Féner Tamás „vallomása” fehéren-feketén – A fotóművész képeiből nyílt kiállítás a békásmegyeri evangélikus templomban
Kép és szöveg egymást illusztrálva, egyszerre hoz létre befogadói élményt Féner Tamás Kossuth-díjas fotóművész „Confessio fehéren-feketén” című kiállításán, amely a békásmegyeri evangélikus templomban nyílt meg február 20-án. A templomtárlatot rendező Jerger Krisztina művészettörténész tizenhat alkotást választott ki fele-fele arányban a fotóművész tavalyi és korábbi években készült felvételei közül. A fotókat bibliai textusok és a világi irodalom klasszikusaitól idézett vers- és prózarészletek teszik teljessé. Szöveg: Csillaghegyi Evangélikus Egyházközség sajtóközleménye
Növények, fák, befagyott tó, őszi táj részlete, egy kopott házikó fala az, amit ez a kiállítás bemutat. A képek – amelyeken ember meg sem jelenik – nem történetet beszélnek el, hanem egymástól független önálló egységként értelmezendők: a jeges ágak csipkeszerű rajzolata, a valahonnan talán valahová vezető utak képe egyszerre személytelen, ugyanakkor szemérmesen személyes. A kiállítás valamennyi eleme utal a romlás, a pusztulás, az elmúlás képzetére, hol melankolikus, hol kicsit ironikus, máskor majdnem abszurd hangvételben. Talán nem túlzás, ha azt mondjuk, hogy a szenvtelennek látszó képfelületek mögött az emberi lét végességének tudomásul vétele érhető tetten. A fényképek egy gondolkodó ember önreflexióit, szavakkal alig kifejezhető érzéseit ábrázolják – mondta a tárlatot megnyitó Verebély Kincső néprajzkutató.
Donáth László a csillaghegyi evangélikus gyülekezet lelkésze úgy fogalmazott: A hó, a faág, a természet valami különös összezárása, tobzódása, vagy éppen ennek a hiánya mutatja, hogy az emberi teremtettség mélyén létezik egy nagy-nagy struktúra. Az ember nem egyszerűen a világba vetett önálló lény, hanem része a természetnek és a társadalomnak is. Féner a teljességet mint az embernek a természettel való egységét láttatja, akkor is, ha az ember hiánya e képeken sok esetben ugyanazt a fojtogató és éppen ezért elviselhetetlen élményt jelenti, mint Bergman hatvanas évekbeli, szintén fekete-fehér filmjeiben. A képekből kiderül, hogy nemcsak az van a világon, amit Bergman vagy Féner lát és láttat, azt is elmondják, hogy a világban jelen van az Isten fojtogató hiánya, a szenvedő és szeretetre váró-vágyó ember belső, nagy késztetése, hogy ebből kiszabaduljon.
A tárlat 2011. április 20-ig hétköznapokon délelőtt 9 és délután 4 óra között, valamint vasárnapokon délelőtt látogatható. A belépés ingyenes.
További információ Féner Tamásról
Féner Tamás fotóművész, a valóságelvű fotográfia és a fotózsurnalisztika egyik élő hazai klasszikusa, Budapesten született 1938-ban. Több mint három évtizedet töltött a Lapkiadó Vállalatnál. Fotóriporterként, képszerkesztőként dolgozott többek között a Film, Színház, Muzsika, a Képes 7, a Népszava, a Griff, a Vasárnap, a Népszabadság, valamint az MTI szerkesztőségében. 25 éven át ő volt a Fotóművészet című elméleti-kritikai folyóirat szerkesztője. 1978 és 1986 között a Magyar Fotóművészek Szövetségének főtitkáraként tevékenykedett. 2010-ben munkásságáért Kossuth-díjat kapott.
További információ a békásmegyeri evangélikus templomról
A 2000 szeptemberében felszentelt templom és evangélikus gyülekezeti központ Békásmegyer hegy felőli részén, az Ófalu és a lakótelep határán található. A vörös téglából épült, letisztult formavilágú templom olyan kultikus-közösségi hely, amely bárki számára nyitott, és ahol bárki részt vehet a gyülekezet hitéleti alkalmain és a kulturális rendezvényeken is. A gyülekezet fontos missziójának tekinti, hogy a zene, az irodalom, a képzőművészet minden érdeklődőhöz eljusson, függetlenül annak társadalmi helyzetétől és anyagi lehetőségeitől. A rendezvényeket a legkülönfélébb felekezetű, korú és foglalkozású emberek látogatják, többségük számára ez az egyetlen elérhető kulturális lehetőség.