„A Testben Élünk” – 22. Nemzetközi Biblikus Konferencia
Szeged, Dóm tér 6., 2010. szeptember 9-11.
Esemény megnevezése: |
|
---|---|
Időpont: |
2010. szeptember 09., 10:00
meddig: 2010. szeptember 11., 15:00 |
Helyszín: | Szeged |
Esemény hozzáadása a naptárhoz |
![]() ![]() |
A téma „A testben élünk”
A mai közbeszéd különös nézeteket vall az ember testéről és testkultúráról, ezért általában test ellenesnek képzelik el a vallásokat, különösen a keresztény vallást. Sokan úgy vélik, hogy a Biblia is eleve test ellenes és a lélek egyoldalú felértékelése miatt lenézi az emberi testet. Ennél azonban sokkal komplikáltabb a kérdés. A test és lélek fogalmának merev szétválasztása ugyanis a görög filozófián keresztül került bele a keresztény teológiába, és a test halála és a lélek örök élete tan is ennek a következménye.
A Biblia a testre ugyanis két különböző szót használ, másként nevezi az élettelen testet, mindössze húsnak tartva, és másként az életet hordozó testet, amelynek pszichikus funkciókat is tulajdonít. A zsidó szövegek a test nélkül nem tudják elképzelni az embert, sokat beszélnek a test és a lélek kölcsönhatásáról, ezért a halál utáni létet árnyszerű létnek tartják. Amikor az újszövetségi szövegek lélekről beszélnek, azt mindig az ember szellemi szférájának irányultságával kapcsolják össze. Ha a lélek az Isten felé irányul, akkor szent lélekről beszélnek, ha pusztító jellegű, akkor démonokról szólnak. Az Isteni rész az emberben az Isten „lehelete” (Ter2,7) nem csak élővé teszi a testet, hanem meg is szenteli. (Jób 8,19 Zsolt 103,14 Ez, 37,5-10). A témát a keresztény egyházban leginkább Pál apostol fejtette ki. Amikor a test uralmáról beszélt (1Kor 15,44-49, Gal 4,13, Róm 7,24 8,5-8) akkor az ember ösztönös, önpusztító dimenzióiról beszélt, amikor pedig a lélek gyümölcseiről szólt (Gal 5,19-22) akkor az egész testi-lelki ember pozitív irányultságáról szólt.
Az evangéliumok Jézusnak nem csak a lelkéről beszéltek, hanem testi megnyilvánulását is leírták, sőt azt tartották nagyra, hogy benne az Isten Igéje hús-vér emberré lett (Jn 1,14). Ezért kell a kereszténynek gondoznia a testét, amely a feltámadáskor teljesedik ki. Mert nem csak a lélek, hanem a test is feltámad a keresztény elképzelés szerint. A test ellen elkövetett bűnöket azért ítéli meg súlyosabban Pál, mert azok a testi károsodás miatt az ember személyiségében mélyebb nyomot hagynak. Sőt, amikor a keresztény közösség egységét akarja leírni Pál, akkor is sajátos értelemben használja a test fogalmat, miszerint az egyháznak is Krisztus testévé kell válnia.
Ez köré az aktuális és izgalmas téma köré rendeződnek az idei Nemzetközi Biblikus Konferencia előadásai.
Neves előadók
A 22. Szegedi Nemzetközi Biblikus Konferenciára az előadók Prágából, Budapestről, Tsukuba-ból (Japán), Bécsből, Münchenből, Zágrábból, Kolozsvárról, Győrből és Gyulafehérvárról érkeznek, jól reprezentálva a Kárpát medencei magyarokat és az európai és ázsiai biblikusokat.
A konferencia kiemelkedő előadója a nemzetközi szaktekintély Joachim Gnilka müncheni professzor a pápai biblikus bizottság tagja, konferenciánk lelkes támogatója. Joachim Gnilka, akinek számos könyvét fordították magyarra is, díjat alapított és ezt a díjat először Jakubinyi György Gyulafehérvári érseknek ítélte oda a nemzetközi zsűri. Érsek úr ugyanis akkor is magas szinten művelte a Biblia tudományt, amikor még csak álnéven jelenhetett meg műve, a Prédikátor könyvének magyarázata „Minden hiábavalóság” címmel; és akkor is támogatta a szegedi konferenciát, amikor még a teológusok magyar határokon átnyúló kapcsolatát nem szívesen látta a hatalom.
A konferencia történetéről
Az elmúlt 22 évben csaknem 3105-en voltak kíváncsiak összejövetelünkre, 230 előadást hallgatunk meg a konferencia előadásaiból 20 kötetet jelentettünk meg. Az eddigi összes előadó csaknem fele, 114 professzor érkezett külföldről, minden neves határainkon túli magyar biblikusnak lehetőséget adtunk az előadásra és a publikálásra, hogy a hazai közönség is megismerje őket. Az előadások szövegét tartalmazó köteteket pedig a kisebbségi magyar területekre is eljuttattuk.
Konferenciánkat előbb Valeintiny Géza Bécsben élő prelátus, majd a Magyar Katolikus Püspöki Kar, ezt követően Gyulay Endre püspök, később magán adományok, majd pedig Dr. Kiss-Rigó László püspök támogatta. Így vált lehetővé, hogy felekezeti hovatartozástól függetlenül , minden keresztény felsőoktatási intézmény előadója bekapcsolódhatott a tudományos eszmecserénkbe.
Meghívó a 22. Biblikus Konferenciára
A mai konferenciára és a Joachim Gnilka-díj átadására (szept. 10.) az egész magyar egyházi felsőoktatás vezetőit várjuk, így adózva tisztelettel a konferencia támogatóinak és Jakubinyi György Gyulafehérvári érsek évtizedes segítségének.
Tisztelettel hívok és várok minden érdeklődőt, aki a kultúra mellőzhetetlen részének tartja a vallást és Európa szellemi gyökerét a zsidó-keresztény kultúrához köti.
A jelentkezési lap letölthető az internetről: http://www.congresstravel.hu/biblikus2010
Jelentkezés e-mailben: benyik gfhf.hu.
PROGRAM |
|||
Szeptember 9., csütörtök |
Szeptember 10., péntek |
Szeptember 11., szombat |
|
07:00 |
|
Reggeli |
Reggeli |
08:00 |
|
Laudes |
Laudes |
08:30 |
|
Szünet |
Szünet |
09:00 |
|
Fröhlich – Pecsuk |
Perintfalvi - Schmatovics |
09:30 |
|
Zamfir – Szécsi |
Akiyama Manabu- Abdul-Fattah Munif |
10:00 |
|
Vita |
Vita |
10:30 |
|
Szünet |
Összegzés – Benyik |
11:00 |
|
Broz – Kocsis |
Zárszavak Kozma G. |
11:30 |
Regisztráció |
Oláh – Cifrák |
Te Deum |
12:00 |
|
Vita |
Ebéd |
12:30 |
|
Szünet |
Elutazás |
13:00 |
|
Ebéd |
|
13:30 |
Megnyitó |
Szünet |
|
14:00 |
|
|
|
14:30 |
|
Városnézés / Kiállítás |
|
15:00 |
Hausmann – Herczeg |
|
|
15:30 |
Benyik- Xervits |
Gnilka előadás |
|
16:00 |
Vita |
Vita – Gnilka-díj bemutatása |
|
16:30 |
Vita |
Laudációk – Fodor, Bölcskei, Fabiny, Kiss-Rigó |
|
17:00 |
Szünet |
Jakubinyi érseknek Gnilka-díj átadása |
|
17:30 |
|
|
|
18:00 |
Kulturális rendezvény |
Szentmise (Székesegyház) Jakukbinyi főcelebráns |
|
19:00 |
|
|
|
20:00 |
Vacsora |
Fogadás (Püspöki Székház) |
|
22. Nemzetközi Biblikus Konferencia
2010. szeptember 09-11. Szeged Dóm tér 6.
"Testben élünk"
A Konferencia védnökei: Dr. Kiss-Rigó László megyéspüspök, Dr. Jakubinyi György érsek és Prof Dr. Fodor György, a PPKE rektora, Prof Dr. Joachim Gnilka.
|
Név |
Város |
Cím |
01 |
Hausmann Jutta |
Bp ev. |
Kell Istenek test? Megfontolások az ószövetségi antropomorfizmusokról |
03 |
Broz Jaroslav |
Prága |
"One flesh": The Spousal Symbology in Ecclesiology of the Epistle to the Ephesians (5:21-33) |
04 |
Szécsi József |
Budapest |
"A reinkarnáció a zsidó gondolkodás - egy irányzatról" |
05 |
Kocsis Imre |
Vác |
Szóma pszükhikon - szóma pneumatikon. A földi test és a feltámadt test ellentéte az 1Kor 15,44-ben. |
06 |
Akiyama Manabu, János |
Tsukuba (Japán) |
A „közösség életadó Jézus lelke” János Evangéliumában |
07 |
Perintfalvi Rita |
Bécs |
'Az emberi múlandóság feletti rezignáltság és ennek hitbeli feloldása. A Zsolt 103,14-16 antropológiai motívumainak intertextuális vizsgálata.' |
08 |
Herczeg Pál |
Budapest |
Róma 8,1-11 "Testben élni" élettér és/vagy minősítés? |
09 |
Benyik György |
Szeged |
Evangéliumi utalások Jézus testi megnyilvánulására |
10 |
Gnilka, Joachim |
München |
Der Mensch als biblisches Wesen nach dem Verständnis des Apostels Paulus. |
11 |
Mario Cifrak |
Zagreb |
„Lass die Toten begraben ihre Toten“ (Q 9,60) |
12 |
Zamfir Korinna |
Kolozsvár |
Az első Timóteus-levél antropológiai fejtegetéseinek kulturális háttere és célja (Anthropological perspectives in 1 Timothy. Cultural Background and Rhetoric) |
14 |
Schmatovich János |
Győr |
Sport a Bibliában. Játékgyakorlatok és sporthasonlatok |
15 |
Oláh Zoltán |
Gyulafehérvár |
A test fogalmának interpretációja Jeromos Izajás kommentárjában. (The Interpretation of the term body in Jerome's Commentary on Isaiah.) |
16 |
Xeravits Géza |
Budapest |
"Az angyalok neme"? |
17 |
Fröhlich Ida |
Budapest |
Ószöv Antropológia? |
18 |
Pecsuk Ottó |
Budapest |
"A szóma és a szarx fordítási szempontjai" |
19 |
Abdul-Fattach Munif |
Budapest |
Test a Korán-ban? |