Szakrális koncertek Bognár Szilviával és Lovasi Andrással – Középkori latin himnuszok a Sator Quartet előadásában
Budapest – CREATIO - Koraközépkori latin himnuszok címmel Heidl György zenéjét hallhatja a közönség a népszerű népdalénekes Bognár Szilvia, a kispálos Lovasi András és a Sator Quartet előadásában 2010. szeptember 30-án 20.00 órakor Budapesten, a Puskin moziban. Forrás: budapestfilm.hu
„Heidl György ihletett muzsikája, az archaikus latin himnusz-szövegek, klasszikus, kortárs- és jazz-zenészek együttes játéka, Bognár Szilvia sallangmentes, szép terű éneke: a Sator egy eddig nagyon hiányzó színfolt a magyar palettán, mai szakrális zene” – fogalmazott az egyedi produkció kapcsán Lovasi András, Kossuth-díjas zenész, a Kispál és a Borz énekese basszusgitárosa és dalszövegírója. Talán meglepő lehet, hogy a Kiscsillag frontemberét középkori gregorián dallamvilág ihlette zenemű előadójaként láthatja a közönség, Lovasi úgy véli, a műfaj nagy űrt tölt be a piacon, mert nagy szükség van modern felfogású szakrális zenére. „Nem az anyatejjel szívtam magamba a középkori himnuszokat – legfeljebb a vakbélgyulladás nevét tudom latinul. A kiejtéssel vannak is gondjaim. Mégis úgy érzem, Heidl Gyuri barátom, aki a himnuszok zenéjét szerezte, megtalált egy „piaci rést”.
Bognár Szilvia énekművésztől sem áll távol a hagyományőrző muzsika, hiszen több mint egy évtizede összes zenekarával bizonyítja: a népdalnak ma is éppúgy lehet létjogosultsága, mint hajdanán. Álljon színpadra akár a híres Makám zenekarral, akár a Szájról szájra produkcióval, vagy háromlemezes (Ének őrzi az időt (2006); Semmicske énekek (2008); Harang csendül (2009)) saját világzenei formációjával.
A CREATIO – Koraközépkori latin himnuszok című sorozat első darabját (Deus Creator omnium) Milánó egykori tekintélyes püspöke, Szent Ambrus írta a IV. század végén. Az egyház liturgikus, imádságos életének a VIII. századra vált szerves részévé vált az a himnusz-ciklus, amelynek darabjai formailag és szellemiségükben is az ambrusi mintát követik, és a Teremtés könyvének első fejezetét, a hatnapos teremtéstörténetet az egyes ember életére vonatkoztatva dolgozzák fel. A teremtés napjainak keresztény értelmezéséhez szorosan kapcsolódik az újjáteremtés első napja (Primo dierum omnium), amely mint „nyolcadik nap” sokrétű jelentéssel és gazdag szimbolikával rendelkezik. A himnuszok idővel a zsolozsma vesperás imádságának részeivé lettek, és számos dallamváltozatuk ismert. Heidl György zenéje nem követi a himnuszok középkori gregorián dallamait, a szerző – aki egyben a korai kereszténység történetének és irodalmának nemzetközileg elismert kutatója –, saját zenei elgondolása mentén komponálta meg a művet. A muzsikus-társak színes és változatos zenei világot képviselnek. Lovasi András méltán népszerű rock-zenész, énekes, Bognár Szilvia jól ismert népdalénekes, Gyermán Júlia hegedűművész (Danubia Zenekar, Kairosz Kvartett), Szakács Viktória a Pannon Filharmonikusok szólamvezetője és a Salzburger Festival Kammerorchester csellistája, Kovács Zoltán pedig a a kortárs zene és a jazz területén egyaránt otthonosan mozgó, sokoldalúan képzett muzsikus és zeneszerző. Közös játékuk, ahogy Lovasi fogalmaz „vegytiszta, szakrális zene”.
Heidl György: CREATIO – TEREMTÉS
Koraközépkori latin himnuszok
Sator Quartet – Bognár Szilvia – Lovasi András
1. Deus Creator omnium
2. Lucis Creator optime
3. Immense caeli Conditor
4. Telluris ingens Conditor
5. Caeli Deus sanctissime
6. Magnae Deus potentiae
7. Plasmator hominis Deus
8. Primo dierum omnium
Közreműködik:
Bognár Szilvia – ének
Lovasi András – ének
Gyermán Júlia – hegedű
Heidl György – gitár
Kovács Zoltán – nagybőgő
Szakács Viktória – cselló
Nézzen bele a korábbi koncertekbe:
http://www.youtube.com/watch?v=egzjy7WgCyY