Nemzetközi konferencia a tudományos gondolkodásról
Vác - A Magyar Tudomány Hónapja alkalmából az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Természettudományi és Matematikai Intézete 2008. november 20-21-én nemzetközi konferenciát rendezett a A természettudományos gondolkodás megalapozása és megszerettetése címmel.
Az előadások között a következő érdekes programok szerepeltek: Náray Szabó Gábor: Természettudományos gondolkodás: áldás vagy átok?; Vida Gábor: Ökológiai és etikai kérdések a XXI. században a tudományban és az oktatásban; Salaheddin Yassin (An-Najah National University Nablusz): Kihívások a természettudományok oktatásában; F. P. Schmid: (München Katolische Stiftungsfachhochschule): A lelkipásztori gondoskodás és a szociális munka elveinek kapcsolata és kihívások, amelyekkel e területeken szembe kell néznünk; Lányi András: A fenntarthatóság pedagógiája; Tringer László: A tapasztalat fontossága a tanulásban és a tanításban az agykutató szemével
Pódiumbeszélgetés is volt: Evolúciós elméletek és a keresztény teológia határkérdései címmel (Berán Ferenc, Náray-Szabó Gábor, Rózsa Lajos, Vida Gábor).
Másnap különböző szekciókban folyt tovább az eszmecsere:
1. A természet embere, az ember természete
- - Rózsa Lajos (MTA Állatökológiai Kutatócsoport, Magyar Természettudományi Múzeum): Fertőzött világban élünk
- - Dúll Andrea (ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar): Természetes egyensúlyban: lelki egészség és természeti környezet
- - Horváth András (MTA ÖBK Vácrátót): Természetismeretünk határain innen és túl
- - A felvetett kérdések megvitatása, ajánlások megfogalmazása
2. Integráció?!- útkeresés a természettudományok oktatásában
- - Csorba F. László (Piarista Gimnázium, Vác): Régi és új kihívások a hazai természettudományos oktatás előtt - a PISA fölmérések tanulságai
- - Kovátsné Németh Mária (NYME AK): Erdőpedagógia koncepció
- - Sárkány Péter (AVKF): A felelősség hálójában
3. Hit és tudomány
- - Molnár István - Yousuf Abdalla (AVKF): Homokszemek az iszlámról
- - Ancsin István (AVKF): Tudomány-e a teológia?
- - Boros István: Isten létének bizonyítása korunkban
- - Lovassy Attila (AVKF): New Age és a természettudományok viszonya.
4. A matematika tanításának problémái
- - Szalay István (Szegedi Egyetem): A matematika tanításának problémái a tanítóképzőkben
- - Pálfalvi Józsefné (ELTE): Gondolatok a matematika oktatásáról
- - Szilágyiné Szemkeő Judit (AVKF): A matematika iránti érdeklődés felkeltésének problémái
5. A tapasztalat mint módszer - A kísérletezve tanítás
- - Radnóti Katalin (ELTE): A természettudományos közoktatás helyzete Magyarországon
- - Härtlein Károly (ELTE): Fizika kísérletek
- - Riedel Miklós (ELTE): Fizika kísérletek
- - Hobinka Ildikó (Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium):
A kémia mindennapi tapasztalat vagy tantárgy? - - Makk Nándor (AVKF): Vigyázat! MÉREG!
6. Környezettudatosság és környezettudatos nevelés
- - Megyeriné Runyó Anna: Mennyire vagyunk környezettudatosak? - Városunk /Vác/ lakosságának körében végzett felmérés tapasztalat
- - Neumayer Éva (Magosfa Alapítvány): Kisiskolások környezettudatosságra nevelésének tanórán kívüli lehetőségei /Gyakorlati bemutatóval/
- - Botta Dukát Zoltán (MTA ÖBKI-Vácrátót): Özönnövények
- - Balog Ágnes (Göncöl Alapítvány): Környezettudatos választások - oktatási tapasztalatok /Gyakorlati bemutatóval./
7. A néphagyományok új szerepe a természeti értékek őrzésében
- - Karácsony Molnár Erika: Népi természetismeret - a természettel együtt élő ember
- - Molnár Zsolt (MTA ÖBKI Vácrátót): A népi növényzetismeret természettudományos tanulságai
- - Agócs Gergely (Hagyományok Háza) A társadalmi dimenziók és a hagyomány megkerülhetetlensége