Akik már elvégezték az Evangélikus Hittudományi Egyetem pedagógus továbbképzését – Párhuzamos interjúk Bognár Viktóriával, Gottschling Gáborral és Tremmer Bernadettel

Létrehozás: 2011. július 17., 14:35 Legutolsó módosítás: 2011. július 17., 14:51

Budapest – Az Evangélikus Hittudományi Egyetem a 2010/2011. tanév őszi szemeszterében újra meghirdette pedagógus továbbképzési programját. A Teológiai továbbképzés egyházi iskolákban és óvodákban dolgozó pedagógusok részére című képzés keretében korábbi években számos pedagógus végzett már. Három egykori hallgatóval készítettünk párhuzamos interjút tapasztalataikról. Szöveg: Horváth-Bolla Zsuzsanna

Bognár Viktória válaszai:

– Mikor végezte el a továbbképzést és hol?

– 2009 februárjában indult először a továbbképzés Sopronban, itt végeztem el mind a négy félévet.

–  Miért jelentkezett az Evangélikus Hittudományi Egyetem által szervezett pedagógus-továbbképzésre?

– Evangélikusként és evangélikus iskolában tanító pedagógusként fontosnak éreztem, hogy részt vegyek ebben a képzésben.

– Mit várt a továbbképzéstől?

– Az „iskolás” hittantanulás után szerettem volna egy kicsit mélyebben is megismerkedni egyházunk tanításával. Reméltem, hogy bizonyos ismereteket más megvilágításban fogok látni és hasznos ismeretekhez jutok, amit nem csak az iskolában, hanem a mindennapokban is fel tudok használni.

–  Teljesültek-e az előzetes elvárásai? Mivel gazdagodott a 120 órás továbbképzés végére?

– Az elvárásaim teljesültek, sőt a továbbképzés tartalmának átfogó jellege miatt sok tudományterületből kaptunk ízelítőt. Sajnos sokszor ez tényleg csak rövid betekintés volt az adott témába, de természetesen nem lehet ilyen rövid idő alatt egy diszciplínának minden részletébe belemerülni. Mindennek megvolt az az előnye, hogy akinek felkeltette valamelyik terület az érdeklődését, alaposabban beleáshatja magát abba a területbe.
Nagyon érdekesek voltak az egyháztörténeti előadások. Ezek számomra olyan hiánypótló ismereteket nyújtottak, amivel tudtam rendszerezni és kiegészíteni eddigi történelmi ismereteimet.

– Hogyan tudja hasznosítani a megszerzett ismereteket, és szemléletmódot mindennapi munkájában?

– Az iskolai hittantáborok, csendesnapok és csendeshétvégék szervezéséhez és kivitelezéséhez kaptam nagyon sok jó ötletet a gyakorlati teológiai foglalkozásokon. Hasznos ismeretekhez jutottam, így már sokkal könnyebben tudok felkészülni egy-egy hétkezdő áhítat megtartására is.

– Ajánlaná-e kollégáinak is, hogy válasszák az EHE pedagógus-továbbképzését? Miért?

– Több okból is ajánlanám. Először is mindenképpen hasznos ez a továbbképzés, hiszen magasabb szinten foglalkozhattunk laikusként egyházunkkal és annak tanításával. De nem csak az evangélikus pedagógusoknak lehet hasznára, hanem azoknak a kollégáknak is, akik más felekezetűek, de evangélikus intézményben tanítanak. Ajánlanám továbbá azért is, mert ez alatt az idő alatt nem csak lexikális ismeretekkel gazdagodhattunk, hanem a szünetekben zajlott beszélgetések során megismerkedhettünk egymással és beleláthattunk egymás iskoláinak, óvodáinak munkájába, életébe.

Milyen módosításokat javasolna a képzéssel kapcsolatban?

– A továbbképzést pedagógusoknak hirdették meg, ezért örültem volna, ha a gyakorlati teológiai foglalkozások nagyobb arányban szerepeltek volna az órarendünkben, ugyanis ez az a terület, aminek az ismereteit a hétköznapokban leginkább hasznosítani tudjuk.

Gottschling Gábor válaszai:

– Mikor végezte el a továbbképzést és hol?

– A továbbképzés 2009. március 14-én kezdődött és 2010. december 4-én fejeződött be. Az előadásokra a soproni Eötvös József Evangélikus Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskolában került sor. Az utolsó képzés a hittudományi egyetemen volt, ahol Szabóné Mátrai Marianna és dr. Szabó Lajos előadását és vendégszeretetét élveztük.

– Miért jelentkezett az Evangélikus Hittudományi Egyetem által szervezett pedagógus-továbbképzésre?

– A 7 évenkénti pedagógusképzés keretében 120 pontra volt szükségem és a képzés helyben volt. Iskolavezetőként úgy ítéltem meg, hogy szükségem lehet ilyenfajta ismeretekre, valamint Wagner Szilárd tanfolyamért felelős lelkész úr személye garancia volt arra, hogy jó képzésen veszek részt.

– Mit várt a továbbképzéstől?

– Ezt a kérdést lelkész úr is feltette. Akkor azt válaszoltam: „szeretnék olyan sokat és szépen beszélni, mint a lelkészek”. Igazából nem voltak elvárásaim, kíváncsian vártam, hogy mit kapok a képzéstől.

– Teljesültek-e az előzetes elvárásai? Mivel gazdagodott a 120 órás továbbképzés végére?

– Igen, főleg a gyakorlati teológia és a rendszeres teológia volt az a terület, amely nagyon tetszet és érdekelt.

– Milyen módosításokat javasolna a képzéssel kapcsolatban?

– Javasolnám, hogy az elméleti előadások mellett gyakorlati jellegű órák is legyenek.

Tremmer Bernadett válaszai:

– Mikor végezte el a továbbképzést és hol?

– 2010. decemberében, az első kihelyezett soproni tagozaton végeztem el a képzést.

– Miért jelentkezett az Evangélikus Hittudományi Egyetem által szervezett 
 pedagógus-továbbképzésre?

– Már évekkel ezelőtt szerettem volna jelentkezni és elvégezni, csak a más területen végzett felsőfokú tanulmányaim miatt sem időben, sem energiában nem fért bele korábban a képzés. Jelentkezésem oka: intenzíven érdeklődtem a témák iránt.

– Mit várt a továbbképzéstől?

– Elmélyültebb és alaposabb bibliaismeretet, kortörténeti áttekintéseket, az egyházak, (elsősorban az evangélikus egyház) felépítését, működését szerettem volna jobban megismerni. Érdeklődő „kívülállóknak”, szimpatizánsoknak betekintést adjon, keresztyén életszemléletre biztasson.

– Teljesültek-e az előzetes elvárásai? Mivel gazdagodott a 120 órás 
 továbbképzés végére?

– Igen, teljesültek az elvárásaim, megkaptam azokat az információkat, ismereteket, amelyekre számítottam. Szuggesztív személyiségű, nagy tudású embereket ismerhettem meg a képzés során. Olyan tanáraink voltak, akikre feltétel nélkül fel tudok nézni, tisztelni tudom emberi  nagyságukat és tudásukat. Példaként állnak előttem és állhatnak a teológushallgatók előtt is.

– Hogyan tudja hasznosítani a megszerzett ismereteket, és szemléletmódot 
 mindennapi munkájában?

– Jobban meglátom az összefüggéseket ott, ahol eddig nem is kerestem. További ismeretbővítésre ösztönöz a már meglevő tudásom, egyre többet és többet szeretnék tudni mind az ószövetségi, mind az újszövetségi történésekről. A tanfolyam hatására egy másik, szintén négy féléves „Bevezetés a Bibliába” című képzésre is jártam párhuzamosan. A tanult ismereteket felhasználtam a „Zsidó étkezési szokások”-ról írt és megtartott előadásomban.

– Ajánlaná-e kollégáinak is, hogy válasszák az EHE 
 pedagógus-továbbképzését? Miért?

– Igen, ajánlottam. 11 kollega jelentkezett iskolánkból a jelenleg is folyó, szintén soproni kihelyezett tagozatra. Tudom, hogy elmondott pozitív tapasztalataim és élményeim befolyásolták őket a jelentkezésükben.

– Milyen módosításokat javasolna a képzéssel kapcsolatban?

– Alapjaiban mindennel elégedett vagyok. Amin mégis változtatnék: a Bibliát a képzésen részt vevők kezébe adnám, hogy szükség / lehetőség szerint minél többen, többet forgassák a jelenlevők. Akár az óra anyagához kapcsolódóan, akár azon felül is.

Linkek
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben