Bach közelében – Hangversenysorozat indul a Deák téren
Budapest – 2009. november 14-én 17 órakor a a Deák téri Evangélikus Gimnázium dísztermében lesz a Bach közelében című hangversenysorozat első része, amelyen a Lutheránia kórus és a Budapesti Vonósok kamarazenekar közösen adják elő dr. Kamp Salamon vezényletével J. S. Bach motettáit. Szöveg: Ludmány Emil
„A zene a teljes emberségre nevelés egyik tartó pillére. Az ember zene nélkül nem teljes egész, csupán töredék.” – fogalmazta meg Kodály Zoltán egy interjúban a zene és a zenei nevelés célját.
Virágzó kultúrákban a zenemindig központi szerepet kapott és nem csak azért, mert oktatásának az ifjúság nevelésében játszott példátlanul pozitív jellemformáló erejét fölismerték. A zenetörténet folyamán időről-időre, de különösen a barokk korban (körülbelül 1600-tól a 18. század utolsó évtizedeiig) a zenét hangokkal elmondott beszédnek tartották, és természetesnek vették, hogy a zene: nyelv, a (nyilvánvaló és a szimbolikus) kifejezés számtalan lehetőségével. Egy átlag zenehallgató számára sajnos ma már keveset mondanak ezek a dolgok, mert a szimbolikus nyelvek valamennyi fajtája (amelyet akkoriban minden képzett zeneszerző ismert és használt) idegenné vált számunkra, de a barokk korban magától értetődően hozzátartoztak a kor kultúrkincséhez.
250 év távlatából immár vitathatatlan tény, hogy a barokk kor legnagyobb jelentőségű zeneszerzője Johann Sebastian Bach volt. Példátlan zene- és egyetemes kultúrtörténeti jelentőségét tudós volta biztosította számára: amellett, hogy már életében a zeneszerzés egyik legnagyobb mesterének tartották, más tudományokban (retorika, matematika, teológia,) is a legmagasabb szinten jártas volt. Ezek a tudományok a legtermészetesebb módon épültek be zenéjébe, hiszen nem tudta, de nem is akarta őket szétválasztani.
Hogyan lehetséges bonyolult matematikai összefüggéseket, alapvető teológiai igazságokat és tanításokat, kifinomult retorikai fordulatokat zenei eszközökkel kifejezni? Milyen és mekkora szerepet kap ebben a számmisztika tudománya? Miképpen lehetséges az adott vasárnapi evangéliumi részletet a zenében nem csak megjeleníteni, de alkalmasint értelmezni és magyarázni is? Ilyen és ezekhez hasonló hallatlanul izgalmas kérdéseket vet fel a Budapesti Vonósok kamarazenekar új, elsősorban családoknak és fiataloknak szóló hangversenysorozata, mely Johann Sebastian Bach egyházi motettáin keresztül világítja meg a zeneszerző géniusz gazdag eszköztárát. A téma nemzetközi hírű kutatója és tudósa, dr. Kamp Salamon karnagy lebilincselő stílusban mesél a művekről, mondandóját a darabból kiválasztott zenei részletekkel illusztrálja, utána egyben, koncertszerűen felhangzik a teljes mű. Az előadásokon a műveket a Lutheránia kórus és a Budapesti Vonósok kamarazenekar adják elő.
E két nagy múltú együttes két évvel ezelőtt már rendezett egy hasonló sorozatot, melyen Bach kantátái közül csendült föl néhány, s mely osztatlan sikert aratott. Hallgatókban és előadókban egyaránt megerősödött a már idézett kodályi gondolat: az ember zene nélkül nem teljes egész, csupán töredék. De mint ahogy nem mindegy, hogy a fejlődésben lévő szervezetnek mit adunk enni-inni, ugyanúgy a bontakozó szellemnek és szépségre áhító léleknek sem mindegy, mivel tápláljuk.
Ezért várnak a szervezők és a közreműködők minél több érdeklődő, szépségre áhítozó és különlegességre kíváncsi gyermeket, fiatalt szüleikkel, nagyszüleikkel együtt a most induló sorozatra, melynek helyszíne a Deák téri Evangélikus Gimnázium díszterme (V. ker., Sütő u. 1.). Az első előadás időpontja 2009. november 14. 17 óra, műsoron Bach: Jesu meine Freude című motettája.
INFORMÁCIÓK:
A részletes program (szórólap, plakát is) megtalálható a Lutheránia Énekkar honlapján:
http://lutherania.lutheran.hu/program.html
Érdeklődni lehet Herényi Istvánnál a 06-20-8244548-as telefonszámon.
A http://lutherania.lutheran.hu/music.html oldalon belehallgathatnak a 2007-es koncert felvételeibe.
Jegyek kaphatók a Rózsavölgyi Jegyirodában, a Zeneakadémia Jegypénztárában és a helyszínen is. A jegy ára egy koncertre 1000 forint, diákoknak 500 forint.