Édességböjt, széndioxidböjt és más alternatívák

— Felvéve: ,
Létrehozás: 2011. március 09., 15:45 Legutolsó módosítás: 2011. március 09., 15:48

Ma kezdődik a húsvétig tartó 40 napos böjti időszak. Ilyenkor a katolikus hívek közül sokan tartózkodnak a húsfogyasztástól, de vannak ettől eltérő értelmezései is az önmegtagadásnak. Forrás: mindennapi.hu / Sz. B.

Nemcsak hússal böjtölnek a keresztények, és nemcsak a katolikusok. Sok víz lefolyt már a katolikus-protestáns viták folyóin, és csak kevesen tudják, hogy annak idején a Kálvin és Luther melletti legbefolyásosabb reformátor, Zwingli úgy (is) szakított Róma tanításaival, hogy 1522 böjti időszakának kezdetén társaival együtt vidáman nekiállt füstölt kolbászt falatozni, és nyilvánosan invitált másokat is a böjttörésre.

Leszakadni a világhálóról

A protestánsok is felismerik a böjt erejét, azt, hogy hasznos dolog lemondani időnként valamiről. Vannak, akik például a csokoládét vonják meg maguktól egy időre. Ez nem jelenti azt, hogy rögtön csodálatos jelenéseket és természetfeletti élményeket szerez a hősies keresztény, de tapasztalt böjtölők szerint ilyenkor fogékonyabb lehet az emberi lélek olyan dolgokra, amelyek máskor fel sem tűnnének neki. Tompasághoz vezet, ha mindig minden kívánságunk szinte azonnal teljesül. A test efféle restsége nem ritkán a lélek restségét munkálja.

Nemcsak az édességböjt trendi. Van, aki azzal böjtöl, hogy nem néz tévét, esetleg lekapcsolja magát az internetről, a közösségi portálokról. Sokan annyira netfüggővé váltak, hogy elvonási tüneteket tapasztalnak magukon, ha csak néhány napra leszakadnak a világhálóról. Azzal, hogy beismerik függőségüket és tudatos erőfeszítést tesznek annak érdekében, hogy Istenre figyeljenek, tulajdonképpen saját  gyengeségüket helyezik Isten kezébe. Ez is böjtnek tekinthető.

Szent cselekedetek

Kevés lelkipásztor javasolná azt, hogy azoknak a középkori szenteknek a példáját kövessük,akik időnként a mosakodás hónapokig tartó megvonásával sanyargatták magukat. Jóllehet bizonyosan lehet ennek is lelki haszna, de nem biztos, hogy a felebarátaink iránti kötelező szeretet parancsának ezzel párhuzamosan maradéktalanul eleget lehet tenni.

Mások ezért inkább a Biblia azon passzusaira emlékeztetnek, amelyekben igazi istentiszteletként és böjtként az árvák és betegek meglátogatása neveztetik meg. Az ő értelmezésük szerint az is böjt, ha az ember kiszakad a saját dolgai körüli forgolódásból, és elkezd mások szükségeire figyelni. E tekintetben a szomszéd néni felkeresése és
meghallgatása, az éppen beteg rokon vagy barát, ad absurdum haragos számára elvégzett bevásárlás nagyobb áldozat lehet néhány munkafüggő vagy kórosan saját magába, netán saját szolgálatába fordult keresztény számára, mint az ételmegvonás.

Széndioxidböjt

A környezettudatos keresztények 2011-ben speciális böjtöt hirdettek. Sok ezer nyugati hívő megfogadta, hogy 40 napon át leteszi az autóját, és inkább gyalogol, esetleg tömegközlekedik. Mások úgy tartanak széndioxidböjtöt, hogy letekerik a termosztátot, esetleg forró fürdő helyett csak egy gyors zuhannyal kényeztetik a testüket. Néhány lelkes amerikai protestáns azzal indokolta a programhoz való csatlakozását, hogy így értelmet nyer a böjti szezon, és nemcsak „l’art pour l’art szenved”, hanem legalább valami jó ügy érdekében cselekszik.

Különösen súlyosan érintheti a szalon-szenvedélybetegeket a böjt. Azok számára, akik nikotin- vagy koffeinfüggőségbe kerültek, kézenfekvő lehet a dohányzás- vagy a kávézásböjt.
Egy napi 3-4 csésze kávét fogyasztó ismerősöm például nemrégiben három hónapon át egy csepp feketét sem ivott. Elmondása szerint e negyedév alatt érzékei élesebbé váltak, néhány nap után megszűntek az alvászavarai, de nemcsak éjjeli álma, hanem az Istennel való
kapcsolata is mélyebbé vált.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a kávét fogyasztók mind lusta és szellemileg rest emberek volnának, pusztán arra lehet bizonyíték, hogy tényleg számos előnnyel járhat egy-egy kisebb-nagyobb függőség ideiglenes vagy akár tartós felszámolása. Nem kevés hívő számára egyébként már az is nagy próbatétel lehet, ha 40 napig egy csepp alkoholt sem fogyaszt.

Annak is megvan a maga kísértése, ha valaki böjtöl. Jézustól tudjuk, hogy kétezer évvel ezelőtt sokan dicsekvésből böjtöltek. A legjobb tehát, ha senki más nem tud arról, hogy éppen sanyargatjuk magunkat. Ha kimentjük magunkat egy lakomából, ha lehet, ne hivatkozzunk mártírkodva a böjtünkre, mert ez bizonyosan nem segíti a keresztény jellem fejlődését – akármennyit is koplaljunk. 

Miért böjtölünk – mondják –, ha te nem látod meg, miért gyötörjük magunkat, ha nem akarsz tudni róla? De hiszen ti a böjti napokon is megtaláljátok kedvteléseteket, mert robotosaitokat hajszoljátok.
Hiszen pörölve és veszekedve böjtöltök, sőt bűnösen, ököllel verekedve. Nem úgy böjtöltök, ahogyan ma illenék, nem úgy, hogy meghalljam hangotokat a magasságban.
Ilyen az a böjt, amely nekem tetszik? Ilyen az a nap, melyen az ember a lelkét gyötri? Ha lehajtja fejét, mint a káka, zsákba öltözik, és hamut szór maga alá, azt nevezed böjtnek, és az Úr kedves napjának?
Nekem az olyan böjt tetszik, amikor leoldod a bűnösen fölrakott bilincseket, kibontod a járom köteleit, szabadon bocsátod az elnyomottakat, és összetörsz minden jármot!
Oszd meg kenyeredet az éhezővel, vidd be házadba a szegény bujdosókat, ha mezítelent látsz, ruházd fel, és ne zárkózz el testvéred elől!
Akkor eljön világosságod, mint a hajnalhasadás, és hamar beheged a sebed. Igazságod jár előtted, és az Úr dicsősége lesz mögötted.
Ha segítségül hívod az Urat, ő válaszol, ha kiáltasz, ezt mondja: Itt vagyok! Ha majd senkire sem raksz jármot, nem mutogatsz ujjal, és nem beszélsz álnokul, ha kenyeret adsz az éhezőnek, és jól tartod a nyomorultat, akkor fölragyog a sötétben világosságod, és homályod olyan lesz, mint a déli napfény.
Az Úr vezet majd szüntelen, kopár földön is jól tart téged. Csontjaidat megerősíti, olyan leszel, mint a jól öntözött kert, mint a forrás, amelyből nem fogy ki a víz.
Fölépítik fiaid az ősi romokat, falat emelsz a régiek által lerakott alapokra; a rések befalazójának neveznek, aki romokat tesz újra lakhatóvá. A "romok" szó helyén a héber szövegben az "ösvények" szó áll.
Ha nem jársz kedvteléseid után a nyugalom napján, az én szent napomon, ha a nyugalom napját gyönyörűségesnek hívod, az Úr szent napját dicsőségesnek, és azzal dicsőíted, hogy abbahagyod munkáidat, nem keresed kedvteléseidet, és nem tárgyalsz ügyeidről, akkor gyönyörködni fogsz az Úrban, én pedig a föld magaslatain foglak hordozni, és táplállak ősödnek, Jákóbnak örökségében. Az Úr maga mondja ezt. Ézsaiás könyve 58,3-14

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben