Trendi szószékek
Ma este a budapesti Knoll Galériában a Magaslesek című kortárs képzőművészeti kiállításhoz szimpózium csatlakozik, melynek középpontjában a szószék áll. Forrás: mindennapi.hu
A budapesti Knoll Galériához a Magaslesek című kortárs képzőművészeti kiállításhoz ma szimpózium csatlakozik, mely többek között a szószékkel, az emelvénnyel foglalkozik. A szimpózium a The Corporation csoport Úrhajó projektjéhez kapcsolódó prezentációval zárul, amely az emelvény (szószék) vallási-spirituális funkcióját emeli ki.
A The Corporation csoport (Borsos János, Mátrai Erik, .page., Szenteleki Gábor) Úrhajó projektje – melyet az Egyszerű Többség című kiállításon nemrégiben a Műcsarnokban mutattak be – azon alapult, hogy az épületet templommá alakították. Az Úrhajó projektjének alapkoncepciója az volt, hogy modern templomként tekintettek a Műcsarnokra, majd azt tipikus templomi tartozékokkal installálták. Céljuk, hogy a látogatókat egy isteni párbeszédbe vezessék, munkáikkal a szakrális gondolkodást inspirálják. Az alkotások szakítanak a régi formákkal, újraértelmezik a sokak számára megkövesedett vallásos dogmákat képviselő „templomi díszleteket”.
Mint a Mindennapi korábban megírta, a nem titkolt kritikai éllel munkálkodó formáció mind a kereszténység, mind pedig a profán világ felé szól. Véleményük szerint a művészetet nem kell deszakralizálni, éppen ellenkezőleg: a művészet széles körben képes lehet bemutatni Istent. A művészet képes feltenni olyan kínos kérdéseket, melyeket sokan elhallgatnak, vagy pusztán a megszokott állandóságba taszítanak.
„Abból az egyszerű elképzelésből indulunk ki, hogy a képzőművészet alapvetően talán mégsem deszakralizálódott, illetve nem kell feltétlenül kivonni belőle a szakralitást, hiszen a művészet képes feltenni sokak számára olyan kérdéseket, amik a közösséget és vele együtt a kultúrát valamiféle helyes irányba fejleszthetik. A templomon kívül a gyülekezet bárhol lehet, ahol kialakul az a szellemi közeg, amiben feltevődnek olyan kérdések, amik mentén az ember jó irányba sodródik, magának identitást, célokat és legfontosabbként: barátokat talál. (...) A „templomosítás" során – amellett, hogy az apszist, azaz a „szentélyt" keletre tájolnánk – a Műcsarnok tereinek megfelelő pontjain a templomok fontos és tipikus tárgyi tartozékainak átiratát installálnánk, mint szenteltvíztartó, gyóntatószék, szószék, orgona, oltár, persely" – így a csapat a projektről.