Tanulás, de hogyan?

— Felvéve: ,
Létrehozás: 2008. november 12., 11:14 Legutolsó módosítás: 2008. november 12., 11:21

Sokan nem tudják, mit és hogyan tanuljanak. Csak görnyednek a könyvek felett és látszólag nem sok értelme van az egésznek, a végén közepes eredménnyel írják meg a dolgozatot, és a szóbeli feleletre sem kapnak soha ötöst. A nyelvvizsga meg fényévekkel előttük van. Barátaim segítségével összegyűjtöttük jól bevált tanulási módszereinket, ezeket adjuk közre. Bolla Zsuzsanna összeállítása

Anna: Biztos vannak előre kidolgozott tételek évfolyamtársaidnál jó, ha érdeklődsz. Rossz tapasztalat azonban, ha egy tételre számítasz, és az meg rosszul van kidolgozva. Dupla annyi munkába kerül, mire jól összeszeded. Ha viszont az ember magától áll neki kidolgozni, azzal rengeteg időt veszít, és a végén megtanulni nem lesz idő! 

Judit: Igyekeztem én magam kidolgozni a tételeket, úgy tanulni - már csak azért is, mert így vizuálisan is kevesebbnek tűnt, amit meg kell tanulni. És ez segített abban, hogy egyáltalán kedvem legyen tanulni!

Vizuális típus vagyok, úgy tanulok és vizsgázok is, hogy látom magam előtt a lapot és a leírt sorokat is. Nekem sajna sosem volt időm ismételni, örültem, ha végzek az anyaggal a vizsgára.

Én inkább rövidebben, de nagyon koncentráltan tanultam, közben sok kisebb pihenőt beiktatva. Soha nem "erőszakoskodtam" magammal, amikor lanyhult a figyelmem, pihentem kicsit és azután folytattam a tanulást. Szerintem, ha figyelünk testünk jelzéseire, sokkal könnyebben fog menni a tanulás. 

Timi: Én a "güzü-kategóriába" tartozom, és már egyetemista koromban is szinte reggeltől-estig tanultam, kis pihenőkkel. Max. este megnéztem a híradót, vagy egy rövidebb filmet pihentetőnek. Hogy ébren maradjak kólát vagy kávét ittam, de betartottam azt, hogy éjszaka hat órát mindenképp aludtam. Ha valamit nehezebben értettem, vázlatot írtam, mert számomra úgy könnyebb volt csoportosítani a gondolataimat. Fontos, hogy vizsga vagy felelet előtt maradjon 2 nap az ismétlésre. Érdemes tudakolózni az ugyanannál a tanárnál már levizsgázott hallgatóknál, a tanár mire megy rá adott témakörnél, mik a mentő kérdései, stb. 

Máté: Én úgy készültem, hogy összeszámoltam, mennyi mindent kell tanulnom, erre mennyi időm van, és beosztottam az anyagot napra pontosan, és hagytam két napot az ismétlésre. Volt azonban, amikor ezzel a kis tervemmel alaposan elcsúsztam, de hát, ha kicsit lazára vettem a dolgot, az utolsó napi izgalmi-adrenalin löket is segített. 

Johanna: Sok szőlőcukrot, csokit kell enni és megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasztani. Hatékony tanulás = ésszerű tanulás. Magolni sosem szabad és idő sincsen erre. Nekem az jött be, hogy minden tételt elolvastam, mellé kis vázlat arról, hogy miről is akarok beszélni. Jó, persze ez attól is függ, miből van a vizsga. 

Móni: Mindenkinek magának kell rájönnie a neki megfelelő tanulástechnikákra. Tapasztalatból csak annyit mondhatok, hogy át kell először is olvasni figyelmesen az anyagot. Ha nem egymásra épülő tételek, akkor válaszd ki a legjobban tetszőt, legkönnyebbeket, azokkal boldogulsz majd és lesz sikerélményed. Ebből erőt meríthetsz! És minden tételről tudj pár értelmes mondatot mondani! Vágj be pici jegyzeteket, bökszavakat és az első pár mondatot tudd szó szerint. Ha belejössz a beszédbe már minden menni fog, mint a karikacsapás.

Gábor: Én intenzív tanulás előtt mindig sétálok egyet, kicsit kocogva, hogy aktivizáljam a vérkeringésem. A szobámba is sokszor kinyitom az ablakot, guggolok párat, nyújtózkodok jó nagyokat, és mézet majszolok. 

Andi: Nálam a 3-as a kulcsszám, mindent háromszor kell ahhoz elolvasnom, hogy megmaradjon, elsőre ismerkedem a témával, másodikra már a részletek is megmaradnak, harmadszorra pedig vázlatosan nézem át, csak nagyolva átszaladva a témákon.

Réka: A nyelvtanulásról: Hangosan kell szavakat tanulni. (das Kind = a gyerek, die Kinder = a gyerekek, és újra és újra, aztán a következő szót). 30-40 szó után abba kell hagyni, aztán délután, vagy másnap megint elővenni. Aztán valakit megkérni, hogy kikérdezze, vagy magadnak felmondani. Garantált a bevésődés.  

Dani: Német nyelvtanár vagyok, szerintem a legfontosabb, hogy írd és mondd, hisz egyik sem megy a másik nélkül. Jól nézd meg a szót, pontosan írd le a névelővel, a többes számmal, majd olvasd is fel. Ezt utána érdemes magyar jelentés nélkül is kiírni egy listába (v. letakarni a magyar jelentést, de tényleg, tilos puskázni), és végigtanulni-ellenőrizni következetesen.

Peti: Nekem a kártyamódszer vált be a német tanuláshoz. Venni kell háromféle színű lapokat. Pl.: egy piros, egy kék, meg egy sárga lapot. A pirosra felírni a nőneműeket, kékre a hímneműeket, sárgára a semlegeseket. Ha vizuális típus vagy, akkor szerintem így maradnak meg legjobban. Tehát az alapszót egy kártyalapra írom, aztán a képzéseket köréje. Mondjuk angolban nem kell ez. Ha összejött jó pár kártya, betűrendbe rendeztem, először a magyar jelentés szerint, aztán meg az idegen szavak szerint. Ezzel a betűrendet is gyakorlod.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
  • Küldés levélben