal kapcsolatban leginkább a középkorúak megértők (a 36-55 éves generáció körében 31 százalék a javaslattal egyetértők aránya).
Harrach Péter két KDNP-s párttársával együtt még tavaly decemberben nyújtotta be a Parlamentnek "A munkavállalók szabad vasárnapjának biztosításához szükséges egyes törvények módosításáról" szóló törvényjavaslatot, amelynek célja, hogy a vasárnap ismét valódi általános pihenőnap legyen, és csak azok dolgozzanak e napon, akiknek a munkájára ténylegesen alapvető társadalmi szükséglet van.
A javaslat benyújtása óta számos vita övezte a kérdést, Orbán Viktor miniszterelnök kedden azt mondta: "Amint meg lehet majd élni heti önnapnyi munkából, akkor én is azok közé tartozom majd, akik támogatni fogják a vasárnapi zárva tartást. Addig azonban úgy érzem, erre nincsen lehetőségünk."
1,9 millió család vásárol vasárnap
A TNS Hoffmann kutatási eredményeiből kiderül: a magyarok 48 százaléka, 1,9 millió család vásárol vasárnap, és alkalmanként átlagosan 12.500-15.000 forintot költ ezen alkalmakkor.
Budapesten és a megyeszékhelyeken a megkérdezettek fele, míg a vidéki városokban és a falvakban élők negyven százaléka látogatja az üzleteket vasárnap.
A életkor szerinti megoszlást vizsgálva kiderül: a legnagyobb arányban – 65 százalékuk – a 18-35 év közötti korosztály jár vásárolni vasárnap is, de a 36-55 év közöttiek 54 százaléka szintén jár az üzletekbe a hét utolsó napján. A vásárlói szokásokra vonatkozóan az is elmondható, hogy általában a család több tagja együtt jár a boltokba, s a vasárnapi vásárlók 45 százaléka több mint egy órát tölt az üzletekben.
Kell a gazdaságnak
"Az eredményekből az látszik, hogy a vasárnapi vásárlás stabil és meghatározó eleme a magyar fogyasztói magatartásnak" - idézi a közlemény Jüttner Ádámot, a TNS Hoffmann stratégiai tervezési igazgatóját.
Az is kiderült a felmérésből, hogy a vásárlással töltött idő, valamint a vásárlásban részt vevő családtagok száma és az elköltött összeg között határozott korreláció mutatkozik: ha többen együtt mennek vásárolni, az elköltött összeg csaknem duplázódik. Ha az üzletek vasárnap zárva tartanának, a vasárnap is vásárlók zöme szombaton és hétköznap menne az üzletekbe. Ekkor azonban vélhetően mind a rendelkezésre álló idő, mind a vásárlásban résztvevő családtagok száma kevesebb lenne.
A kutatás eredményeiből az valószínűsíthető, hogy az említett hatások miatt a kiskereskedelmi láncok jelentős bevételtől esnének el – olvasható a közleményben. A vasárnap egyedül vásárlók 53 százaléka, a többedmagukkal vásárlóknak 61 százaléka, közülük pedig a gyermekeikkel együtt vásárlóknak pedig 67 százaléka nem ért egyet a boltok vasárnapi zárva tartásáról szóló törvényjavaslattal – derül ki a felmérésből.
A családjukkal vásárlók közül a boltok vasárnapi zárva tartását leginkább az 55 év felettiek ellenzik, míg a javaslattal kapcsolatban leginkább a középkorúak megértők (a 36-55 éves generáció körében 31 százalék a javaslattal egyetértők aránya).