Legális „dopping” – Sportolók, akik a hitüket is beleadják

— Felvéve: , , ,
Létrehozás: 2011. január 28., 09:32 Legutolsó módosítás: 2011. január 28., 09:33

A Hetek hetilapban három olyan sportolót mutatnak be, akik a maguk területén kiemelkedő teljesítményt nyújtanak – ám ebben nemcsak saját kitartó munkájuk, hanem a hit is szerepet játszik. A rapid sakkban tizenkét évesen Európa-bajnokká lett Gál Hanna úgy tartja, tehetségét Istentől kapta; a huszonhárom éves, Európa-kupa-győztes triatlonista, Kovács Dávid szíve természetes okokkal nem magyarázható módon gyógyult meg; Makovics Zsoltot pedig szintén a hite segítette abban, hogy tizenkét év kihagyás után másfél éves felkészüléssel Európa második legjobb erőemelője lett. Forrás: hetek.hu

Sohasem szabad feladni

Gal_HannaGál Hanna, a debreceni Huszár Gál Iskola tanulója mindössze tizenkét éves, de már Európa-bajnok rapid sakkban. Emellett többszörös országos bajnok egyéniben, valamint az iskola országos diákolimpián győztes csapatának is a tagja. „Úgy érzem, ezt a talentumot kaptam Istentől, ezért szeretném kamatoztatni" – mondja.

„Édesanyámék figyeltek fel arra, hogy nagyon jól kirakózom. Mivel a puzzle logikai játék, és a sakk is az, édesapám elkezdett tanítani a sakkjáték szabályaira. Az első játszmák során kikaptam, később döntetlent játszottam, végül győztem. Ekkor apukám barátja, Donka Péter FIDE-mester, a Huszár Gál Iskola igazgatója kezdett el tanítani" - meséli Hanna annak a történetét, hogyan jutott el sakkjátékával nemzetközi szintre. Voltak persze közbenső állomások: megyei versenyek, országos bajnokságok, kilencévesen például országos bajnok lett a saját korosztályában.

A sikerek láttán a kislány engedélyt kapott arra, hogy az iskolát magántanulóként végezze, így most már napi három-négy óra jut az edzésekre. „Komoly eredményeket ma már csak ilyen befektetések árán lehet elérni" – feleli kérdésünkre az iskola igazgatója, aki szerint a sakk rendkívül alkalmas egyes alapkészségek elsajátítására. Játékos módon fejleszti a logikát, a térlátást, a geometriai fogalmak és a számfogalom kialakulását. A sakkozó diák öntudatlanul is tervet készít, a tervet a gyakorlatban alkalmazza, és küzd annak a megvalósításáért. Ez alakítja a jellemét, és fejleszti a feladatmeg-oldó képességét. Az eddigi tapasztalatok szerint a sakkozó diákok az átlagnál jobb tanulmányi eredményt érnek el, ezért a Huszár Gál Iskolában az elkövetkező tanévtől a matek mellett a sakkot is bevezetik mint új tantárgyat. „Nem az a célunk, hogy mindenki élsportoló legyen, hanem az, hogy bizonyos alapképességek kialakuljanak a diákokban" – fogalmaz lapunknak az igazgató.

Hanna is kitűnő tanuló, a mozgásigényét pedig úszással, biciklizéssel és futással elégíti ki. Arra a felvetésre, hogy a sakkot egyesek nem tartják sportnak, így felel: „Szerintem a sakk növeli a küzdőképességet. A sakkban mindig a győzelemre kell törekedni, és sohasem szabad feladni. Az edzőm, Mester Gyula nemzetközi mester is azt mondja, hogy »mindig van esély, mindig ki lehet találni valamit«."

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható.

 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben