Dolgozz ott, ahol eddig laktál

Létrehozás: 2009. június 19., 16:49 Legutolsó módosítás: 2009. június 19., 16:51

Budapest – A Máltai Szeretetszolgálat és a Hajléktalanokért Közalapítvány által kezdeményezett programban hajléktalanok tennék rendbe a mocskos és bűzlő Nyugati pályaudvari aluljárót. Az ötletet minden tulajdonos örömmel vette, az előkészületek megkezdődtek. A „Málta” mégis attól tart, a Fővárosi Önkormányzat nyári szünet előtti utolsó közgyűlésén nem kerül napirendre az ügy. Forrás: 168 óra

- Mindig azt szajkózzák, az aluljáró a hajléktalanok miatt olyan, amilyen. Pedig tudjuk, hogy nem így van. És szeretnénk megmutatni, igenis lehet rajta változtatni. Úgy, hogy takarítunk, és egy halom dolgot kijavítunk, amelyek elcsúfítják azt – mondja Vecsei Miklós, a Máltai Szeretetszolgálat alelnöke.
Ennek apropóján a szervezet és a Hajléktalanokért Közalapítvány vállalták, hogy munkaprogram keretében hajléktalanokat foglalkoztatnának, akik rendbe teszik az aluljárót.
- Abban reménykedünk, hogy a hajléktalanok jelentős részét ki tudjuk vinni onnan, és beédesgetjük a Szobi utcában megnyitott 400 négyzetméteres, többféle szolgáltatással működő nappali centrumba. Mert akkor van bárkinek joga egy hajléktalant felszólítani arra, hogy vegyen igénybe egy szolgáltatást, ha az létezik. Most meglesz.
Már „lent” így is sok minden marad: prostitúció, engedély nélküli árusok tömege, egyéb alvilági történések.
A nyugati aluljáró tulajdonosai – a MÁV, a VI. Kerületi Önkormányzat és a Fővárosi Önkormányzat – pozitívan fogadták és támogatták a „Málta” kezdeményezését. Mindenki egyetértett, valaminek végre történnie kell.
Történt is. Megindultak az egyeztetések, valamennyi résztvevő támogatásával.
- A két civil szervezet pedig katalizátorként próbál részt venni a munkában. Első körben területfoglalási engedélyt kértünk, ami arra jogosítana minket, hogy elkezdjük a takarítást, javítást, karbantartást, sepregetést – teszi hozzá Vecsei.
Úgy tűnik, a MÁV-tól és a VI. kerülettől meg is kapják.
- De attól félünk, ha a Fővárosi Önkormányzat június 25-i, nyári szünet előtti utolsó közgyűlésén nem kerül napirendre az ügy, ősz előtt nem tudunk elkezdeni dolgozni.
A közlekedési célú műtárgy
- Az aluljáró ügyet már nem kell közgyűlésre vinni, a programról a legutóbbi ülésen döntöttünk. Ha Ön, mint civil szervezet kitalálná, hogy dalokat énekel a Nyugati téren, szimpla közterület-foglalási engedélyt kellene kérnie – nyugtat meg Ikvai-Szabó Imre, főpolgámester-helyettes. – A Máltának is azt tanácsoltuk, tegyék ezt, és mi támogatjuk, hisz az ügy így már bizottsági hatáskörbe tartozik. Ha a Málta akarja, akár júliustól elkezdheti a munkát.
Ikvai-Szabó hozzáteszi: a Fővárosi Önkormányzat bürokráciája sajnos valóban nem tud mit kezdeni a legtöbb, nyugati aluljáróhoz hasonló komplex problémával.
- Azon kívül, hogy kitakarítjuk, meg visszacsavarjuk a kirúgott izzókat, nem sok mindent tehetünk. Ezért is indítottuk a kiemelt aluljáró programot, amiben a legnagyobb forgalmú gyalogos és közösségi közlekedési aluljárók szerepelnek, így a Nyugati is. Ez intenzív takarítást, jelenlétet, közbiztonsági programot, bekamerázást jelent. Többek között a BRFK, a VI. kerületi kapitányság, Közterület Felügyelet, Fővárosi Közterület Fenntartó, BKV, és az önkormányzat legalább öt-hat ügyosztálya részvételével – magyarázza Ikvai-Szabó.
Ehhez csatlakozott a Málta civil kezdeményezése, amit ők örökbefogadásnak hívnak. Ahogy mondják: Dolgozz ott, ahol eddig laktál.
- Praktikusan a köztereken élő és az aluljáróban életvitel-szerűen tartózkodó hajléktalanok mozgósítását jelenti. A civil szervezet javaslata ennek a fővárosi programnak nagyon jó kiegészítője. Hisz a hosszú távú célunk az, hogy a kiemelt aluljárókat arra használják az emberek, amire valók: legyen tiszta, átlátható, működjenek egységes arculatú üzletek, és szoruljon vissza az ottani kriminalizált állapot. Ehhez pénzt, paripát, energiát teszünk be, a Málta pedig az Nyugati esetében az emberi, szociális munkát.
Ikvai megjegyzi: a főváros több százmilliót költ tizenhárom kiemelt aluljáró rendbetételére, ez egyenként több millió forintot jelent.
- Az aluljáró nem átlagos közterület, hanem közlekedési célú műtárgy, ahová a klasszikus közterület használatra a jog nem is ad módot.
A főpolgámester-helyettes szerint – bár eddig is sok energiát fektetett bele – a Főváros eddig nem igazán tudta hatékonyan fenntartani és megoldani azt az aluljárói rendet.
- Talán most egy civil összefogás segít, a Málta működése pedig katalizátor lehet benne. Pár hónap után pedig meglátjuk, mit kell változtatni vagy módosítani.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben